فناوری واقعیت مجازی «VR»، از جمله پدیدههایی است که روز به روز، به محبوبش در میان کاربران افزوده شده و همین عامل در کنار پتانسیلهای قابل توجه این فناوری، موجب شده است تا شرکتهای فناور برای توسعه و تجاریسازی آن، سرمایهگذاریهای گستردهای در حوزههای مختلف،ی مانند سلامت، ورزش و حتی خودروهای خودران داشته باشند. اما در مسیر تجاریسازی «VR»، موانع متعددی وجود دارد. بهعنوان مثال، بخش زیادی از مردم از عینکهای طبی استفاده نموده و استفاده از فناوری مجازی برای آنها، به معنای استفاده مکرر از هدستهای واقعیت مجازی و عینکهای شخصی و طبیعتاً تعویض متناوب آنها است که اصلاً تجربه خوبی را به همراه نخواهد داشت. سونی در درخواست ثبت اختراع جدید خود، سعی دارد تا این تجربه ناخوشایند را برای افراد عینکی مرتفع نموده و تعداد بیشتری از کاربران را مجذوب محصولات جدید خود نماید.
این درخواست ثبت اختراع سونی که در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ارائه شده بود، به تازگی با شماره «US20190101980»، منتشر شده است. در اختراع جدید سونی، از طراحی جالب و منحصربهفردی از یک جفت شیشه عینک قابل تعبیه در هدستهای واقعیت مجازی، مانند «PSVR» رونمایی شده که نه تنها مشکل افراد عینکی را حل میکند، بلکه شامل سنسورهای ردیاب چشم نیز میباشد. این سنسورها، با گردآوری اطلاعات چشم کاربر، تجربه ویژهای را برای کاربران «PSVR» به ارمغان آورده و کیفیت منحصربهفردی را نسبت به نمونههای فعلی، به همراه خواهد داشت.
گفتنی است، همزمان با پتنت فوق، یک درخواست ثبت اختراع دیگر سونی نیز با شماره «US20190099675» انتشار یافته است که آن هم به واقعیت مجازی اشاره دارد. فناوری تشریح شده در این درخواست سونی، با تمرکز بر افزایش تعاملات بین بازیکنان و تماشاگران در بازیهای ورزشی و یا بازیهای رانندگی، توسعه یافته و میتواند ارتباطات اجتماعی در بازیها را به شدت بهبود دهد. سیستم ابداعی سونی، به نحوی است که میتوان در بازی، آواتارهای دوستانه تعریف نموده و سپس، برخی از این آواتارها را به جای تماشاگران بازیها، قرار داد. به عنوان مثال، هنگامیکه شما به عنوان بازیکن و دوستتان به عنوان تماشاگر باشید، سیستم سعی میکند تا نزدیکترین مطابقت با گزینههای از پیش تعیین شده را برایتان در نظر گرفته و سپس شما و دوستتان از جایگاه بازیکن و تماشاگر، قادر به دیدن صحنههای بازی خواهید بود.
لازم به ذکر است که توجه سونی به حوزه واقعیت مجازی، نشان دهنده نسلهای جدید و شگفتانگیز کنسولهای بازی بوده که میتواند تغییرات قابل توجهی را در این محصولات پرمخاطب، به همراه داشته باشد. این شرکت، پیش از این نیز، درخواست ثبت اختراعی داشت که حاکی از بکارگیری واقعیت مجازی برای فراهمسازی قابلیت تجارت دیجیتال در بازیهای پلیاستیشن بود. اما این فقط یک روی سکه بوده و تمام فرایندهای تحقیقوتوسعهای این شرکت و ثبت اختراعات صورت گرفته به منظور حفاظت از این دستاوردها، در راستای بکارگیری صرف آنها در محصولات سونی نیست؛ بلکه این شرکت، به عنوان یکی از رهبران فعال در این حوزه نقشآفرینی نموده و استراتژی واگذاری مجوزهای بهرهبرداری به غولهایی همچون لنوو را نیز، دنبال مینماید.