برگزاری کارگاه آموزش پیشرفته ثبت اختراع در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزاری کارگاه آموزش پیشرفته ثبت اختراع در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

به همت دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و همکاری کانون پتنت ایران، در مورخ هفتم و چهاردهم اردیبهشت سال جاری، کارگاه آموزشی دو روزه با عنوان «ثبت اختراع پیشرفته»، با حضور بیش از ۶۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی، کارشناسان و دانشجویان، در محل سالن شاملوی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، برگزار گردید.

در زمان شروع کارگاه، مدیر توسعه فناوری سلامت، آقای دکتر «امیرسالار جعفرپیشه»، ضمن خوش آمدگویی به حضار، در خصوص همکاری این واحد با کانون پتنت ایران، اظهار داشتند: «مفتخریم به اطلاع برسانیم که ما به عنوان دفتر همکار کانون پتنت، شناخته شده‌ایم. کانون که از سال ۱۳۸۴ شروع به فعالیت نموده است، کلیه امور مرتبط با حوزه مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع را در تمامی حوزه‌های علم و فناوری، عهده‌دار بوده و دارای رسالت مهمی است که از آن جمله، ثبت اختراع در سیستم‌های معتبر جهان، مانند USPTO و EPO و همچنین حمایت ۹۰ درصدی از کل هزینه‌های ثبت در این ادارت معتبر را نام برد».

این کارگاه تئوری/ عملی، با هدف آشنایی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دانشگاه، با حوزه مالکیت فکری و ثبت اختراع در مجامع بین‌المللی، تشویق محققین و مخترعین و ارتقای سطح علمی آن‌ها و با حضور آقای «امیرسالار جعفرپیشه»، مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه، دکتر «محسن واحدی»، سرپرست دفتر شتابدهی فناوری، دکتر «منیره احمدی‌بنی»، سرپرست دفتر ارزیابی فنی، دکتر «فرهاد آزادی»، سرپرست دفتر تدوین استاندارد و همچنین مهندس خلجی، نماینده دفتر مالکیت فکری دانشگاه و جمعی از کارشناسان، دانشجویان و سایر اعضای هیئت‌علمی داخل و خارج از دانشگاه علوم بهزیستی، برگزار گردید.

عناوین مطرح شده در روز اول این کارگاه، شامل مالکیت فکری، حقوق و تعاریف مالکین و مخترعین ثبت پتنت، موارد قابل ثبت و غیر قابل ثبت، مراجع ثبت اختراع، قوانین بین‌المللی مالکیت فکری، تفاوت کشف و اختراع، شرایط اصلی پتنت شدن یک اختراع، اطلاعات قانونی و فنی پتنت و کدهای پتنت بود. در روز دوم نیز، کارگاه عملی جستجوی پتنت برگزار گردید. در این راستا، معرفی پایگاه‌های جستجو، از جمله «Espacenet»، «Patentscope» و ... در دستور کار قرار گرفت. در ادامه، در خصوص نحوه جستجوی پیشرفته و بهره‌گیری از کلمات شرطی در جستجو و همچنین تفاوت‌های پایگاه‌های مذکور نیز، مواردی مطرح گردید.

از جمله نکات مطرح در کارگاه، معرفی خدمات کانون پتنت ایران به حضار بود که از آن جمله، به مواردی نظیر ثبت اختراع در سیستم‌های معتبر جهان، ارائه مشاوره فنی و تخصصی در زمینه نگارش متن، ایجاد بانک اطلاعاتی از فناوری‌ها و اختراعات پتنت شده و حمایت در خصوص ثبت اختراع خارجی، می‌توان اشاره نمود. در انتهای کارگاه نیز، میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان نسبت به مباحث مطرح شده، مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده، حاکی از این بود که کارگاهی بسیار خوب و مفید برگزار شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day