تلاش نمایندگان کنگره آمریکا برای بهبود قوانین ثبت اختراع
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ تلاش نمایندگان کنگره آمریکا برای بهبود قوانین ثبت اختراع

چند تن از سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا، چهارچوبی جدید برای اصلاحات قانون ثبت اختراع این کشور ارائه داده‌اند. سناتور «تام تیلیس»، «کریس کونز» (رئیس کمیته حقوقی مالکیت فکری مجلس سنا)، «دوگ کالینز»، «هانک جانسون» (رئیس کمیته دادگاه‌ها، مالکیت فکری و اینترنت) و «استیو استیورز»، اعلام نمودند که پس از ماه‌ها کار سخت و تعامل نزدیک با مجلس قانون‌گذاری آمریکا، این چهارچوب حقوقی جدید، ذیل قانون ۱۰۱ پتنت آماده شده است.

بنا بر گزارش‌های انتشار یافته، پیش از این، جلسات متعددی پشت درب‌های بسته و با حضور ذینفعان سیستم پتنت آمریکا برگزار شده که هدف از آن‌ها، جمع‌آوری اطلاعات در مورد مشکلات و محدودیت‌های قانون شرایط و الزامات پتنت، به‌ویژه موضوعات قابل ثبت در سیستم پتنت بوده است. یکی از مهم‌ترین جلسات مذکور که تأییدی بر توجه ویژه سیاست‌گذاران آمریکایی به مسئله ثبت اختراع و تأثیر مستقیم آن بر نرخ فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای و نوآوری کشور بوده است، دیدار کونز و تیلیس در دسامبر سال گذشته میلادی، با شرکت‌های فناوری همچون گوگل، آمازون، اپل و اریکسون و همچنین، سازمان نوآوری بیوتکنولوژی و انجمن تحقیقات دارویی آمریکا «PhRMA» بود.

گفتنی است، به نظر می‌رسد که با آماده‌سازی چهارچوب اولیه، جلسات عمومی و منظمی برای بحث و تبادل‌نظر نمایندگان با دیگر گروه‌های ذینفع آغاز خواهد شد. عمده تمرکز چهارچوب حقوقی جدید، محدودسازی استثنائات بخش ۱۰۱ در زمینه قابلیت پتنت شدن اختراع است که به یک فهرست دسته‌بندی شده و کاملاً مشخص بدل شده است. سناتور کونز، با ابراز خشنودی از پیشگامی نوآوری در آمریکا، هدف خود از این اقدام را فراهم نمودن یک راهکار قانونی جدید برای تشویق نوآوری دانست. وی افزود: «امروزه قانون ثبت اختراع آمریکا، نوآوری در برخی از مهم‌ترین زمینه‌های فناوری، از جمله هوش مصنوعی، تشخیص پزشکی و بهداشت فردی را، با مشکلاتی روبرو می‌سازد. البته ما همچنان منتظر بازخوردهای بیشتر برای ایجاد یک راهکار قانونی جدید هستیم که می‌تواند نوآوری را تشویق نماید». در همین خصوص، استویورز نیز با اشاره به اهمیت تحقیقات بیولوژیک و تشخیص پزشکی، اظهار داشت: «این حوزه‌ها، به شرطی رشد خواهند کرد که ما بتوانیم نوآوری‌های صورت گرفته را، به کمک پتنت محافظت نماییم. حفاظت پتنت، کمک می‌کند تا ریسک و سرمایه‌گذاری لازم برای کشف ایده‌های بعدی، فراهم گردد.»

لازم به ذکر است که شفافیت در موضوعات قابل پتنت شدن، از مواردی است که در دستور کار دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» قرار گرفته است. در همین راستا، این نهاد به تازگی یک دستورالعمل جدید، تحت عنوان «راهنمای تعیین صلاحیت موضوع» ارائه نموده که بر اساس آن، ارزیابی درخواست‌ها از نظر موضوعی، به‌ویژه در خصوص اختراعات کامپیوتری، با اصلاحاتی همراه خواهد شد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.