ورود غول رسانه‌ای جهان به جمع فعالان و توسعه‌دهندگان فناوری بلاک‌چین
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ورود غول رسانه‌ای جهان به جمع فعالان و توسعه‌دهندگان فناوری بلاک‌چین

غول رسانه‌ای جهان، «تامسون رویترز»، به جمع شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌دهنده فناوری بلاک‌چین پیوست. این شرکت که در سال ۲۰۱۵ میلادی، ایده‌ای جالب و منحصربه‌فرد مبنی بر مدیریت و شناسایی هویت از طریق بلاک‌چین را به ثبت رسانیده بود، به تازگی موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» شد. پتنت فوق، از این جهت بسیار مهم و ارزشمند تلقی می‌شود که مدیریت هویت «Identity Management» را به‌عنوان کاربردی نوظهور از فناوری بلاک‌چین معرفی نموده است. شایان توجه است که تامسون رویترز، شرکت مادر خبرگزاری مشهور رویترز محسوب شده که بنا به حوزه‌های کاری خود، سرمایه‌گذاری در بهبود سیستم‌های مدیریت هویت، در زمره مهم‌ترین اولویت‌های آن قرار دارد.

«هویت و مدیریت دسترسی» که اصطلاحاً «IAM» نامیده می‌شود، یک مفهوم به نسبت نوظهور و مورد استقبال شرکت‌ها است. بازار مرتبط با این مفهوم، با رشدی فزاینده مواجه بوده و بنا بر آمارهای ارائه شده، احتمالاً تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، ارزش این بازار به ۱۰.۵۸ میلیارد دلار خواهد رسید. اما پیاده‌سازی «IAM» ساده نبوده و با چالش‌هایی همراه است. فرآیندهای «IAM»، تقریباً دستی هستند و در چشم‌انداز فعلی، نظارت بر کاربران بسیار پیچیده و دشوار است. سرقت داده‌های هویتی و عدم وجود مخازن متمرکز و قابل‌اعتماد از این داده‌ها، از دیگر چالش‌های این موضوع به حساب می‌آید. البته امیدواری‌هایی نیز وجود دارد؛ فناوری بلاک‌چین با فراهم‌سازی تمرکز، شفافیت، امنیت و سوابق تغییرناپذیر، می‌تواند «IAM» را متحول سازد. برای مثال، کاربران می‌توانند اطلاعات شخصی خود را کنترل نموده و هویت خود را بدون افشای اطلاعات مذکور، احراز نمایند. همچنین فرایندهای تأیید هویت بسیار ساده‌تر شده و احراز هویت کاربر، در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌گیرد.

گفتنی است، تامسون رویترز تنها شرکت رسانه‌ای نیست که در تلاش برای توسعه کاربردهای مبتنی بر بلاک‌چین در فرایندهای کاری خود است. اخیراً یک شرکت ارتباطات ابری به نام «NewVoiceMedia» نیز، از این فناوری برای ایمن‌سازی ارتباطات ابری خود استفاده نموده است. با توجه به قابلیت‌های بسیار گسترده بلاک‌چین، انتظار می‌رود تا علاوه بر حوزه مالی که بسیاری از مؤسسات مالی و بانکی به آن ورود نموده‌اند، کاربردهای جدیدی از سوی شرکت‌های فناور، مبتنی بر این فناوری نوظهور توسعه یابد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day