ورود قابلیت‌های گسترده فناوری واقعیت مجازی در نسل جدید کنسول‌های بازی
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

ورود قابلیت‌های گسترده فناوری واقعیت مجازی در نسل جدید کنسول‌های بازی

فناوری واقعیت مجازی «VR»، از جمله پدیده‌هایی است که روز ‌به ‌روز، به محبوبش در میان کاربران افزوده شده و همین عامل در کنار پتانسیل‌های قابل توجه این فناوری، موجب شده است تا شرکت‌های فناور برای توسعه و تجاری‌سازی آن، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف،ی مانند سلامت، ورزش و حتی خودروهای خودران داشته باشند. اما در مسیر تجاری‌سازی «VR»، موانع متعددی وجود دارد. به‌عنوان مثال، بخش زیادی از مردم از عینک‌های طبی استفاده نموده و استفاده از فناوری مجازی برای آن‌ها، به معنای استفاده مکرر از هدست‌های واقعیت مجازی و عینک‌های شخصی و طبیعتاً تعویض متناوب آن‌ها است که اصلاً تجربه خوبی را به همراه نخواهد داشت. سونی در درخواست ثبت اختراع جدید خود، سعی دارد تا این تجربه ناخوشایند را برای افراد عینکی مرتفع نموده و تعداد بیشتری از کاربران را مجذوب محصولات جدید خود نماید.

این درخواست ثبت اختراع سونی که در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ارائه شده بود، به تازگی با شماره «US20190101980»، منتشر شده است. در اختراع جدید سونی، از طراحی جالب و منحصربه‌فردی از یک جفت شیشه عینک قابل تعبیه در هدست‌های واقعیت مجازی، مانند «PSVR» رونمایی شده که نه تنها مشکل افراد عینکی را حل می‌کند، بلکه شامل سنسورهای ردیاب چشم نیز می‌باشد. این سنسورها، با گردآوری اطلاعات چشم کاربر، تجربه ویژه‌ای را برای کاربران «PSVR» به ارمغان آورده و کیفیت منحصربه‌فردی را نسبت به نمونه‌های فعلی، به همراه خواهد داشت.

گفتنی است، هم‌زمان با پتنت فوق، یک درخواست ثبت اختراع دیگر سونی نیز با شماره «US20190099675» انتشار یافته است که آن هم به واقعیت مجازی اشاره دارد. فناوری تشریح شده در این درخواست سونی، با تمرکز بر افزایش تعاملات بین بازیکنان و تماشاگران در بازی‌های ورزشی و یا بازی‌های رانندگی، توسعه یافته و می‌تواند ارتباطات اجتماعی در بازی‌ها را به شدت بهبود دهد. سیستم ابداعی سونی، به نحوی است که می‌توان در بازی، آواتارهای دوستانه تعریف نموده و سپس، برخی از این آواتارها را به جای تماشاگران بازی‌ها، قرار داد. به عنوان مثال، هنگامی‌که شما به عنوان بازیکن و دوستتان به عنوان تماشاگر باشید، سیستم سعی می‌کند تا نزدیک‌ترین مطابقت با گزینه‌های از پیش تعیین شده را برایتان در نظر گرفته و سپس شما و دوستتان از جایگاه بازیکن و تماشاگر، قادر به دیدن صحنه‌های بازی خواهید بود.

لازم به ذکر است که توجه سونی به حوزه واقعیت مجازی، نشان دهنده نسل‌های جدید و شگفت‌انگیز کنسول‌های بازی بوده که می‌تواند تغییرات قابل توجهی را در این محصولات پرمخاطب، به همراه داشته باشد. این شرکت، پیش از این نیز، درخواست ثبت اختراعی داشت که حاکی از بکارگیری واقعیت مجازی برای فراهم‌سازی قابلیت تجارت دیجیتال در بازی‌های پلی‌استیشن بود. اما این فقط یک روی سکه بوده و تمام فرایندهای تحقیق‌وتوسعه‌ای این شرکت و ثبت اختراعات صورت گرفته به منظور حفاظت از این دستاوردها، در راستای بکارگیری صرف آن‌ها در محصولات سونی نیست؛ بلکه این شرکت، به عنوان یکی از رهبران فعال در این حوزه نقش‌آفرینی نموده و استراتژی واگذاری مجوزهای بهره‌برداری به غول‌هایی همچون لنوو را نیز، دنبال می‌نماید.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۷ فروردین ۱۴۰۰

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم جدید آکادمی کانون پتنت ایران، با هفت رویداد آموزشی-ترویجی در حوزه مالکیت فکری، به استقبال بهار ۱۴۰۰ رفته است. با توجه به تداوم شرایط کرونایی در کشور، این تقویم نیز در برگیرنده دوره‌های غیر حضوری بوده که در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، هر سه‌شنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می‌گردد.

اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!
۲۶ اسفند ۱۳۹۹

اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!

به کمک فناوری جدید سونی، حتی اشیاء غیرالکترونیک اطرافمان هم، قابلیت تبدیل به یک ابزار کنترلی برای کنسول‌های بازی را خواهند داشت. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته، اشیای بی‌جان و غیر الکترونیکی اطراف کاربر، می‌توانند به‌عنوان یک کنترل‌کننده دستگاه پلی‌استیشن استفاده شوند. جالب این‌که شیء پیشنهادی سونی در توصیف فناوری مذکور، یک موز است!

محکومیت ۲ میلیارد دلاری اینتل به دلیل نقض پتنت
۲۷ اسفند ۱۳۹۹

محکومیت ۲ میلیارد دلاری اینتل به دلیل نقض پتنت

بنا بر رأی دادگاه منطقه‌ای تگزاس، اینتل دو گواهی ثبت اختراع شرکت «VLSI Technology» را نقض نموده و به دلیل خسارات وارده به این شرکت، ملزم به پرداخت ۲/۱۸ میلیارد دلار شده است. با صدور رأی دادگاه، ارزش سهام اینتل، کاهش تقریباً ۱/۶۳ درصدی را به همراه داشته است. البته اینتل چنین نقض پتنتی را تأیید نکرده و در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر نموده، خبر از درخواست تجدیدنظر و پیگیری‌های حقوقی آتی داده است.

عملکرد تحسین‌آمیز میتسوبیشی در ثبت درخواست «PCT»
۲۵ اسفند ۱۳۹۹

عملکرد تحسین‌آمیز میتسوبیشی در ثبت درخواست «PCT»

شرکت ژاپنی میتسوبیشی الکتریک، با عملکرد خیره‌کننده‌ خود در خصوص فعالیت‌های ثبت اختراع، در میان برترین‌های جهان جای گرفته است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی، با ۲۸۱۰ درخواست «PCT»، پیشتاز شرکت‌های ژاپنی بوده و رده سومی شرکت‌های جهان را نیز از آن خود نموده است.

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت
۱۰ فروردین ۱۴۰۰

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت

پت‌اسنپ برای توسعه پلتفرم اطلاعاتی و تحلیل پتنت خود، موفق به جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری شده است. این شرکت در صدد است تا از این سرمایه، برای توسعه بستر اطلاعاتی خود که مبتنی بر هوش مصنوعی است استفاده نماید.

حق امتیاز ۱.۲ میلیارد دلاری هوآوی برای فناوری «5G»
۱۱ فروردین ۱۴۰۰

حق امتیاز ۱.۲ میلیارد دلاری هوآوی برای فناوری «5G»

هوآوی با تکیه بر سبد پتنت قدرتمند خود در حوزه فناوری «5G»، در حال تهیه و تدارک یک استراتژی تهاجمی مالکیت فکری است. این غول فناوری‌های ارتباطی، به دنبال آن است که به ازای هر گوشی تلفن همراه هوشمند متصل به شبکه‌های «5G» و نسل‌های قبلی این فناوری پیشرفته، مبلغ ۲.۵ دلار از سازندگان تلفن‌های همراه دریافت نماید؛ چیزی که درآمد حداقل ۱.۲ میلیارد دلاری را برای این شرکت در سال ۲۰۲۱ به ارمغان می‌آورد.