ادامه موفقیت‌های دانشگاه کالیفرنیا در توسعه فناوری اصلاح ژنی «CRISPR»
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ادامه موفقیت‌های دانشگاه کالیفرنیا در توسعه فناوری اصلاح ژنی «CRISPR»

در ادامه موفقیت‌های دانشگاه برکلی کالیفرنیا در توسعه و ثبت فناوری اصلاح ژنی «CRISPR»، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، چهارمین گواهی ثبت اختراع در خصوص این فناوری منحصربه‌فرد را، به این دانشگاه اعطا نمود. این موفقیت، با گسترش سبد پتنت دانشگاه کالیفرنیا، طیف متنوع و وسیعی از کاربردهای انحصاری را، در اختیار این نهاد پیشرو قرار می‌دهد.

پتنت مذکور که در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۱۳ به ثبت رسیده، در ۲۳ آوریل سال جاری میلادی نیز، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی با شماره «US10266850»، شده است. دکتر «الدورا الیسون»، استراتژیست ثبت اختراع دانشگاه کالیفرنیا در زمینه فناوری «CRISPR»، در خصوص گواهی ثبت اختراع جدید این دانشگاه، اظهار می‌دارد: «از پیشرفت حاصل شده و صدور گواهی ثبت اختراع برای این پتنت جدید، بسیار خرسندیم. افزوده شدن این دستاورد جدید به سبد پتنت دانشگاه کالیفرنیا، ما را در به‌کارگیری این فناوری در راستای منافع عمومی جامعه، یاری می‌نماید.»

موفقیت دانشگاه کالیفرنیا در دریافت گواهی ثبت اختراع جدید در خصوص فناوری «CRISPR»، در حالی رخ می‌دهد که این دانشگاه، اخیراً موفق به دریافت گواهی برای سومین پتنت خود در این حوزه شده بود. همچنین بنابر اعلان «USPTO»، در آینده‌ای نزدیک، برای سه پتنت دیگر این دانشگاه که مرتبط با فناوری مذکور است نیز، گواهی ثبت اختراع صادر می‌گردد. شایان ذکر است که در مجموعه ارزشمند پتنت‌های گرنت شده دانشگاه کالیفرنیا در حوزه فناوری «CRISPR»، نام «جنیفر دودنا»، و «امانوئل چارپنتیر» ذکر شده که هر دو، از پیشگامان این فناوری منحصربه‌فرد، به شمار می‌روند.

گفتنی است، مالکیت پتنت یاد شده، در اختیار دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه وین بوده و با توجه به مفاهیم نوآورانه موجود در آن، می‌تواند تکمیل‌کننده پتنت‌های قبلی ارائه شده در این حوزه باشد. همچنین، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دانشگاه کالیفرنیا، به منظور حفاظت از دستاوردهای حاصل شده در خصوص فناوری اصلاح ژنی، استراتژی ثبت اختراع در دفاتر ثبت اختراع مختلف، از جمله اروپا «EPO»، چین، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند و مکزیک را، دنبال نموده است.

لازم به ذکر است که فناوری «CRISPR» را می‌توان در زمره یکی از اختراعات مهم تاریخ دانست که امیدهای بسیاری در خصوص تحول‌آفرینی در فرایندهای درمانی، ایجاد نموده است. در راستای ارزش تجاری این فناوری، دانشگاه کالیفرنیا از طریق اعطای مجوز انحصاری به شرکت «Caribou Biosciences»، تجاری‌سازی گسترده آن را دنبال نموده است. این شرکت نیز، در سطح بین‌المللی اقدام به اعطای مجوز به بسیاری از شرکت‌های دیگر نموده که از آن جمله، می‌توان به مجوز واگذار شده به «Intellia Therapeutics»، برای استفاده در کاربردهای درمانی خاص، اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.