نقش کلیدی «3M» در رشد و ارتقاء مخترعین زن در آمریکا
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

نقش کلیدی «3M» در رشد و ارتقاء مخترعین زن در آمریکا

یکی از شرکت‌های فناوری که به اختراعات و نوآوری‌های زنان توجه ویژه‌ای دارد، شرکت «3M» است. این تعهد مثال‌زدنی، موجب شده است تا تعداد کارکنان زن این شرکت که در سمت‌های فنی و مدیریتی قرار دارند، به شدت افزایش یافته و به یک فرهنگ رایج در «3M» بدل گردد.

یکی از دلایل موفقیت «3M» در زمینه توسعه فناوری‌های پیشرفته و تجاری‌سازی آن‌ها، اشاعه و ترویج نوعی فرهنگ به اشتراک‌گذاری اطلاعات در بین دانشمندان و محققین این شرکت است که فارغ از جنسیت آن‌ها انجام می‌گیرد. این مسئله که به عنوان یک شاخص جدی در «3M» دنبال می‌گردد، موجب شده است که انتشار یافته‌های علمی و فنی در این شرکت، در سطوح بالایی قرار گیرد. مثال بارز تفاوت‌های سیاستی «3M» با سایر شرکت‌های آمریکایی، خانم «جیشری ست» است که تجربه اولین ثبت اختراع خود را در سال ۱۹۹۳ میلادی، طی یک پروژه همکاری در «3M» کسب نمود و در نتیجه احساس قدرت ناشی از پذیرش نوآوری از سوی شرکت و نهادهای ثبت اختراع، اختراع و نوآوری را به‌عنوان یک حرفه در نظر گرفته و با ۶۵ پتنت دیگر، لقب یک دانشمند شرکتی نوآور را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است که موضوع ابتکارات و نوآوری‌های زنان، از اولویت‌های دولت آمریکا نیز به حساب می‌آید. گزارش اخیر دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ میلادی، تنها ۱۲ درصد از اسامی درج شده در فهرست مخترعین پتنت‌ها، زن بوده‌اند. این گزارش، با اشاره به یک پژوهش انجام گرفته در دانشگاه هاروارد، اظهار می‌دارد که: «اگر زنان، اقلیت‌ها و قشرهای کم‌درآمد نیز، به فرآیند پتنت نمودن فناوری‌ها روی آورند (با نرخی مشابه با مردان سفیدپوست دارای متوسط درآمدی بالا)، نرخ نوآوری در آمریکا ۴ برابر خواهد شد». شکاف‌های جنسیتی در حوزه ثبت اختراع، توجه کنگره آمریکا را نیز به خود جلب نموده و جلسات متعددی در سنا و مجلس نمایندگان این کشور، پیرامون این موضوع تشکیل شده است. «ساندرا نیواک»، مشاور ارشد مالکیت فکری «3M»، از جمله افرادی است که به این جلسات دعوت شده تا مأموریت این شرکت در به‌کارگیری نیروی کار متنوع (زنان، اقلیت‌ها و ...) در مقیاس جهانی و چگونگی موفقیت این مأموریت را، تشریح نماید. در واقع، تجارب شرکت‌هایی مانند «3M»، می‌تواند کمک نماید تا با الگوگیری از اقدامات آن‌ها، ورود زنان مخترع و نوآور به حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار، تسهیل گردیده و راهکاری برای سیاست‌گذاری‌های کلان باشد.

گفتنی است که سازمان جهانی مالکیت فکری نیز، در گزارش سالانه خود از وضعیت مالکیت فکری در سطح جهان، با اشاره به افزایش محسوس فعالیت‌های ثبت و انتشار پتنت از سوی زنان، اعلام نمود که در سال ۲۰۱۶ میلادی، سهم مخترعین زن در درخواست‌های ثبت اختراع «PCT»، به بیش از ۳۰ درصد رسیده است که البته باز هم شکافی بزرگ بین تعداد مخترعین مرد و زن، به چشم می‌خورد. گزارش‌های این‌چنینی، به خوبی نشان می‌دهد که ارتقاء نوآوری‌های زنان و مشارکت بیشتر آن‌ها در فعالیت‌های ثبت اختراع، تا چه حد برای بخش خصوصی و نهادهای سیاست‌گذاری، حیاتی است.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!
۱۹ بهمن ۱۳۹۹

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!

مایکروسافت، سیستم هوشمندی ابداع نموده که به افراد امکان می‌دهد تا با مردگان صحبت کنند. این مکالمه مجازی که از طریق ربات «Cahtbot» صورت می‌گیرد، دلتنگی کاربران را رفع نموده و امکان تجدید خاطرات با عزیزان درگذشته را فراهم می‌سازد. به این منظور، داده‌های اجتماعی، مانند تصاویر، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌ها، داده‌های صوتی و حتی نامه‌های نوشته شده از فرد مذکور، برای آموزش ربات و ایجاد قابلیت تعامل و گفتگوی کاملاً مشابه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها
۲۱ بهمن ۱۳۹۹

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها

تسلا آرزوی خود برای ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری را رها نکرده است. ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت که همواره با توئیت‌های جنجالی خود دنیا را شگفت‌زده نموده و از آینده نه‌چندان دور محصولات تسلا می‌گوید، اخیراً در توئیتی اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک، شاهد انقلابی در صنعت خودرو خواهیم بود. ماسک در توئیت خود آورده: «ما با استفاده از دستگاه‌های ریخته‌گری بزرگمان، در تلاشیم تا ابعاد کامل خودروها را به همان روشی تولید کنیم که ماشین‌های اسباب‌بازی ساخته می‌شوند».

وبینار آموزشی اسرار تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۸ بهمن ۱۳۹۹

وبینار آموزشی اسرار تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه برنامه‌های مخاطب‌محور خود در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری نخستین وبینار آموزشی اسرار تجاری نموده است. این وبینار که به معرفی اسرار تجاری به‌عنوان یکی از راهکارهای حفاظت از دارایی‌های فکری می‌پردازد، روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری و در قالب سه‌‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، برگزار می‌گردد.

آیا باید منتظر مک‌بوک، آی‌پد و آیفون تیتانیومی باشیم؟
۲۰ بهمن ۱۳۹۹

آیا باید منتظر مک‌بوک، آی‌پد و آیفون تیتانیومی باشیم؟

ثبت اختراع جدید اپل، حکایت از عزمی جدی برای تولید نسخه‌ تیتانیومی مک‌بوک، آی‌پد و آیفون دارد. در حالی‌که اپل پیش‌تر ساعت‌های تیتانیومی خود را به بازار عرضه کرده بود، پتنت جدید این شرکت، نشان می‌دهد که چالش‌های موجود در مسیر استفاده از تیتانیوم برای سایر محصولات خود را نیز حل نموده است.

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع
۲۵ بهمن ۱۳۹۹

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع

تویوتا، با عملکردی شگفت‌انگیز نسبت به سایر برندهای خودروسازی، برتری مطلق خود در خصوص نوآوری و ثبت اختراع را اثبات نموده است. این خودروساز مشهور ژاپنی، طی یک دهه اخیر، بیش از ۳۳۰ هزار تقاضای ثبت اختراع جدید داشته که حاکی از نقش کلیدی پتنت در صنعت خودروسازی و البته توجه ویژه تویوتا، به این ابزار کلیدی برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها است. پس از تویوتا، شرکت‌های هیوندای و فورد، به ترتیب با حدود ۱۶۳ هزار و ۱۵۷ هزار تقاضانامه، در رده‌های دوم و سوم جای دارند.

آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات
۲۶ بهمن ۱۳۹۹

آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات

آمازون، غول صنعت تجارت الکترونیک و یکی از بازیگران پیشرو در حوزه نوآوری، در تلاش است تا با توسعه فناوری‌های مختلف و با تمرکز ویژه بر روی پهپادها، انقلابی در رویه‌های فعلی تحویل سفارشات پدید آورد. ایده‌های خلاقانه این شرکت، از انبار زیرآب، انبار هوایی و انبار زیرزمینی گرفته تا برج‌های پهپادی، آینده صنعت تجارت الکترونیک را نشانه رفته است.