دستگاه‌های ارتوپدی و استراتژی پتنت به عنوان عاملی کلیدی برای موفقیت
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ دستگاه‌های ارتوپدی و استراتژی پتنت به عنوان عاملی کلیدی برای موفقیت

صنایع پزشکی و دارویی، در زمره صنایعی قرار دارند که جایگاه ویژه‌ای برای ثبت اختراعات قائل می‌باشند. شرکت‌های پیشرو در این حوزه، سعی دارند تا با فعالیت‌های گسترده ثبت و انتشار پتنت، از سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه خود در توسعه و تجاری‌سازی نوآوری‌های مختلف، محافظت نمایند. در این میان، صنعت ارتوپدی به لحاظ ماهیت خاص و بکارگیری مجموعه‌ای از تخصص‌های مکانیکی، برقی، پزشکی و ...، به طور ویژه‌ای به ابزارهای حفاظت از حقوق مالکیت فکری وابسته است. در همین راستا، شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های ارتوپدی، به منظور موفقیت در بازار، خود را از طریق ثبت پتنت‌های متعدد و دریافت حقوق مالکیت فکری ارزشمند، متمایز از رقبا می‌سازند.

دارا بودن یک سبد پتنت ارزشمند را، می‌توان کلید موفقیت کسب‌وکار دانست؛ چراکه چنین دارایی باارزشی، یک راهبرد تجاری بسیار منطقی و انعطاف‌پذیر را پیش پای صاحبان کسب‌وکار گذاشته که در آن، هر ثبت اختراع، یک جزء مهم و متمایز از یک مجموعه بزرگ‌تر است. مجموعه‌ای که بازتاب‌دهنده اهداف تجاری کنونی و آتی کسب‌وکار خواهد بود. در صنعت ارتوپدی نیز، این دارایی‌های بسیار ارزشمند، اغلب نیروی محرکه‌ای برای تغییرات بزرگ در چرخه عمر شرکت بوده که در مواردی چون جذب سرمایه‌گذار، ادغام و تملک، عرضه سهام عمومی و حتی برخی مشارکت‌های فناورانه مهم و راهبردی با رقبا، به صورت جدی نقش‌آفرینی می‌نمایند.

در سال‌های اخیر، صنعت دستگاه‌های ارتوپدی با پیشرفت‌های چشمگیری همراه بوده و در سال ۲۰۱۸ میلادی، سهم بازار دستگاه‌های ارتوپدی جهت درمان آسیب‌دیدگی، بیماری‌های استخوانی، صدمات ورزشی، عفونت و اختلالات مادرزادی، به بیش از ۴۲ میلیارد دلار رسیده است. اما چگونه می‌توان از پتنت در راستای اهداف کسب‌وکار استفاده نمود؟

یک استراتژی ثبت اختراع جامع در صنعت ارتوپدی، شامل موارد زیر است:

  • ارسال درخواستی قوی و باکیفیت برای بیشینه‌سازی پوشش جغرافیایی حافظت از فناوری اصلی موجود و پیشرفت‌های آتی آن؛
  • نظارت بر چشم‌انداز ثبت اختراع و استفاده از تحلیل پتنت برای آنالیز روندهای فناوری، رقبا و ...؛
  • توجه ویژه به فرصت‌های اخذ مجوزهای مشترک با رقبا.

با استفاده از این استراتژی‌های ثبت اختراع، شرکت‌های ارتوپدی می‌توانند در محیط مالکیت فکری رقابتی و سریع حال حاضر، موفقیت را تضمین نمایند. برای داشتن یک پوشش حافظتی قدرتمند و انعطاف‌پذیر، شرکت‌های فناور می‌بایست یک درخواست برای فناوری اصلی و کلیدی خود به ثبت رسانیده و علاوه بر آن، درخواست‌های ثبت اختراع بعدی را برای پیشرفت‌های کلیدی ارسال نمایند.

ایلومینوس مدیکال «IlluminOss Medical» را می‌توان یک مثال واقعی از کارایی سیستم پتنت در شرکت‌های ارتوپدی دانست. این شرکت که از بازیگران اصلی تولید تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا است، در زمینه درمان استخوان‌های شکسته با کمترین ریسک جابجایی استخوان، پیشتاز است. این شرکت از همان بدو تأسیس، با شرکت حقوقی «Greenberg Traurig» همکاری داشته، تا بتواند استراتژی مالکیت فکری مناسب با شرایط خود را به‌کار گیرد. سبد پتنت این شرکت، شامل ۴۵ پتنت گرنت شده در آمریکا و مجموعه‌ای تقریباً ۱۰۰ پتنتی در ۱۷ کشور دیگر است که به‌طور کامل، فناوری‌های کلیدی و نوآوری‌های جانبی این شرکت را پوشش داده‌اند.

موفقیت‌های ایلومینوس، نشان می‌دهد که یک سبد پتنت گسترده و قدرتمند، نه تنها مزیت رقابتی شرکت در بازار را با بیشینه‌سازی محافظت‌های پتنت، تضمین سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک توسعه محصول و افزایش ارزش بازاریابی تضمین می‌کند، بلکه رشد کلی بازار و شکوفایی آن را موجب می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.