پایان خوش جدال حقوقی اپل و کوآلکام
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ پایان خوش جدال حقوقی اپل و کوآلکام

پس از مدت‌ها جدال حقوقی و ثبت شکایات متعدد در کشورهای مختلف، دو غول فناوری تلفن همراه و تراشه‌های ارتباطی، به توافق رسیدند. کوآلکام و اپل که از حدود شش سال پیش، بر سر حق امتیاز بهره‌برداری از پتنت به اختلاف برخورده و این اختلاف به مجموعه سازندگان دستگاه‌های آیفون نیز کشیده شده بود، توافق نمودند تا تمامی دادرسی‌های موجود را خاتمه دهند. بنا بر اطلاعیه رسمی شرکت اپل که در وب‌سایت این شرکت انتشار یافته است، این توافق شامل یک موافقت‌نامه جهانی مجوز پتنت و نیز، یک توافقنامه برای عرضه تراشه‌ها خواهد بود.

طبق توافقات صورت گرفته، تمامی دعاوی حقوقی فعال در نقاط مختلف جهان، از سوی دو شرکت یاد شده متوقف شده و در ازای آن، مبالغی از سوی اپل به کوآلکام پرداخت خواهد شد. این توافق، همچنین شامل یک قرارداد مجوز بهره‌برداری از پتنت شش ساله بوده که از ابتدای آوریل سال جاری میلادی، معتبر خواهد بود.

گفتنی است، اپل و کوآلکام بر سر حق امتیاز پتنت‌های متعلق به کوآلکام که در طیف وسیعی از محصولات، به‌ویژه دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند به‌کار گرفته می‌شوند، اختلاف‌نظر داشتند. اپل معتقد بود که کوآلکام با سوءاستفاده از موقعیت انحصاری ناشی از سبد پتنت خود، مبالغی بیش از ارزش واقعی را از سازندگان تلفن همراه دریافت می‌کند. همین موضوع، منجر شد که به سازندگان خود دستور دهد که تا زمان ارائه حکم دادگاه، از پرداخت حق امتیازها خودداری نمایند. از سوی دیگر، کوآلکام نیز اقدام به ثبت شکایات متعددی مبنی بر نقض پتنت علیه اپل نموده و خواستار توقف تولید و عرضه محصولات این شرکت، در چین، اروپا و ... شد. جالب است که کوآلکام حتی در مقطعی موفق شد تا حکم توقف فروش آیفون در آلمان را از دادگاه دریافت نماید. جدال دو شرکت، به قدری گسترده شده و فضای کسب‌وکار دیجیتال را تحت تأثیر قرار داده بود که اتحادیه اروپا با ورود به آن، اقدام به تدوین دستورالعمل‌هایی برای چگونگی پرداخت مجوزهای بهره‌برداری از پتنت نمود.

لازم به ذکر است که توافق صورت گرفته، با حل‌وفصل تمامی دادرسی‌ها، میلیاردها دلار خسارت تحمیل شده بر کوآلکام را رفع نموده و از آن مهم‌تر، تعادلی جدید بین بازیگران بزرگ این صنعت را ایجاد می‌نماید. بازیگران فوق، به تعبیری چرخ‌دنده‌های توسعه نسل پنجم فناوری‌های ارتباطی «5G» به شمار می‌روند و پایان اختلافات این بازیگران آمریکایی، می‌تواند روند توسعه این فناوری ارزشمند را تسریع نموده و رقابت مجدد با بازیگران چینی را ممکن سازد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day