نقش کلیدی «3M» در رشد و ارتقاء مخترعین زن در آمریکا
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

نقش کلیدی «3M» در رشد و ارتقاء مخترعین زن در آمریکا

یکی از شرکت‌های فناوری که به اختراعات و نوآوری‌های زنان توجه ویژه‌ای دارد، شرکت «3M» است. این تعهد مثال‌زدنی، موجب شده است تا تعداد کارکنان زن این شرکت که در سمت‌های فنی و مدیریتی قرار دارند، به شدت افزایش یافته و به یک فرهنگ رایج در «3M» بدل گردد.

یکی از دلایل موفقیت «3M» در زمینه توسعه فناوری‌های پیشرفته و تجاری‌سازی آن‌ها، اشاعه و ترویج نوعی فرهنگ به اشتراک‌گذاری اطلاعات در بین دانشمندان و محققین این شرکت است که فارغ از جنسیت آن‌ها انجام می‌گیرد. این مسئله که به عنوان یک شاخص جدی در «3M» دنبال می‌گردد، موجب شده است که انتشار یافته‌های علمی و فنی در این شرکت، در سطوح بالایی قرار گیرد. مثال بارز تفاوت‌های سیاستی «3M» با سایر شرکت‌های آمریکایی، خانم «جیشری ست» است که تجربه اولین ثبت اختراع خود را در سال ۱۹۹۳ میلادی، طی یک پروژه همکاری در «3M» کسب نمود و در نتیجه احساس قدرت ناشی از پذیرش نوآوری از سوی شرکت و نهادهای ثبت اختراع، اختراع و نوآوری را به‌عنوان یک حرفه در نظر گرفته و با ۶۵ پتنت دیگر، لقب یک دانشمند شرکتی نوآور را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است که موضوع ابتکارات و نوآوری‌های زنان، از اولویت‌های دولت آمریکا نیز به حساب می‌آید. گزارش اخیر دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ میلادی، تنها ۱۲ درصد از اسامی درج شده در فهرست مخترعین پتنت‌ها، زن بوده‌اند. این گزارش، با اشاره به یک پژوهش انجام گرفته در دانشگاه هاروارد، اظهار می‌دارد که: «اگر زنان، اقلیت‌ها و قشرهای کم‌درآمد نیز، به فرآیند پتنت نمودن فناوری‌ها روی آورند (با نرخی مشابه با مردان سفیدپوست دارای متوسط درآمدی بالا)، نرخ نوآوری در آمریکا ۴ برابر خواهد شد». شکاف‌های جنسیتی در حوزه ثبت اختراع، توجه کنگره آمریکا را نیز به خود جلب نموده و جلسات متعددی در سنا و مجلس نمایندگان این کشور، پیرامون این موضوع تشکیل شده است. «ساندرا نیواک»، مشاور ارشد مالکیت فکری «3M»، از جمله افرادی است که به این جلسات دعوت شده تا مأموریت این شرکت در به‌کارگیری نیروی کار متنوع (زنان، اقلیت‌ها و ...) در مقیاس جهانی و چگونگی موفقیت این مأموریت را، تشریح نماید. در واقع، تجارب شرکت‌هایی مانند «3M»، می‌تواند کمک نماید تا با الگوگیری از اقدامات آن‌ها، ورود زنان مخترع و نوآور به حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار، تسهیل گردیده و راهکاری برای سیاست‌گذاری‌های کلان باشد.

گفتنی است که سازمان جهانی مالکیت فکری نیز، در گزارش سالانه خود از وضعیت مالکیت فکری در سطح جهان، با اشاره به افزایش محسوس فعالیت‌های ثبت و انتشار پتنت از سوی زنان، اعلام نمود که در سال ۲۰۱۶ میلادی، سهم مخترعین زن در درخواست‌های ثبت اختراع «PCT»، به بیش از ۳۰ درصد رسیده است که البته باز هم شکافی بزرگ بین تعداد مخترعین مرد و زن، به چشم می‌خورد. گزارش‌های این‌چنینی، به خوبی نشان می‌دهد که ارتقاء نوآوری‌های زنان و مشارکت بیشتر آن‌ها در فعالیت‌های ثبت اختراع، تا چه حد برای بخش خصوصی و نهادهای سیاست‌گذاری، حیاتی است.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.