نقش کلیدی «3M» در رشد و ارتقاء مخترعین زن در آمریکا
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ نقش کلیدی «3M» در رشد و ارتقاء مخترعین زن در آمریکا

یکی از شرکت‌های فناوری که به اختراعات و نوآوری‌های زنان توجه ویژه‌ای دارد، شرکت «3M» است. این تعهد مثال‌زدنی، موجب شده است تا تعداد کارکنان زن این شرکت که در سمت‌های فنی و مدیریتی قرار دارند، به شدت افزایش یافته و به یک فرهنگ رایج در «3M» بدل گردد.

یکی از دلایل موفقیت «3M» در زمینه توسعه فناوری‌های پیشرفته و تجاری‌سازی آن‌ها، اشاعه و ترویج نوعی فرهنگ به اشتراک‌گذاری اطلاعات در بین دانشمندان و محققین این شرکت است که فارغ از جنسیت آن‌ها انجام می‌گیرد. این مسئله که به عنوان یک شاخص جدی در «3M» دنبال می‌گردد، موجب شده است که انتشار یافته‌های علمی و فنی در این شرکت، در سطوح بالایی قرار گیرد. مثال بارز تفاوت‌های سیاستی «3M» با سایر شرکت‌های آمریکایی، خانم «جیشری ست» است که تجربه اولین ثبت اختراع خود را در سال ۱۹۹۳ میلادی، طی یک پروژه همکاری در «3M» کسب نمود و در نتیجه احساس قدرت ناشی از پذیرش نوآوری از سوی شرکت و نهادهای ثبت اختراع، اختراع و نوآوری را به‌عنوان یک حرفه در نظر گرفته و با ۶۵ پتنت دیگر، لقب یک دانشمند شرکتی نوآور را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است که موضوع ابتکارات و نوآوری‌های زنان، از اولویت‌های دولت آمریکا نیز به حساب می‌آید. گزارش اخیر دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ میلادی، تنها ۱۲ درصد از اسامی درج شده در فهرست مخترعین پتنت‌ها، زن بوده‌اند. این گزارش، با اشاره به یک پژوهش انجام گرفته در دانشگاه هاروارد، اظهار می‌دارد که: «اگر زنان، اقلیت‌ها و قشرهای کم‌درآمد نیز، به فرآیند پتنت نمودن فناوری‌ها روی آورند (با نرخی مشابه با مردان سفیدپوست دارای متوسط درآمدی بالا)، نرخ نوآوری در آمریکا ۴ برابر خواهد شد». شکاف‌های جنسیتی در حوزه ثبت اختراع، توجه کنگره آمریکا را نیز به خود جلب نموده و جلسات متعددی در سنا و مجلس نمایندگان این کشور، پیرامون این موضوع تشکیل شده است. «ساندرا نیواک»، مشاور ارشد مالکیت فکری «3M»، از جمله افرادی است که به این جلسات دعوت شده تا مأموریت این شرکت در به‌کارگیری نیروی کار متنوع (زنان، اقلیت‌ها و ...) در مقیاس جهانی و چگونگی موفقیت این مأموریت را، تشریح نماید. در واقع، تجارب شرکت‌هایی مانند «3M»، می‌تواند کمک نماید تا با الگوگیری از اقدامات آن‌ها، ورود زنان مخترع و نوآور به حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار، تسهیل گردیده و راهکاری برای سیاست‌گذاری‌های کلان باشد.

گفتنی است که سازمان جهانی مالکیت فکری نیز، در گزارش سالانه خود از وضعیت مالکیت فکری در سطح جهان، با اشاره به افزایش محسوس فعالیت‌های ثبت و انتشار پتنت از سوی زنان، اعلام نمود که در سال ۲۰۱۶ میلادی، سهم مخترعین زن در درخواست‌های ثبت اختراع «PCT»، به بیش از ۳۰ درصد رسیده است که البته باز هم شکافی بزرگ بین تعداد مخترعین مرد و زن، به چشم می‌خورد. گزارش‌های این‌چنینی، به خوبی نشان می‌دهد که ارتقاء نوآوری‌های زنان و مشارکت بیشتر آن‌ها در فعالیت‌های ثبت اختراع، تا چه حد برای بخش خصوصی و نهادهای سیاست‌گذاری، حیاتی است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.