ورود قابلیت‌های گسترده فناوری واقعیت مجازی در نسل جدید کنسول‌های بازی
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

ورود قابلیت‌های گسترده فناوری واقعیت مجازی در نسل جدید کنسول‌های بازی

فناوری واقعیت مجازی «VR»، از جمله پدیده‌هایی است که روز ‌به ‌روز، به محبوبش در میان کاربران افزوده شده و همین عامل در کنار پتانسیل‌های قابل توجه این فناوری، موجب شده است تا شرکت‌های فناور برای توسعه و تجاری‌سازی آن، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف،ی مانند سلامت، ورزش و حتی خودروهای خودران داشته باشند. اما در مسیر تجاری‌سازی «VR»، موانع متعددی وجود دارد. به‌عنوان مثال، بخش زیادی از مردم از عینک‌های طبی استفاده نموده و استفاده از فناوری مجازی برای آن‌ها، به معنای استفاده مکرر از هدست‌های واقعیت مجازی و عینک‌های شخصی و طبیعتاً تعویض متناوب آن‌ها است که اصلاً تجربه خوبی را به همراه نخواهد داشت. سونی در درخواست ثبت اختراع جدید خود، سعی دارد تا این تجربه ناخوشایند را برای افراد عینکی مرتفع نموده و تعداد بیشتری از کاربران را مجذوب محصولات جدید خود نماید.

این درخواست ثبت اختراع سونی که در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ارائه شده بود، به تازگی با شماره «US20190101980»، منتشر شده است. در اختراع جدید سونی، از طراحی جالب و منحصربه‌فردی از یک جفت شیشه عینک قابل تعبیه در هدست‌های واقعیت مجازی، مانند «PSVR» رونمایی شده که نه تنها مشکل افراد عینکی را حل می‌کند، بلکه شامل سنسورهای ردیاب چشم نیز می‌باشد. این سنسورها، با گردآوری اطلاعات چشم کاربر، تجربه ویژه‌ای را برای کاربران «PSVR» به ارمغان آورده و کیفیت منحصربه‌فردی را نسبت به نمونه‌های فعلی، به همراه خواهد داشت.

گفتنی است، هم‌زمان با پتنت فوق، یک درخواست ثبت اختراع دیگر سونی نیز با شماره «US20190099675» انتشار یافته است که آن هم به واقعیت مجازی اشاره دارد. فناوری تشریح شده در این درخواست سونی، با تمرکز بر افزایش تعاملات بین بازیکنان و تماشاگران در بازی‌های ورزشی و یا بازی‌های رانندگی، توسعه یافته و می‌تواند ارتباطات اجتماعی در بازی‌ها را به شدت بهبود دهد. سیستم ابداعی سونی، به نحوی است که می‌توان در بازی، آواتارهای دوستانه تعریف نموده و سپس، برخی از این آواتارها را به جای تماشاگران بازی‌ها، قرار داد. به عنوان مثال، هنگامی‌که شما به عنوان بازیکن و دوستتان به عنوان تماشاگر باشید، سیستم سعی می‌کند تا نزدیک‌ترین مطابقت با گزینه‌های از پیش تعیین شده را برایتان در نظر گرفته و سپس شما و دوستتان از جایگاه بازیکن و تماشاگر، قادر به دیدن صحنه‌های بازی خواهید بود.

لازم به ذکر است که توجه سونی به حوزه واقعیت مجازی، نشان دهنده نسل‌های جدید و شگفت‌انگیز کنسول‌های بازی بوده که می‌تواند تغییرات قابل توجهی را در این محصولات پرمخاطب، به همراه داشته باشد. این شرکت، پیش از این نیز، درخواست ثبت اختراعی داشت که حاکی از بکارگیری واقعیت مجازی برای فراهم‌سازی قابلیت تجارت دیجیتال در بازی‌های پلی‌استیشن بود. اما این فقط یک روی سکه بوده و تمام فرایندهای تحقیق‌وتوسعه‌ای این شرکت و ثبت اختراعات صورت گرفته به منظور حفاظت از این دستاوردها، در راستای بکارگیری صرف آن‌ها در محصولات سونی نیست؛ بلکه این شرکت، به عنوان یکی از رهبران فعال در این حوزه نقش‌آفرینی نموده و استراتژی واگذاری مجوزهای بهره‌برداری به غول‌هایی همچون لنوو را نیز، دنبال می‌نماید.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

محکومیت ۳۲ میلیون دلاری برای کم‌ارزش نشان دادن یک پتنت
۲۱ آبان ۱۳۹۹

محکومیت ۳۲ میلیون دلاری برای کم‌ارزش نشان دادن یک پتنت

رفتار عامدانه دانشگاه ویسکانسین در کم‌ارزش نشان دادن یکی از پتنت‌های مشترکی که با دانشگاه واشنگتن به ثبت رسانیده است، جریمه‌ای ۳۱.۶ میلیون دلاری را برای این دانشگاه مشهور به همراه داشت. دانشگاه ویسکانسین، مجوز بهره‌برداری از این پتنت را به شرکت «Zemplar AbbVie» واگذار نمود و در حالی‌که ویسکانسین در ازای این اعطای مجوز، نزدیک به ۴۲۶.۵ میلیون دلار دریافت نمود، تنها مبلغی در حدود یک میلیون دلار به دانشگاه واشنگتن پرداخت کرد.

نگاهی به دومین سری وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت!
۱۱ آبان ۱۳۹۹

نگاهی به دومین سری وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت!

در راستای تفاهم کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، دور دوم وبینارهای مالکیت فکری ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، در ده عنوان برگزار گردید. در مجموع ۱۰ وبینار یاد شده، ۸۰۲ نفر حضور داشته که بیانگر میانگین ۸۰ نفری حاضرین در هر وبینار می‌باشد. بر این اساس، در مجموع وبینارهای دور دوم که در بردارنده حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و به‌ویژه پتنت بود، ۱۷۹۳ نفرساعت آموزش ارائه گردید.

برگزاری نخستین وبینار آشنایی با پایگاه داده «Lens»
۱۰ آبان ۱۳۹۹

برگزاری نخستین وبینار آشنایی با پایگاه داده «Lens»

در ادامه وبینارهای آموزشی آکادمی کانون پتنت ایران، نخستین دوره آشنایی با پایگاه اطلاعاتی «Lens»، در آبان ماه سال جاری برگزار می‌گردد. این رویداد که از سلسله وبینارهای تقویم پاییز ۹۹ محسوب می‌شود، امکان جستجوی بهتر در میان اسناد ثبت اختراع را فراهم ساخته و در نتیجه، دسترسی به خیل عظیمی از اطلاعات مندرج در پتنت‌ها را تسهیل می‌کند. گفتنی است که این وبینار، در روز سه‌شنبه مورخ بیستم آبان‌ماه و از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می‌گردد.

برگزاری رویداد آموزشی و ترویجی «چرخ» به مناسبت هفته پژوهش
۱ آذر ۱۳۹۹

برگزاری رویداد آموزشی و ترویجی «چرخ» به مناسبت هفته پژوهش

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود در حوزه مالکیت فکری و با هدف ارج نهادن به هفته پژوهش و استفاده از سیستم ثبت اختراع برای ارتقاء و انجام پژوهش‌های کاربردی، اقدام به برگزاری رویداد جدیدی تحت عنوان «رویداد چرخ» نموده است. رویداد چرخ، شامل سلسله وبینارهای آموزشی و ترویجی است که در خدمت پژوهش‌های کاربردی خواهد بود. در این رویداد، پنج وبینار با عناوین جذاب گنجانیده شده که در مورخ ۲۲ لغایت ۲۶ آذرماه سال جاری برگزار می‌گردد.

افزایش قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی
۱۸ آبان ۱۳۹۹

افزایش قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی

طی سال‌های اخیر، شاهد توسعه و تجاری‌سازی کاربردهای مختلف فناوری هوش مصنوعی در طیف وسیعی از صنایع و حوزه‌های کسب‌وکار هستیم. مطالعه جدید دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، گواهی بر این موضوع بوده و نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۲ میلادی به این‌سو، تعداد پتنت‌هایی که با موضوع هوش مصنوعی در این دفتر به ثبت رسیده، با افزایش قریب به ۱۰۰ درصدی همراه بوده است. همچنین نفوذ هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف فناوری، به نحوی بوده که از ۹ درصد در سال ۱۹۷۶ میلادی، به ۴۲ درصد از فناوری‌ها در سال ۲۰۱۸ گسترش یافته است.

جابجایی فرمان برای واگذاری هدایت خودرو به سرنشینان
۱۲ آبان ۱۳۹۹

جابجایی فرمان برای واگذاری هدایت خودرو به سرنشینان

همه ما تجربه سفرهای طولانی دسته‌جمعی با ماشین را داریم. از قبل، برای طول سفر برنامه‌ریزی نموده تا هر بخشی از زمان را یک نفر رانندگی کند و پس از خسته شدن، جای خود را با دیگری عوض کند. اما با ایده جدید ولوو، دیگر نیازی نیست که جای خود را عوض کنید، بلکه کافی است که جای فرمان را تغییر داده و دیگر سرنشینان کنترل را بدست بگیرند. این ایده نوآورانه ولوو که در پتنت جدید این شرکت جلوه نموده، حکایت از یک سیستم کنترلی خلاقانه دارد که امکان جابجایی سریع فرمان، ترمز و سیستم کنترل سرعت را در خودرو فراهم می‌کند.