فراخوان دفتر ثبت اختراع اروپا برای پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه ثبت اختراع
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ فراخوان دفتر ثبت اختراع اروپا برای پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه ثبت اختراع

دفتر ثبت اختراع اروپا «EPO»، طی اعلامیه‌ای رسمی که در وب‌سایت این سازمان انتشار یافته است، از فراخوان جدید خود برای پروژه‌های تحقیقاتی با موضوع ثبت اختراع خبر داده که می‌توانند کمک‌هزینه تحقیقاتی دریافت نمایند. در این بیانیه آمده است که: «EPO در راستای آگاهی‌بخشی به سیاست‌گذاران و تسهیل تصمیمات تجاری در زمینه دارایی‌های نامشهود، نوآوری و حقوق مالکیت فکری، نقش و اهمیت تحقیقات باکیفیت در موضوعات مرتبط با ثبت اختراع را، به رسمیت می‌شناسد. این برنامه تحقیقاتی، به‌طور خاص به دنبال پژوهش‌های علمی در زمینه نقش ثبت اختراع در اقتصاد اروپا و انتشار نتایج حاصل از آن است.»

برنامه فوق که در قالب تحقیقات آکادمیک انجام می‌گیرد، با ‌گرنت‌هایی تا سقف ۱۰۰ هزار دلار همراه خواهد بود. در این راستا، محققین می‌توانند تا ۱۲ ژوئن سال جاری میلادی، پروپوزال‌های خود را که به نحوی با موضوع ثبت اختراع همپوشانی دارند، ارسال نمایند. پروژه‌های پیشنهادی، می‌توانند طیف وسیعی از موضوعات، مانند مدیریت «IP»، اقتصاد و همچنین علوم داده را در بر گیرند. برخی از مهم‌ترین شاخصه‌های انتخاب پروژه‌ها، به شرح زیر است:

  • اندازه‌گیری و ارزیابی اثرات ثبت اختراع بر نوآوری؛
  • نقش ثبت اختراع در انتقال فناوری، تجاری‌سازی و تصمیمات سرمایه‌گذاری؛
  • خدمات پتنت و واسطه‌های اجرایی؛
  • ثبت اختراع و فناوری‌های برافکن (هوش مصنوعی، بلاک‌چین، فناوری سه‌بعدی و ...)؛
  • اثر سیاست‌های عمومی و چشم‌انداز نظارتی بر استفاده از ثبت اختراعات از سوی «SME»ها در اروپا؛
  • ثبت اختراع و فناوری‌های تعدیل‌کننده تغییرات آب و هوایی؛
  • استفاده پیشرفته از پایگاه داده ثبت اختراعات «PATSTAT» و همچنین جستجو و تحلیل پتنت.

لازم به ذکر است که این فراخوان، برای مؤسسات تحقیقاتی در کشورهای عضو سازمان ثبت اختراع اروپا و در موارد استثنا، تیم‌های فردی متشکل از شهروندان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، در دسترس می‌باشد و در صورتی که همکاری متقابل سازمانی مدنظر باشد، پروپوزال پیشنهادی می‌بایست توسط یک مؤسسه پژوهشی مستقر در یکی از کشورهای عضو سازمان ثبت اختراع اروپا، به ثبت برسد.

گفتنی است که این برنامه، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی نیز برگزار شده و از بین تقریباً ۱۱۰ پیشنهاد دریافتی از ۲۱ کشور اروپایی، ۱۱ پروژه انتخاب گردید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day