ورود قابلیت‌های گسترده فناوری واقعیت مجازی در نسل جدید کنسول‌های بازی
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

ورود قابلیت‌های گسترده فناوری واقعیت مجازی در نسل جدید کنسول‌های بازی

فناوری واقعیت مجازی «VR»، از جمله پدیده‌هایی است که روز ‌به ‌روز، به محبوبش در میان کاربران افزوده شده و همین عامل در کنار پتانسیل‌های قابل توجه این فناوری، موجب شده است تا شرکت‌های فناور برای توسعه و تجاری‌سازی آن، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف،ی مانند سلامت، ورزش و حتی خودروهای خودران داشته باشند. اما در مسیر تجاری‌سازی «VR»، موانع متعددی وجود دارد. به‌عنوان مثال، بخش زیادی از مردم از عینک‌های طبی استفاده نموده و استفاده از فناوری مجازی برای آن‌ها، به معنای استفاده مکرر از هدست‌های واقعیت مجازی و عینک‌های شخصی و طبیعتاً تعویض متناوب آن‌ها است که اصلاً تجربه خوبی را به همراه نخواهد داشت. سونی در درخواست ثبت اختراع جدید خود، سعی دارد تا این تجربه ناخوشایند را برای افراد عینکی مرتفع نموده و تعداد بیشتری از کاربران را مجذوب محصولات جدید خود نماید.

این درخواست ثبت اختراع سونی که در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ارائه شده بود، به تازگی با شماره «US20190101980»، منتشر شده است. در اختراع جدید سونی، از طراحی جالب و منحصربه‌فردی از یک جفت شیشه عینک قابل تعبیه در هدست‌های واقعیت مجازی، مانند «PSVR» رونمایی شده که نه تنها مشکل افراد عینکی را حل می‌کند، بلکه شامل سنسورهای ردیاب چشم نیز می‌باشد. این سنسورها، با گردآوری اطلاعات چشم کاربر، تجربه ویژه‌ای را برای کاربران «PSVR» به ارمغان آورده و کیفیت منحصربه‌فردی را نسبت به نمونه‌های فعلی، به همراه خواهد داشت.

گفتنی است، هم‌زمان با پتنت فوق، یک درخواست ثبت اختراع دیگر سونی نیز با شماره «US20190099675» انتشار یافته است که آن هم به واقعیت مجازی اشاره دارد. فناوری تشریح شده در این درخواست سونی، با تمرکز بر افزایش تعاملات بین بازیکنان و تماشاگران در بازی‌های ورزشی و یا بازی‌های رانندگی، توسعه یافته و می‌تواند ارتباطات اجتماعی در بازی‌ها را به شدت بهبود دهد. سیستم ابداعی سونی، به نحوی است که می‌توان در بازی، آواتارهای دوستانه تعریف نموده و سپس، برخی از این آواتارها را به جای تماشاگران بازی‌ها، قرار داد. به عنوان مثال، هنگامی‌که شما به عنوان بازیکن و دوستتان به عنوان تماشاگر باشید، سیستم سعی می‌کند تا نزدیک‌ترین مطابقت با گزینه‌های از پیش تعیین شده را برایتان در نظر گرفته و سپس شما و دوستتان از جایگاه بازیکن و تماشاگر، قادر به دیدن صحنه‌های بازی خواهید بود.

لازم به ذکر است که توجه سونی به حوزه واقعیت مجازی، نشان دهنده نسل‌های جدید و شگفت‌انگیز کنسول‌های بازی بوده که می‌تواند تغییرات قابل توجهی را در این محصولات پرمخاطب، به همراه داشته باشد. این شرکت، پیش از این نیز، درخواست ثبت اختراعی داشت که حاکی از بکارگیری واقعیت مجازی برای فراهم‌سازی قابلیت تجارت دیجیتال در بازی‌های پلی‌استیشن بود. اما این فقط یک روی سکه بوده و تمام فرایندهای تحقیق‌وتوسعه‌ای این شرکت و ثبت اختراعات صورت گرفته به منظور حفاظت از این دستاوردها، در راستای بکارگیری صرف آن‌ها در محصولات سونی نیست؛ بلکه این شرکت، به عنوان یکی از رهبران فعال در این حوزه نقش‌آفرینی نموده و استراتژی واگذاری مجوزهای بهره‌برداری به غول‌هایی همچون لنوو را نیز، دنبال می‌نماید.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

در مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران چه گذشت؟
۱۳ اسفند ۱۳۹۸

در مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران چه گذشت؟

برگزاری مدرسه زمستانه مالکیت فکری، یکی از موارد ویژه‌ای بود که در برنامه آکادمی کانون پتنت ایران در خصوص سال ۱۳۹۸ گنجانده شد. این برنامه سه روزه، از سوم الی پنجم اسفندماه سال جاری و با همکاری انستیتوپاستور ایران برگزار گردید. برنامه مذکور، فرصتی ویژه برای علاقه‌مندان حوزه مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع و جستجوی پتنت فراهم آورد که اطلاعات شایان ذکری را در اختیار حاضرین قرار می‌داد.

اکسیر؛ ویترینی تمام‌نما برای معرفی اختراعات و نوآوری‌های ایران
۱۰ اسفند ۱۳۹۸

اکسیر؛ ویترینی تمام‌نما برای معرفی اختراعات و نوآوری‌های ایران

کانون پتنت ایران، در راستای اهداف کلان خود برای حمایت از مخترعین کشور، برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه خلاقیت و نوآوری ایران (اکسیر) را در برنامه خود گنجانده است. اکسیر که نخستین دوره آن در زمستان سال آتی برگزار خواهد شد، ویترینی برای نمایش و معرفی اختراعات برگزیده به سرمایه‌گذاران بوده و در عین حال، گوشه چشمی به توسعه مهارت‌های خلاقانه استعدادهای جوان و نوجوان و به اشتراک‌گذاری تجارب و دیدگاه‌های فعالان زیست‌بوم نوآوری کشور دارد. در همین راستا، نخستین فراخوان حضور در بخش اختراعات برگزیده نمایشگاه، از ابتدای اسفندماه سال جاری آغاز شده و تا ۲۵ اسفند ادامه خواهد داشت.

همکاری «TSMC» با رقیب اروپایی برای توسعه فناوری «GaN»
۲۱ اسفند ۱۳۹۸

همکاری «TSMC» با رقیب اروپایی برای توسعه فناوری «GaN»

شرکت‌های «TSMC» و «STMicroelectronics»، به عنوان دو غول صنعت نیمه‌هادی جهان، از یک همکاری فناورانه جدید خبر داده‌اند. بر اساس این همکاری، «STMicroelectronics» که یک تولیدکننده فرانسوی-ایتالیایی لوازم الکترونیک و نیمه‌هادی است و در واقع پردرآمدترین شرکت اروپایی در این حوزه به شمار می‌رود، به منظور تسریع در توسعه فناوری‌های مرتبط با «GaN»، به‌ویژه در صنعت خودرو (مبدل و شارژ خودروهای هیبریدی و برقی)، از فناوری‌های پتنت شده شرکت تایوانی «TSMC» کمک خواهد گرفت.

Compound Semiconductor
سهم  بالای پتنت‌های مرتبط با نرم‌افزار در میان «US» پتنت‌های گرنت شده
۱۲ اسفند ۱۳۹۸

سهم بالای پتنت‌های مرتبط با نرم‌افزار در میان «US» پتنت‌های گرنت شده

بررسی‌های صورت گرفته در سیستم پتنت آمریکا، حاکی از آن است که سهم پتنت‌هایی که به نحوی با نرم‌افزارها در ارتباط می‌باشند، از ۳۴.۲ درصد در سال ۱۹۹۱ میلادی، به ۵۰.۸ درصد در سال ۲۰۱۸ و ۶۱.۸ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. رشد ۲۱.۶۴ درصدی (نسبت به سال ۲۰۱۸)، نشان می‌دهد که سال گذشته شاهد یک صعود چشمگیر در تعداد پتنت‌های نرم‌افزاری بوده‌ایم و عملاً روند افزایش این پتنت‌ها، شیب بیشتری به خود گرفته است.

IP Watchdog
برتری مطلق چین در فعالیت‌های ثبت اختراع مرتبط با فناوری‌های پیشرفته
۱۷ اسفند ۱۳۹۸

برتری مطلق چین در فعالیت‌های ثبت اختراع مرتبط با فناوری‌های پیشرفته

بررسی‌ها در خصوص فعالیت‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که شرکت‌های فناور چینی، موفق به پیشی گرفتن از رقبای آمریکایی خود شده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده، چین در ۹ گروه از مجموع ۱۰ گروه فناوری‌های پیشرفته، از جمله هوش مصنوعی، دارو، خودروهای خودران، بلاک‌چین، امنیت سایبری، واقعیت مجازی، باتری‌های لیتیوم یونی، پهپادها و پلیمرهای هادی، در صدر کشورهای جهان قرار گرفته و تنها در محاسبات کوانتومی از آمریکا عقب مانده است.

RT
انتشار تقویم آموزشی بهار ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۶ فروردین ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی بهار ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای سیاست‌های خود مبنی بر تدوین برنامه‌های مدون آموزشی که در ابتدای هر فصل از سال ارائه می‌گردد، اقدام به انتشار تقویم بهار ۹۹ نموده است. بر اساس این تقویم جدید، در سه ماهه ابتدایی سال جاری، کانون پتنت ایران ۹ رویداد را در برنامه‌های آموزشی خود قرار داده است که متقاضیان می‌توانند از فرصت‌های موجود برای شرکت در این رویدادها استفاده نمایند.