کاهش قابل توجه زمان ثبت اختراعات مرتبط با هوش مصنوعی در سنگاپور
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ کاهش قابل توجه زمان ثبت اختراعات مرتبط با هوش مصنوعی در سنگاپور

مخترعین و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری هوش مصنوعی، از این پس می‌توانند بسیار سریع‌تر از قبل، گواهی ثبت اختراعات خود در سنگاپور را دریافت نمایند. بر اساس سیاست‌گذاری جدید این کشور، زمان مورد نیاز برای اعطای گواهی ثبت اختراع در خصوص فناوری‌های مربوط به هوش مصنوعی، تا شش ماه کاهش یافته است.

طرح ابتکاری تسریع فرآیند ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی، این امکان را برای فعالان این حوزه فراهم نموده تا در زمانی بسیار کمتر از زمان معمول که دو سال یا بیشتر به طول می‌انجامد، تأییدیه پتنت خود را اخذ نمایند. دفتر مالکیت فکری سنگاپور «IPOS»، مدعی است که زمان شش ماهه در نظر گرفته شده برای این طرح، سریع‌ترین فرایند ثبت اختراع در جهان را به ارمغان می‌آورد.

«دارن تانگ»، مدیر دفتر مالکیت فکری سنگاپور، در خصوص برنامه ارائه شده توسط این دفتر، اظهار داشت: «هوش مصنوعی، یکی از بزرگ‌ترین محرک‌های تغییرات اجتماعی و فناورانه در جهان است که می‌تواند به عنوان پیشرانی قدرتمند برای ایجاد اقتصاد دیجیتال، مطرح گردد. طرح تسریع فرایند اعطای گواهی ثبت اختراع به مخترعین حوزه هوش مصنوعی، این امکان را فراهم نموده که اختراعات این حوزه، سریع‌تر از معمول تحت حفاظت قرار گیرد که این، گواهی بر تعهد سنگاپور برای کمک به تجاری‌سازی سریع‌تر این نوآوری‌ها  و ورود آن‌ها به بازار است. این طرح، همچنین برای مخترعین و نوآوران خارج از سنگاپور نیز قابل استفاده بوده و آن‌ها می‌توانند از سنگاپور، به‌عنوان پایگاهی برای دسترسی سریع به بازار مورد علاقه خود، استفاده نمایند.»

گفتنی است، این فرایند جدید که در نشست خبری دفتر مالکیت فکری سنگاپور در ۲۶ آوریل سال جاری میلادی اعلام گردید، اجرایی شده و متقاضیان واجد شرایط، می‌توانند نسبت به ارسال درخواست‌های خود اقدام نموده و از مزایای فرایند تسریع در بررسی اظهارنامه ثبت اختراع، بهره‌مند شوند. البته متقاضیان برای استفاده از مزایای این طرح، می‌بایست چند الزام کلیدی را رعایت نمایند؛ به عنوان مثال، آن‌ها باید ابتدا درخواست خود را در سنگاپور به ثبت برسانند و همچنین، پتنت آن‌ها بایستی حاوی ۲۰ ادعا و یا کمتر باشد.

لازم به ذکر است که سنگاپور در طی سال‌های اخیر، تلاش‌های گسترده‌ای برای بهبود سیستم پتنت خود و تسریع فرآیند ثبت اختراع صورت داده است که از آن جمله، می‌توان به استفاده از ارتباطات غیررسمی بین ارزیابان و متقاضیان ثبت اختراع، راه‌اندازی برنامه «FinTech Fast Track» با هدف تسریع ارزیابی اختراعات فین‌تکی و همین برنامه اخیر، اشاره نمود. سیاست‌گذاران این کشور، در تلاشند تا سنگاپور را به‌عنوان یک محیط جذاب برای فعالیت شرکت‌های فناور و نوآور، معرفی نمایند. توافق با صندوق توسعه ابتکارات اینترنتی روسیه و تبدیل سنگاپور به یک هاب منطقه‌ای برای شرکت‌های نوآور روسی و حمایت مالی از شرکت‌های دارای سیستم «IP» قدرتمند، از مهم‌ترین تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد محیطی متمرکز و جذاب برای اکوسیستم‌های نوآوری و کارآفرینی، به شمار می‌رود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day