پیش‌بینی ترک کار پرسنل با استفاده از فناوری هوش مصنوعی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ پیش‌بینی ترک کار پرسنل با استفاده از فناوری هوش مصنوعی

شرکت «IBM»، با تکیه بر قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود در زمینه هوش مصنوعی، توانسته است به یک ابزار بسیار کارآمد برای پیش‌بینی رفتار کارکنان خود دست یابد. با استفاده از این فناوری منحصربه‌فرد، می‌توان پیش‌بینی نمود که کارکنان چه زمانی تمایل به ترک محل کار خود خواهند داشت و لذا چالش از دست رفتن نیروهای کلیدی را می‌توان تا حدود زیادی مرتفع نموده و یا برای آن چاره‌ای اندیشید. مسئله از آنجا جالب‌تر می‌شود که بنا بر ادعای «IBM»، پیش‌بینی‌های صورت گرفته به کمک این فناوری، از دقت ۹۵ درصدی برخوردار خواهند بود.

تصور نمایید که در یک شرکت بزرگ فناور و با هزاران کارمند، مسئولیت مدیریت منابع انسانی را بر عهده دارید. چنین سازمان بزرگی، با جابه‌جایی، ورود و خروج بسیاری از نفرات همراه است و هر روزه شما باید نگران ترک کار توسط برخی از نفرات کلیدی سازمان باشید. اگر به شما بگویند که ابزاری در دسترس خواهید داشت که می‌تواند احتمال ترک کار پرسنل را پیش‌بینی نماید، احتمالاً بسیار خوشحال می‌شوید. در این صورت، با مواجهه با اولین نیروی خواستار ترک شرکت، به وی خواهید گفت که: «من می‌دانستم می‌خواهید این کار را انجام دهید و در نتیجه، برای این مسئله راهکارهای لازم را در نظر گرفته‌ام!»

این تصور به نسبت عجیب و دور از ذهن، چیزی است که با کمک فناوری هوش مصنوعی ممکن شده است. «جینی رمتی»، مدیرعامل «IBM»، در مصاحبه با «CNBC»، اظهار داشت که بخش منابع انسانی این شرکت، موفق به ثبت پتنتی تحت عنوان برنامه پیش‌بینی رفتار کارکنان «predictive attrition program» شده است که با کاهش اصطکاک‌های بین پرسنل و سایر عوامل منجر به ترک شغل از سوی آن‌ها، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی را به دنبال خواهد داشت. وی معتقد است که در ۵ تا ۱۰ سال آینده، تقریباً ۱۰۰ درصد شغل‌ها، تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند و عملاً این فناوری، موج جدیدی از تحولات را در صنایع و کسب‌وکارهای مختلف، ایجاد خواهد کرد.

فناوری منحصربه‌فرد «IBM»، با استفاده از اسکن ایمیل‌های داخلی کارکنان و سایر ارتباطات رسمی آن‌ها، رهگیری حضوری و ارزیابی رفتار و نگرش آن‌ها، رصد فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ...، سعی می‌کند تا کارکنانی که به دلایل مختلف، پتانسیل ترک کار و خروج از سازمان را دارند، شناسایی نماید. بدیهی است که با پررنگ شدن نقش کارکنان دانشی در سازمان‌ها، خروج نفراتی که از سرمایه‌های انسانی کلیدی شرکت به حساب آمده و هزینه زیادی بابت آموزش آن‌ها صرف شده است، یک عامل کند شدن رشد کسب‌وکار خواهد بود. این فناوری، کمک می‌کند تا شرایط این نفرات، به دقت رصد شده و عوامل نارضایتی آن‌ها، تا حد امکان مرتفع گردد.

لازم به ذکر است که «IBM»، از بازیگران پیشرو در زمینه ثبت و انتشار پتنت بوده که چندی پیش، برای بیست و ششمین سال متوالی، موفق به کسب عنوان برترین شرکت دارنده «US» پتنت گرنت شده گردید. یکی از حوزه‌های اولویت‌دار «IBM» که سرمایه‌گذاری وسیعی در آن انجام داده است، فناوری هوش مصنوعی است که از جمله فناوری‌های کلیدی سال‌های آتی به شمار می‌آید.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.