تنزل رتبه دانشگاه یوتا در فهرست رده‌بندی ثبت اختراعات در ایالت یوتا
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ تنزل رتبه دانشگاه یوتا در فهرست رده‌بندی ثبت اختراعات در ایالت یوتا

پس از یک دهه صدرنشینی، دانشگاه یوتا، عنوان نخست برترین دارنده «US» پتنت در ایالت یوتا را، به یک شرکت اتوماسیون خانگی واگذار نمود. این دانشگاه، برای سال‌های متمادی خود را به عنوان برترین بازیگر حوزه ثبت اختراع در ایالت یوتا معرفی نموده بود. با این وجود در اتفاقی نادر، شرکت ویوینت «Vivint Smart Home» با ۷۴ پتنت، موفق به پیشی گرفتن از این دانشگاه شده و در صدر فهرست شرکت‌ها و مؤسسات برتر ایالت یوتا در سال ۲۰۱۸ میلادی، قرار گرفته است. شایان ذکر است که بخش عمده‌ای از پتنت‌های این شرکت، با موضوع فناوری‌های اتوماسیون خانگی و اینترنت اشیاء «IoT»، به ثبت رسیده‌ است.

پس از دانشگاه یوتا که با ۶۰ پتنت در رده دوم جای دارد، شرکت‌های فناور «BD Medical» با ۵۴ پتنت، «Sorenson Holdings» با ۳۸ پتنت و شرکت تجهیزات معدنی «Synthetic» با ۳۷ پتنت، در رده‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

دستاورد شرکت ویوینت، زمانی ارزشمندتر جلوه می‌کند که بدانیم این شرکت، درست پنج سال پیش، تنها یک پتنت در اختیار داشت. «جرمی وارن»، مدیر فناوری ویوینت، با اشاره به جهش بزرگ این شرکت در حوزه نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته، می‌گوید: «چیزی که به لحاظ راهبردی و از دیدگاه محصول و فناوری، بیشترین اهمیت را دارد، یکپارچه‌سازی بی‌نقص یک‌ سیستم خانگی هوشمند است. برای این کار، بایستی دستگاه‌های متعددی با یکدیگر کار نموده تا کارهای پیچیده انجام شوند. مجموعه ثبت اختراعات جدید این شرکت، بازتابی از تمایل ما برای هدایت نوآوری به محصولات و فرآیندهایی است که اتوماسیون خانگی مبتنی بر هوش مصنوعی را با تغییر و تحول گسترده‌ای مواجه می‌نماید.»

لازم به ذکر است، با وجود این‌که زمان زیادی از جایگزینی روش‌های دستی کنترل دستگاه‌های گرمایش و تهویه هوا، قفل کردن درب‌ها و پنجره‌ها، خاموش کردن چراغ‌ها و حتی کنترل دستگاه‌های هشدار نمی‌گذرد، ویوینت فناوری جدیدی توسعه داده که به صورت هم‌زمان، همه این کارها را برای شما انجام می‌دهد. بدیهی است، با توجه به قابلیت‌های فناوری هوش مصنوعی، کاربردهای دستگاه‌های تولیدی شرکت‌هایی مانند ویوینت، می‌تواند از این هم فراتر رود. یکی از مثال‌های خوب برای این مسئله، سیستم پردازش هوشمند است که می‌تواند زمان رفتن به رختخواب و بیدار شدن کاربر را یاد گرفته و کنترل روشنایی (روشن و خاموش کردن لامپ‌ها) و سایر شرایط زیست‌محیطی را، بر اساس آن تنظیم نماید.

ویوینت مدعی است که اتوماسیون ابداعی این شرکت، می‌تواند مصرف انرژی سالیانه را بیش از ۱۰ درصد کاهش دهد. این شرکت، همچنین به حوزه کنترل هوشمند صدا ورود نموده که می‌تواند رقیبی برای اپلیکیشن‌های دستیار خانگی گوگل و آمازون باشد. با توجه به عبور از رقم فروش سالیانه یک میلیارد دلار که نشان‌دهنده موفقیت این شرکت در ادغام محصولات خانگی هوشمند با سرویس‌های مانیتورینگ است، باید منتظر اخبار و گزارش‌های جدیدی از موفقیت‌های این بازیگر پیشرو و نوآور بازار باشیم، خصوصاً آن‌که استراتژی فکری این شرکت، بر این اصل قرار گرفته که بازار بالقوه محصولات خانگی هوشمند، بسیار بزرگ بوده و تنها درصد ناچیزی از آن‌، به بهره‌برداری نهایی رسیده است. برآورد می‌شود که ارزش صنعت محصولات خانگی هوشمند، از ۳۱ میلیارد دلار در سال گذشته میلادی، به بیش از ۵۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش یابد.

گفتنی است، صدرنشینی مداوم دانشگاه یوتا و رقابت با برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناور فعال در منطقه، نشان می‌دهد که این دانشگاه، یک نمونه موفق از دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم به حساب می‌آید؛ دانشگاه‌هایی که بر تولید ثروت از نتایج تحقیقاتی و پژوهش‌های انجام گرفته در دانشگاه متمرکز بوده و سعی دارند تا با ثبت پتنت‌های متعدد و واگذاری مجوز بهره‌برداری از آن‌ها، برای خود درآمدزایی نمایند. عقب ماندن این دانشگاه از شرکت ویوینت نیز، ناشی از چندین مسئله مهم است؛ ماهیت پویایی نوآوری که همواره در حال تغییر و تحول بوده و بازیگران مختلفی با استراتژی‌های مختلف و گاهی تند و گاهی آرام در آن نقش‌آفرینی می‌کنند، اهمیت فراوان فناوری «IoT» نزد شرکت‌های مختلف برای توسعه نسل آتی لوازم هوشمند خانگی، استراتژی‌های پتنت اتخاذ شده توسط شرکت‌ها و دانشگاه‌ها، اهمیت بازار و نیازهای مشتری در فرایندهای تحقیق‌وتوسعه و سرمایه‌گذاری برای این امور، تنها برخی از مواردی است که می‌توان به عنوان ادله قوی، به آن‌ها اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.