سرمایه‌گذاری وسیع شرکت فعال در صنایع دفاعی برای توسعه فناوری چاپ سه‌بعدی
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ سرمایه‌گذاری وسیع شرکت فعال در صنایع دفاعی برای توسعه فناوری چاپ سه‌بعدی

یک شرکت وابسته به صنایع دفاعی، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع جدیدی در زمینه چاپ سه‌بعدی مواد کامپوزیتی شده است. با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که مواد کامپوزیتی از خود نشان می‌دهند، در کنار قابلیت‌های ارزشمندی که فرایند ساخت به کمک چاپ سه‌بعدی فراهم می‌نماید، ورود گسترده شرکت‌های مختلف به این حوزه، قابل پیش‌بینی است. شرکت نورثروپ گرامان «Northrop Grumman» که ارائه‌دهنده خدمات به ارتش و صنایع دفاعی آمریکا است، با ورود به این حوزه، دستاوردی جدید را برای خود به ارمغان آورده است.

پتنت جدید نورثروپ که گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10207426» را، از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا دریافت نموده است، نوعی فیبر برای ساخت افزودنی به روش «FDM» تشریح نموده که یک فرآیند پیوسته تولید مواد کامپوزیتی را به ارمغان می‌آورد. مخترعین این پتنت ارزشمند، «دانیل برالی»، «آنتونی تامایو» و «اریک بارنس»، همگی کوله‌باری از تجربه سال‌ها فعالیت در حوزه ساخت افزودنی در سیستم‌های هوافضا را به دوش می‌کشند. فناوری پتنت شده جدید این مخترعین، نوعی فرآیند تولید پیوسته مواد کامپوزیتی را شامل شده که بر خلاف روش‌های مرسوم فعلی، زمان تولید و قیمت تمام شده را، به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، فرآیند تولید یکنواخت و پیوسته مورد استفاده، موجب می‌شود تا کنترل آن ساده‌تر شده و ویژگی‌های مواد تولیدی، تقویت گردد.

گفتنی است، فناوری چاپ سه‌بعدی یکی از حوزه‌های مورد استقبال شرکت‌های فناور در زمینه تولید محصولات مختلف بوده که کاربردهای متنوعی، از ساخت قطعات بسیار پیچیده نظامی، مانند موتور موشک‌های ماهواره‌ای گرفته تا ساخت ترمز دیسکی خودرو را، پوشش داده است. جالب اینجاست که با پیشرفت فناوری و همگرا شدن حوزه‌های مختلف، شاهد نوآوری‌هایی مانند استفاده از بلاک‌چین در چاپ سه‌بعدی و مدیریت دیجیتال فرایندهای ساخت افزودنی، از سوی غول‌هایی همچون جنرال الکتریک، اپل و «IBM» هستیم. ورود این شرکت‌های به ظاهر غریبه با فرآیندهای ساخت و تولید به حوزه بکارگیری فناوری‌های ساخت افزودنی، حاکی از پتانسیل‌های بالقوه‌ای است که می‌تواند به شکل چشم‌گیری، آینده فرایندهای ساخت را متحول نماید.

لازم به ذکر است که مدل‌سازی جوش خوردگی رسوبی یا «Fused Deposition Modeling» که در اوایل دهه نود میلادی، توسط «اسکات کرامپ» معرفی گردید، یکی از روش‌های رایج برای چاپ سه‌بعدی محسوب می‌شود. کرامپ بعد از ثبت اختراع مربوط به این فناوری، شرکت «Startasys» را پایه‌گذاری نمود که امروزه به‌عنوان یکی از پیشگامان عرصه تولید چاپگرهای سه‌بعدی، فعالیت می‌نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day