قلم‌موی اپل؛ ایده‌ای جالب برای تبدیل قلم‌های هوشمند به یک ابزار هنری
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ قلم‌موی اپل؛ ایده‌ای جالب برای تبدیل قلم‌های هوشمند به یک ابزار هنری

اخیراً دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، گواهی ثبت اختراعی به اپل اعطا نموده که در آن، نسل جدیدی از قلم‌های هوشمند، معرفی شده است. بر اساس فناوری جدید اپل، این امکان وجود داشته که نوک قلم را تعویض نموده و آن را تبدیل به یک قلم‌مو کرد. علاوه بر معرفی قابلیت تعویض نوک قلم که می‌تواند کاربردهای هنری جدیدی را برای آن ایجاد نماید، اپل چگونگی ارسال و بکارگیری بازخوردهای لمسی از ابزارهای مختلف، مانند خودکار، مداد، ماژیک و قلم‌مو را نیز، در اختراع جدید خود تشریح نموده است.

این پتنت که اظهارنامه آن در اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی تکمیل شده، در ۲۳ آوریل سال جاری میلادی نیز، گواهی ثبت اختراعی با شماره «US10268273»، به آن اختصاص داده شده است. قلم‌موی مورد استفاده در این فناوری جدید، قابلیت اندازه‌گیری درجه خمش در هر تماس با صفحه‌نمایش را داشته که در نتیجه، امکان ارسال بازخورد لمسی را هم، فراهم می‌نماید. حسگری را تصور نمایید که به تغییر میزان خمش حساس بوده و با ارائه یک سیگنال تشخیصی متناظر، به این مسئله واکنش نشان می‌دهد. تعبیه یک پردازنده برای دریافت سیگنال تشخیصی و ایجاد دستورالعمل بازخوردی بر مبنای تغییر در خمش، ایده نوآورانه اپل است که خروجی را به صورت یک داده گرافیکی، در صفحه‌نمایش به تصویر در می‌آورد. این پتنت، همچنین چگونگی ارسال بازخورد لمسی برای ارائه احساسات با استفاده از انواع مختلف نوک قلم را، ارائه نموده است. بازخورد لمسی و شبیه‌سازی یک احساس لمس، با اعمال نیرو، ارتعاش و یا حرکت نوک قلم، درک نوع حرکت عصب‌های دست کاربر را ممکن می‌سازد.

لازم به ذکر است که تلاش‌های اپل برای بهبود قابلیت‌های قلم نوری، حاکی از آن است که این شرکت با درک محدودیت‌های موجود، در تلاش برای اضافه نمودن کاربردهای جدید برای آن است. حقیقت این است که ایده تبدیل قلم هوشمند به یک قلم‌مو، واقعاً ایده عجیبی است. با وجود امکان یک تجربه کاربری چندرسانه‌ای در هنگام استفاده از قلم‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی دارای صفحه‌نمایش لمسی و علی‌رغم پیشرفت‌های نرم‌افزاری برای تبدیل دقیق‌تر ورودی‌ها و فرمان‌های کاربر، باز هم محدودیت‌های سخت‌افزاری متعددی در این مسیر وجود دارد.

گفتنی است، اپل اخیراً دو پتنت دیگر با موضوع افزایش دقت و کیفیت قلم‌های هوشمند داشته که در کنار پتنت جدید، نشان از تلاش جدی این فناور مشهور، برای توسعه قابلیت‌های قلم هوشمند است. از طرف دیگر، دیگر رقبای اپل نیز دست روی دست نگذاشته و ایده‌های مختلفی برای بهبود عملکرد قلم‌های هوشمند، به ثبت رسانده‌اند. تعبیه دوربین با قابلیت زوم نوری از سوی سامسونگ و قلم‌های هوشمند با صفحات نمایش انعطاف‌پذیر «LG»، از مهم‌ترین این تلاش‌ها است. با این وجود، مشابه با تمامی ثبت اختراعات دیگر، تجاری‌سازی نهایی پتنت و به مرحله اجرا رسیدن تمامی این ایده‌ها، در هاله‌ای از ابهام بوده و باید منتظر ماند و دید که آیا نوک قلم‌موی اپل تولید می‌شود یا خیر؟ اما قطعاً هنرمندان و نقاشان، این ایده را دوست خواهند داشت و از آن استقبال می‌کنند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.