پتانسیل‌های بالقوه اپل برای بدل شدن به بازیگر نخست حوزه سلامت دیجیتال
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ پتانسیل‌های بالقوه اپل برای بدل شدن به بازیگر نخست حوزه سلامت دیجیتال

سرمایه‌گذاری‌های گسترده اپل در توسعه قابلیت‌های بهداشتی و سلامت، موجب شده است تا رهبران و تحلیلگران حوزه بهداشت دیجیتال، این غول فناوری را در آستانه بدل شدن به بزرگ‌ترین بازیگر حوزه سلامت بدانند. با توجه به فعالیت‌های ثبت اختراع اپل، به نظر می‌رسد که تجربه موفقیت‌آمیز فروش آنلاین موسیقی که از طریق «iTunes» به وقوع پیوست، این بار در محصولات بهداشتی و مراقبت الکترونیک، در حال تکرار است.

گستره قابل توجه پتنت‌های تحت مالکیت اپل که طی سال‌های اخیر از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» انتشار یافته است، نشان می‌دهد که این شرکت، در حال توسعه مجموعه‌ای از فناوری‌ها و تکنیک‌های جستجو و جمع‌آوری اطلاعات پزشکی از طریق دستگاه‌های کاربران، به‌ویژه ساعت‌های هوشمند و تلفن‌های آیفون است. از مهم‌ترین این اختراعات که در سال جاری میلادی انتشار یافته‌اند، می‌توان به «US20190103174»، «US20190102461» و «US20190103172» اشاره نمود که بر ابزارهای جستجوی اطلاعات ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی و ساختار پایگاه‌های داده مرتبط با این اطلاعات و همچنین، تکنیک‌های مدیریت دسترسی کاربر به این منابع، متمرکز شده‌اند. علاوه بر موارد فوق، برخی کاربردهای خاص و نسبتاً عجیب نیز از سوی اپل توسعه یافته است که برای مثال، می‌توان به شناسایی نقاط در معرض اشعه ماوراءبنفش به کمک اسکن بدن از طریق آیفون یا ساعت هوشمند و یا شناسایی بوی مواد غذایی و تشخیص گازهای سمی و آلودگی‌های شیمیایی از طریق تلفن همراه، اشاره نمود.

یک ایده منحصربه‌فرد اپل برای دستیابی به ویژگی‌های بهداشتی کارآمد در دستگاه‌های کاربری خود، مشابهت‌سازی قابلیت‌هایی مانند «Mint.com» برای اپلیکیشن‌های هوشمند سلامت است. «Mint.com»، یک اپلیکیشن مدیریت و رهگیری مالی است که همگام‌سازی حساب‌های بانکی و کارت‌های اعتباری و سازمان‌دهی داده‌های مالی را از طریق یک رابط کاربری بسیار ساده، فراهم می‌سازد. حال اپل به دنبال این است که به درجه‌ای از هوشمندی و کارکرد برنامه‌های سلامت فردی برسد که مثلاً با ذکر واژه «کلسترول» از سوی کاربر، دستگاه بتواند پروفایل چربی شخص را برای وی به نمایش در آورد.

لازم به ذکر است که اپل در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز، با تملک استارت‌آپ «Gliimpse»، علاقه‌مندی خود به توسعه سیستم‌های بهداشت فردی را نشان داد. این استارت‌آپ، پلتفرمی از جریان‌های موازی اطلاعات سلامت ایجاد نموده و «جرج پوزاس»، یکی از بنیان‌گذاران این شرکت، از مخترعین فعلی پتنت‌های اپل، محسوب می‌شود که در حال حاضر، به‌عنوان مدیر ارشد مهندسی نرم‌افزارهای حوزه سلامت در این شرکت، مشغول به کار است.

گفتنی است، فرصت بازار اپل در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، حداقل ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است که تا سال ۲۰۲۷ میلادی، به بیش از ۳۱۳ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. بدیهی است که این بازار بسیار بزرگ و ارزشمند، توجهات مدیران این شرکت را به خود جلب نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day