نقش کلیدی «3M» در رشد و ارتقاء مخترعین زن در آمریکا
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

نقش کلیدی «3M» در رشد و ارتقاء مخترعین زن در آمریکا

یکی از شرکت‌های فناوری که به اختراعات و نوآوری‌های زنان توجه ویژه‌ای دارد، شرکت «3M» است. این تعهد مثال‌زدنی، موجب شده است تا تعداد کارکنان زن این شرکت که در سمت‌های فنی و مدیریتی قرار دارند، به شدت افزایش یافته و به یک فرهنگ رایج در «3M» بدل گردد.

یکی از دلایل موفقیت «3M» در زمینه توسعه فناوری‌های پیشرفته و تجاری‌سازی آن‌ها، اشاعه و ترویج نوعی فرهنگ به اشتراک‌گذاری اطلاعات در بین دانشمندان و محققین این شرکت است که فارغ از جنسیت آن‌ها انجام می‌گیرد. این مسئله که به عنوان یک شاخص جدی در «3M» دنبال می‌گردد، موجب شده است که انتشار یافته‌های علمی و فنی در این شرکت، در سطوح بالایی قرار گیرد. مثال بارز تفاوت‌های سیاستی «3M» با سایر شرکت‌های آمریکایی، خانم «جیشری ست» است که تجربه اولین ثبت اختراع خود را در سال ۱۹۹۳ میلادی، طی یک پروژه همکاری در «3M» کسب نمود و در نتیجه احساس قدرت ناشی از پذیرش نوآوری از سوی شرکت و نهادهای ثبت اختراع، اختراع و نوآوری را به‌عنوان یک حرفه در نظر گرفته و با ۶۵ پتنت دیگر، لقب یک دانشمند شرکتی نوآور را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است که موضوع ابتکارات و نوآوری‌های زنان، از اولویت‌های دولت آمریکا نیز به حساب می‌آید. گزارش اخیر دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ میلادی، تنها ۱۲ درصد از اسامی درج شده در فهرست مخترعین پتنت‌ها، زن بوده‌اند. این گزارش، با اشاره به یک پژوهش انجام گرفته در دانشگاه هاروارد، اظهار می‌دارد که: «اگر زنان، اقلیت‌ها و قشرهای کم‌درآمد نیز، به فرآیند پتنت نمودن فناوری‌ها روی آورند (با نرخی مشابه با مردان سفیدپوست دارای متوسط درآمدی بالا)، نرخ نوآوری در آمریکا ۴ برابر خواهد شد». شکاف‌های جنسیتی در حوزه ثبت اختراع، توجه کنگره آمریکا را نیز به خود جلب نموده و جلسات متعددی در سنا و مجلس نمایندگان این کشور، پیرامون این موضوع تشکیل شده است. «ساندرا نیواک»، مشاور ارشد مالکیت فکری «3M»، از جمله افرادی است که به این جلسات دعوت شده تا مأموریت این شرکت در به‌کارگیری نیروی کار متنوع (زنان، اقلیت‌ها و ...) در مقیاس جهانی و چگونگی موفقیت این مأموریت را، تشریح نماید. در واقع، تجارب شرکت‌هایی مانند «3M»، می‌تواند کمک نماید تا با الگوگیری از اقدامات آن‌ها، ورود زنان مخترع و نوآور به حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار، تسهیل گردیده و راهکاری برای سیاست‌گذاری‌های کلان باشد.

گفتنی است که سازمان جهانی مالکیت فکری نیز، در گزارش سالانه خود از وضعیت مالکیت فکری در سطح جهان، با اشاره به افزایش محسوس فعالیت‌های ثبت و انتشار پتنت از سوی زنان، اعلام نمود که در سال ۲۰۱۶ میلادی، سهم مخترعین زن در درخواست‌های ثبت اختراع «PCT»، به بیش از ۳۰ درصد رسیده است که البته باز هم شکافی بزرگ بین تعداد مخترعین مرد و زن، به چشم می‌خورد. گزارش‌های این‌چنینی، به خوبی نشان می‌دهد که ارتقاء نوآوری‌های زنان و مشارکت بیشتر آن‌ها در فعالیت‌های ثبت اختراع، تا چه حد برای بخش خصوصی و نهادهای سیاست‌گذاری، حیاتی است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری (وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران)
۱۷ دی ۱۳۹۸

سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری (وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران)

کانون پتنت ایران، در راستای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود و با هدف افزایش آگاهی عمومی پیرامون مالکیت فکری و مزایای آن، برنامه‌ای مدون برای آموزش آنلاین و غیرحضوری، تحت عنوان «سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری» را در دستور کار خود قرار داده است. در این برنامه که شامل برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی منظم در سه‌شنبه‌های مختلف فصل زمستان است، مخاطبین با مهم‌ترین موضوعات مالکیت فکری آشنا خواهند شد.

انتشار تقویم آموزشی زمستان ۹۸ آکادمی کانون پتنت ایران
۱۵ دی ۱۳۹۸

انتشار تقویم آموزشی زمستان ۹۸ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران که فعالیت خود را در سال ۹۷ و با هدف آموزش مخاطب‌محور در حوزه مالکیت فکری آغاز نمود، در راستای اهداف کانون پتنت به منظور ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اولین تقویم آموزشی خود را در پاییز امسال منتشر ساخت. با توجه به استقبال قابل توجه صورت گرفته از دوره‌های برگزار شده در پاییز سال جاری، آکادمی اقدام به تدوین دومین تقویم آموزشی خود، تحت عنوانه تقویم آموزشی زمستانه نموده که شامل دوره‌های متنوع حضوری و همچنین آموزش مجازی می‌باشد.

برگزاری دومین وبینار آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران
۱۲ دی ۱۳۹۸

برگزاری دومین وبینار آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران

در راستای استقبال قابل توجه مخاطبین از وبینارهای برگزار شده پیشین کانون پتنت ایران، آکادمی کانون در برنامه زمستانه خود نیز، وبینارهایی را در نظر گرفته که یکی از آن‌ها در مورخ هفدهم دی‌ماه سال جاری و با عنوان «آشنایی با مالکیت فکری»، برگزار می‌گردد.

برگزاری اولین وبینار از مجموعه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۸ دی ۱۳۹۸

برگزاری اولین وبینار از مجموعه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، برگزاری سلسله وبینارهایی با موضوعات متنوع مالکیت فکری را برنامه‌ریزی نموده که تحت عنوان «سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری»، برگزار می‌گردد. در همین راستا، اولین وبینار این مجموعه با موضوع «آشنایی با مالکیت فکری»، سه‌شنبه گذشته مورخ ۲۴ دی ماه برگزار گردید. آموزش‌های مد نظر، در سرفصل‌هایی شامل «اهمیت دارایی‌های فکری»، «تعاریف دارایی‌های فکری و حوزه شمول آن‌ها»، «قلمرو و مصادیق دارایی‌های فکری و نحوه حمایت از آن‌ها»، «مسیرهای حفاظت از دارایی‌های فکری» و همچنین «مثال‌هایی از مصادیق دارایی‌های فکری»، ارائه گردید.

برگزاری دومین کارگاه «علامت تجاری» توسط کانون پتنت ایران
۱۹ دی ۱۳۹۸

برگزاری دومین کارگاه «علامت تجاری» توسط کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای برنامه‌های مدون خود به منظور آموزش مخاطب‌محور در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری کارگاه جدیدی با عنوان «علامت تجاری» نموده که در مورخ ۲۶ دی‌ماه سال جاری، از ساعت ۹ الی ۱۲ برگزار می‌نماید.

اخبار مهم بازار دارایی‌های فکری در سال ۲۰۱۹
۲۲ دی ۱۳۹۸

اخبار مهم بازار دارایی‌های فکری در سال ۲۰۱۹

در سال گذشته میلادی، دنیای مالکیت فکری با تغییر و تحولات مختلفی روبرو شد، روند فزاینده ثبت انواع حقوق مالکیت فکری در سطح جهان ادامه یافت، چین سلطه خود به‌عنوان کشور پیشگام در حوزه «IP» را گسترده‌تر نمود و برخی از شرکت‌های فناور بزرگ، به دعاوی حقوقی گسترده و جنجالی خود پایان دادند. در این نوشتار، بنا به اعلام پایگاه تحلیلی «IAM»، داستان‌های مهم و منتخب مالکیت فکری در سال ۲۰۱۹ میلادی، با تمرکز بر تحولات بازار و مبادلات دارایی‌های فکری مرور شده است.

IAM