ورود قابلیت‌های گسترده فناوری واقعیت مجازی در نسل جدید کنسول‌های بازی
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

ورود قابلیت‌های گسترده فناوری واقعیت مجازی در نسل جدید کنسول‌های بازی

فناوری واقعیت مجازی «VR»، از جمله پدیده‌هایی است که روز ‌به ‌روز، به محبوبش در میان کاربران افزوده شده و همین عامل در کنار پتانسیل‌های قابل توجه این فناوری، موجب شده است تا شرکت‌های فناور برای توسعه و تجاری‌سازی آن، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف،ی مانند سلامت، ورزش و حتی خودروهای خودران داشته باشند. اما در مسیر تجاری‌سازی «VR»، موانع متعددی وجود دارد. به‌عنوان مثال، بخش زیادی از مردم از عینک‌های طبی استفاده نموده و استفاده از فناوری مجازی برای آن‌ها، به معنای استفاده مکرر از هدست‌های واقعیت مجازی و عینک‌های شخصی و طبیعتاً تعویض متناوب آن‌ها است که اصلاً تجربه خوبی را به همراه نخواهد داشت. سونی در درخواست ثبت اختراع جدید خود، سعی دارد تا این تجربه ناخوشایند را برای افراد عینکی مرتفع نموده و تعداد بیشتری از کاربران را مجذوب محصولات جدید خود نماید.

این درخواست ثبت اختراع سونی که در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ارائه شده بود، به تازگی با شماره «US20190101980»، منتشر شده است. در اختراع جدید سونی، از طراحی جالب و منحصربه‌فردی از یک جفت شیشه عینک قابل تعبیه در هدست‌های واقعیت مجازی، مانند «PSVR» رونمایی شده که نه تنها مشکل افراد عینکی را حل می‌کند، بلکه شامل سنسورهای ردیاب چشم نیز می‌باشد. این سنسورها، با گردآوری اطلاعات چشم کاربر، تجربه ویژه‌ای را برای کاربران «PSVR» به ارمغان آورده و کیفیت منحصربه‌فردی را نسبت به نمونه‌های فعلی، به همراه خواهد داشت.

گفتنی است، هم‌زمان با پتنت فوق، یک درخواست ثبت اختراع دیگر سونی نیز با شماره «US20190099675» انتشار یافته است که آن هم به واقعیت مجازی اشاره دارد. فناوری تشریح شده در این درخواست سونی، با تمرکز بر افزایش تعاملات بین بازیکنان و تماشاگران در بازی‌های ورزشی و یا بازی‌های رانندگی، توسعه یافته و می‌تواند ارتباطات اجتماعی در بازی‌ها را به شدت بهبود دهد. سیستم ابداعی سونی، به نحوی است که می‌توان در بازی، آواتارهای دوستانه تعریف نموده و سپس، برخی از این آواتارها را به جای تماشاگران بازی‌ها، قرار داد. به عنوان مثال، هنگامی‌که شما به عنوان بازیکن و دوستتان به عنوان تماشاگر باشید، سیستم سعی می‌کند تا نزدیک‌ترین مطابقت با گزینه‌های از پیش تعیین شده را برایتان در نظر گرفته و سپس شما و دوستتان از جایگاه بازیکن و تماشاگر، قادر به دیدن صحنه‌های بازی خواهید بود.

لازم به ذکر است که توجه سونی به حوزه واقعیت مجازی، نشان دهنده نسل‌های جدید و شگفت‌انگیز کنسول‌های بازی بوده که می‌تواند تغییرات قابل توجهی را در این محصولات پرمخاطب، به همراه داشته باشد. این شرکت، پیش از این نیز، درخواست ثبت اختراعی داشت که حاکی از بکارگیری واقعیت مجازی برای فراهم‌سازی قابلیت تجارت دیجیتال در بازی‌های پلی‌استیشن بود. اما این فقط یک روی سکه بوده و تمام فرایندهای تحقیق‌وتوسعه‌ای این شرکت و ثبت اختراعات صورت گرفته به منظور حفاظت از این دستاوردها، در راستای بکارگیری صرف آن‌ها در محصولات سونی نیست؛ بلکه این شرکت، به عنوان یکی از رهبران فعال در این حوزه نقش‌آفرینی نموده و استراتژی واگذاری مجوزهای بهره‌برداری به غول‌هایی همچون لنوو را نیز، دنبال می‌نماید.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

وبینار رایگان تحلیل پتنت؛ آخرین رویداد تقویم تابستان ۹۹
۱ شهریور ۱۳۹۹

وبینار رایگان تحلیل پتنت؛ آخرین رویداد تقویم تابستان ۹۹

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه رویدادهای تعریف شده در تقویم تابستان ۹۹، وبینار تحلیل پتنت را به عنوان آخرین رویداد این تقویم، در نیمه اول شهریور ماه برگزار می‌کند. این عنوان وبینار که برای اولین بار در فهرست برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری قرار گرفته، در مورخ یازدهم شهریورماه سال جاری، برگزار شده و علاقه‌مندان می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در آن اقدام نمایند.

نحوه شرکت در آزمون و دریافت گواهی‌نامه سلسله وبینارهای وزارت بهداشت
۲۲ شهریور ۱۳۹۹

نحوه شرکت در آزمون و دریافت گواهی‌نامه سلسله وبینارهای وزارت بهداشت

به موجب تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، دو دور از سلسله وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت، در تیرماه و مردادماه برگزار شده و دور سوم آن هم در حال برگزاری است. افرادی که در این وبینارها شرکت نموده‌اند، با حضور در آزمون‌های مربوطه، می‌توانند برای اخذ گواهی اقدام نمایند. این آزمون‌ها، از مورخ سی‌ام شهریورماه سال جاری آغاز شده و متقاضیان جهت اطلاع بیشتر، می‌توانند دستورالعمل شرکت در آزمون و نحوه دریافت گواهی‌نامه را مطالعه نمایند.

قرارگیری عناوین جذاب جدید در تقویم پاییز ۹۹ آکادمی کانون
۲۴ شهریور ۱۳۹۹

قرارگیری عناوین جذاب جدید در تقویم پاییز ۹۹ آکادمی کانون

در راستای مسئولیت آموزش ملی در حوزه مالکیت فکری، آکادمی کانون اقدام به برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی در قالب تقویم فصل تابستان خود نموده است. با توجه به نگاه مخاطب‌محور آکادمی و نظرسنجی‌های صورت گرفته، علاوه بر عناوین قبلی، تمرکز بیشتر بر مسئله ثبت اختراع داخلی صورت گرفته و وبیناری با عنوان «مسیر ملی حفاظت از اختراعات» هم در این تقویم گنجانده شده است. «آیین دادرسی دعاوی نقض مالکیت صنعتی ایران»، از دیگر وبینارهایی است که در این تقویم گنجانده شده و مسائل حقوقی در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سوئیس در صدر فهرست شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۰
۱۶ شهریور ۱۳۹۹

سوئیس در صدر فهرست شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۰

سازمان جهانی مالکیت فکری، در گزارش جدید خود که تحت عنوان شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۰ انتشار یافته، وضعیت نوآوری در کشورهای مختلف را بررسی نموده است. این گزارش، با استفاده از معیارهای مختلفی همچون میزان پیچیدگی کسب‌وکارها، هزینه‌های آموزش و خروجی‌های خلاقانه در اقتصاد، سطح نوآوری در مناطق مختلف را ارزیابی نموده است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، سوئیس برای چندمین سال متوالی، در صدر فهرست نوآورترین اقتصاد جهان جای گرفته و پس از آن، سوئد و آمریکا رده‌های بعدی را از آن خود نموده‌اند.

اعطای نخستین گواهی ثبت اختراع واکسن کووید-۱۹ در چین
۱۰ شهریور ۱۳۹۹

اعطای نخستین گواهی ثبت اختراع واکسن کووید-۱۹ در چین

بنابر اعلام رسمی «CanSino Biologics»، درخواست ثبت اختراع واکسن کووید-۱۹ ابداعی این شرکت، مورد تأیید اداره ملی مالکیت فکری چین قرار گرفته است. این پتنت که مشترکاً از سوی آکادمی علوم نظامی چین و این شرکت بیودارویی به ثبت رسیده، اولین گواهی ثبت اختراع مرتبط با واکسن کرونا در این کشور به حساب آمده و یک پله امیدواری دیگر برای غلبه بر این مشکل جهانی ایجاد نموده است.

مدیریت پهپادها با الگوهای مشابه تاکسی‌های اینترنتی
۲ شهریور ۱۳۹۹

مدیریت پهپادها با الگوهای مشابه تاکسی‌های اینترنتی

شرکت استارت‌آپی «DronaUp»، در حال توسعه سیستمی خودکار و کارآمد برای مدیریت خدمات هواپیماهای بدون سرنشین و برقراری ارتباطی کارآمد با هدایت‌کنندگان این وسایط پیشرفته است. سیستمی که از طریق آن، بتوان فهمید که در لحظه مورد نیاز، کدام‌یک از هدایت‌کنندگان پهپادها، در دسترس، مناسب و نزدیک به محل مورد نظر بوده و بدین وسیله، از خدمات آن‌ها در محدوده مکانی و زمانی مدنظر استفاده نمود.