نقش کلیدی «3M» در رشد و ارتقاء مخترعین زن در آمریکا
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

نقش کلیدی «3M» در رشد و ارتقاء مخترعین زن در آمریکا

یکی از شرکت‌های فناوری که به اختراعات و نوآوری‌های زنان توجه ویژه‌ای دارد، شرکت «3M» است. این تعهد مثال‌زدنی، موجب شده است تا تعداد کارکنان زن این شرکت که در سمت‌های فنی و مدیریتی قرار دارند، به شدت افزایش یافته و به یک فرهنگ رایج در «3M» بدل گردد.

یکی از دلایل موفقیت «3M» در زمینه توسعه فناوری‌های پیشرفته و تجاری‌سازی آن‌ها، اشاعه و ترویج نوعی فرهنگ به اشتراک‌گذاری اطلاعات در بین دانشمندان و محققین این شرکت است که فارغ از جنسیت آن‌ها انجام می‌گیرد. این مسئله که به عنوان یک شاخص جدی در «3M» دنبال می‌گردد، موجب شده است که انتشار یافته‌های علمی و فنی در این شرکت، در سطوح بالایی قرار گیرد. مثال بارز تفاوت‌های سیاستی «3M» با سایر شرکت‌های آمریکایی، خانم «جیشری ست» است که تجربه اولین ثبت اختراع خود را در سال ۱۹۹۳ میلادی، طی یک پروژه همکاری در «3M» کسب نمود و در نتیجه احساس قدرت ناشی از پذیرش نوآوری از سوی شرکت و نهادهای ثبت اختراع، اختراع و نوآوری را به‌عنوان یک حرفه در نظر گرفته و با ۶۵ پتنت دیگر، لقب یک دانشمند شرکتی نوآور را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است که موضوع ابتکارات و نوآوری‌های زنان، از اولویت‌های دولت آمریکا نیز به حساب می‌آید. گزارش اخیر دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ میلادی، تنها ۱۲ درصد از اسامی درج شده در فهرست مخترعین پتنت‌ها، زن بوده‌اند. این گزارش، با اشاره به یک پژوهش انجام گرفته در دانشگاه هاروارد، اظهار می‌دارد که: «اگر زنان، اقلیت‌ها و قشرهای کم‌درآمد نیز، به فرآیند پتنت نمودن فناوری‌ها روی آورند (با نرخی مشابه با مردان سفیدپوست دارای متوسط درآمدی بالا)، نرخ نوآوری در آمریکا ۴ برابر خواهد شد». شکاف‌های جنسیتی در حوزه ثبت اختراع، توجه کنگره آمریکا را نیز به خود جلب نموده و جلسات متعددی در سنا و مجلس نمایندگان این کشور، پیرامون این موضوع تشکیل شده است. «ساندرا نیواک»، مشاور ارشد مالکیت فکری «3M»، از جمله افرادی است که به این جلسات دعوت شده تا مأموریت این شرکت در به‌کارگیری نیروی کار متنوع (زنان، اقلیت‌ها و ...) در مقیاس جهانی و چگونگی موفقیت این مأموریت را، تشریح نماید. در واقع، تجارب شرکت‌هایی مانند «3M»، می‌تواند کمک نماید تا با الگوگیری از اقدامات آن‌ها، ورود زنان مخترع و نوآور به حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار، تسهیل گردیده و راهکاری برای سیاست‌گذاری‌های کلان باشد.

گفتنی است که سازمان جهانی مالکیت فکری نیز، در گزارش سالانه خود از وضعیت مالکیت فکری در سطح جهان، با اشاره به افزایش محسوس فعالیت‌های ثبت و انتشار پتنت از سوی زنان، اعلام نمود که در سال ۲۰۱۶ میلادی، سهم مخترعین زن در درخواست‌های ثبت اختراع «PCT»، به بیش از ۳۰ درصد رسیده است که البته باز هم شکافی بزرگ بین تعداد مخترعین مرد و زن، به چشم می‌خورد. گزارش‌های این‌چنینی، به خوبی نشان می‌دهد که ارتقاء نوآوری‌های زنان و مشارکت بیشتر آن‌ها در فعالیت‌های ثبت اختراع، تا چه حد برای بخش خصوصی و نهادهای سیاست‌گذاری، حیاتی است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

تخفیف ۹۰ درصدی وبینار «جستجوی پتنت» به مناسبت روز دانشجو
۱۶ آذر ۱۳۹۸

تخفیف ۹۰ درصدی وبینار «جستجوی پتنت» به مناسبت روز دانشجو

نظر به فرا رسیدن روز دانشجو، کانون پتنت با هدف حمایت هر چه بیشتر از دانشجویان و محققین، تخفیفی ۹۰ درصدی برای شرکت در وبینار «جستجوی پتنت» در نظر گرفته است.

برگزاری وبینار رایگان آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران
۸ آذر ۱۳۹۸

برگزاری وبینار رایگان آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران

«کانون پتنت ایران»، در راستای توسعه فرهنگ مالکیت فکری و آگاه‌سازی مخترعین، محققین، پژوهشگران و شرکت‌های فناور کشور، در خصوص اهمیت حفاظت از دارایی‌های فکری، اقدام به حمایت از برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی می‌نماید. در همین راستا، در مورخ ۱۲ آذرماه سال جاری، اولین وبینار آنلاین آکادمی کانون پتنت ایران، در خصوص مالکیت فکری برگزار شده و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت کاملاً رایگان، در این دوره شرکت نمایند.

برگزاری وبینار «جستجوی پتنت» توسط کانون پتنت ایران
۱۳ آذر ۱۳۹۸

برگزاری وبینار «جستجوی پتنت» توسط کانون پتنت ایران

«کانون پتنت ایران»، به‌عنوان واحد همکار معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و یک نهاد سیاست‌گذار و حمایتی در حوزه مالکیت فکری و به صورت ویژه ثبت اختراعات خارجی، در راستای توسعه فرهنگ مالکیت فکری و آگاه‌سازی مخترعین، محققین، پژوهشگران و شرکت‌های فناور کشور در خصوص اهمیت حفاظت از دارایی‌های فکری، اقدام به حمایت از برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی می‌نماید. در همین راستا، در مورخ ۱۹ و ۲۶ آذرماه سال جاری، دومین وبینار آنلاین آکادمی کانون پتنت ایران، در خصوص «جستجوی پتنت» برگزار خواهد شد.

برگزاری کارگاه «علامت تجاری»؛ کسب‌و‌کار خود را علامت‌دار کنید!
۱۰ آذر ۱۳۹۸

برگزاری کارگاه «علامت تجاری»؛ کسب‌و‌کار خود را علامت‌دار کنید!

در راستای اهمیت قابل توجه مسئله علائم تجاری، کارآفرینان، صاحبان کسب‌وکار و یا افرادی که در حوزه کاری خود خلاق هستند، نیاز دارند تا در مورد چگونگی حفاظت و استفاده از مزایای علائم تجاری، بیشتر بدانند. از این رو، آکادمی کانون پتنت ایران، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاهی آموزشی با عنوان "علامت تجاری" نموده که در تاریخ ۱۴ آذرماه، از ساعت ۹ الی ۱۲، برگزار خواهد شد.

برگزاری دوره جدید توانمندسازی دفاتر همکار کانون پتنت ایران؛ یکسان‌سازی آموزش‌های مسئولین دفاتر
۵ آذر ۱۳۹۸

برگزاری دوره جدید توانمندسازی دفاتر همکار کانون پتنت ایران؛ یکسان‌سازی آموزش‌های مسئولین دفاتر

آموزش مداوم مسئولین دفاتر همکار کانون، همواره به عنوان اصلی کلیدی مورد نظر بوده و به صورت جدی توسط کانون پتنت ایران دنبال شده است. در همین راستا و در ادامه دوره پیشین توانمندسازی دفاتر همکار که در مورخ ۲۴ و ۲۵ شهریورماه سال جاری برگزار گردید، برگزاری دوره جدیدی در مورخ ۱۰ و ۱۱ آذرماه نیز در نظر گرفته شده که امکان حضور مسئولین دفاتری که در دوره پیشین حضور نداشتند را فراهم می‌نماید.

رشد قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه خودروهای خودران
۲۹ آبان ۱۳۹۸

رشد قابل توجه درخواست‌های ثبت اختراع در حوزه خودروهای خودران

رقابت فزاینده در صنعت خودروهای خودران، موجب شده است تا درخواست‌های ثبت اختراع مرتبط با این موضوع، با رشدی بی‌سابقه مواجه شود. بنا بر آمار ارائه شده در این خصوص، تعداد درخواست‌های به ثبت رسیده در سال ۲۰۰۹ میلادی، در حدود ۱۳۵۸ پرونده بوده که با روند افزایشی، در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۱۴۴۸۷ مورد رسیده است.

Lexology