انتشار پیش‌نویس برنامه راهبردی جدید دفتر ثبت اختراع اروپا
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ انتشار پیش‌نویس برنامه راهبردی جدید دفتر ثبت اختراع اروپا

دفتر ثبت اختراع اروپا «EPO»، با انتشار پیش‌نویس برنامه راهبردی این نهاد، از علاقه‌مندان، متخصصین و ذینفعان سیستم پتنت، درخواست نموده تا پیشنهادات و نظرات اصلاحی خود را پیرامون این برنامه، ارائه نمایند. مهلت ارسال نظرات، ۱۰ می سال جاری میلادی است و پس از بررسی آرا و نظرات، در ماه ژوئن، برنامه جهت تصویب نهایی به شورای اداری سازمان پتنت اروپا، ارسال می‌گردد.

گفتنی است که برنامه راهبردی جدید «EPO» که تحت عنوان «EPO’s Strategic Plan 2023» انتشار یافته است، متشکل از پنج هدف کلیدی می‌باشد:

۱. ایجاد یک سازمان مشارکتی، آگاه و مبتنی بر همکاری

توانایی دفتر ثبت اختراع اروپا برای ارائه محصولات و خدماتی با کیفیت بالا، در درجه نخست به کارکنانی پویا نیاز دارد. در طی چهار دهه گذشته، کارکنان این نهاد در تلاش برای ارتقاء استانداردهای کیفی برای جستجوی پتنت، ارزیابی‌ها و سایر فرآیندهای مرتبط بوده‌اند. تنوع کارکنان از نظر جغرافیایی و ملیت‌های مختلف، از دیگر مزایای نیروی انسانی ماهر و دانشی مورد استفاده توسط این نهاد است. با این وجود، «EPO» در ده سال آینده، با یک موج بازنشستگی مواجه می‌شود و لازم است تا سازمان خود را بر مبنای نیروهای جوان و دارای روحیه تیمی، بنا نماید.

۲. ساده‌سازی و مدرن نمودن سیستم‌های «IT»

این دفتر، از سال ۲۰۱۱ میلادی، یک طرح جامع فناوری اطلاعات، به نام «IT Roadmap» را به اجرا در آورده است که چشم‌اندازی بلندپروازانه از نوسازی فرایندها، بهره‌وری بیشتر، نوآوری در امنیت و انعطاف‌پذیری را دنبال می‌کند. با این حال، برخی چالش‌ها مانند تنوع در پایگاه‌های ذخیره‌سازی داده‌ها (بیش از ۴۰ پایگاه و صدها برنامه مختلف)، عدم اتمام طرح اعطای الکترونیکی گرنت و برخی عدم اطمینان‌های مرتبط با سیستم «eDossier» که سنگ بنای فرآیند اعطای گواهی ثبت اختراع تمام دیجیتال می‌باشد، همچنان باقی مانده است. از سوی دیگر، با افزایش قابل‌ملاحظه تعداد درخواست‌ها و تولید چشمگیر اسناد و مدارک پتنت (بیش از ۶۰۰ میلیون سند به صورت ماهیانه)، چشم‌انداز فناوری اطلاعات و پیچیدگی خدمات «IT» مورد نیاز، جهش خیره‌کننده‌ای داشته است. نوسازی و مدرن نمودن سیستم‌های «IT» و در عین حال، تأکید بر سادگی آن‌ها، از اولویت‌های مهم «EPO» به حساب می‌آید.

۳. ارائه محصولات با کیفیت و خدمات مؤثر

«EPO» به ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، مشهور بوده و جزء دفاتر ثبت اختراع برتر جهان قرار دارد. پتنت‌های با کیفیت بالا، ارائه کامل‌ترین جستجوها و شفافیت در فرآیندهای ارزیابی و تجدیدنظر، از ویژگی‌های کلیدی سیستم پتنت اروپا است که در مرکز آن، یک فرآیند جستجو و ارزیابی کیفی و دسترسی بدون محدودیت به دانش پیشین، قرار دارد. با افزایش حجم فعالیت‌های ثبت اختراع، به‌ویژه در کشورهای آسیایی که ادبیات موجود در دانش پیشین را به شدت پیچیده نموده است، ارائه خدماتی با همان کیفیت پیشین از سوی «EPO»، کمی با چالش مواجه شده و یکی از استراتژی‌های اصلی این نهاد را به خود اختصاص داده است. 

۴. ساخت یک سیستم پتنت اروپایی و شبکه‌ای با تأثیرات جهانی

کیفیت بسیار بالای پتنت‌های گرنت شده از سوی این نهاد، با حمایت از بخش‌های فناورانه و مبتنی بر نوآوری، به رونق اقتصادی اروپا کمک شایانی نموده است. سیستم قدرتمند «IP» در اروپا، این منطقه را به یک بازار جذاب و سودآور و مرکزی برای نوآوران و شرکت‌های فناور از سرتاسر جهان بدل نموده است. اما پیش‌شرط ادامه این وضعیت، همکاری‌های گسترده با کشورهای عضو و شرکای خارجی بوده که می‌تواند شبکه‌ای از تعاملات دوجانبه و چندجانبه را به ارمغان آورد.

۵. پایداری بلندمدت

کارکنانی فعال و دارای روحیه مشارکتی، تحول دیجیتال، فرایند مؤثر اعطای گرنت و همکاری‌های بین‌المللی، همگی می‌توانند به موفقیت «EPO» به‌عنوان یک نهاد پیشرو و نوآور کمک نمایند. اما سرمایه‌گذاری در هر یک از این حوزه‌ها و پیشبرد اهداف تعریف شده، نیازمند مواردی دیگری نیز می‌باشد که می‌تواند پایداری و چشم‌انداز بلندمدت این دفتر را تقویت نماید. شفافیت و نظارت جامع از سوی نهادهای عمومی، حفظ محیط‌زیست و تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی و نیز پایداری مالی، از مهم‌ترین این موارد محسوب می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.