بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین برای بررسی رفتار کاربران و ارتقاء اقدامات امنیتی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین برای بررسی رفتار کاربران و ارتقاء اقدامات امنیتی

شرکت آمریکایی فورس‌پوینت «ForcePoint» که در زمینه امنیت سایبری فعالیت دارد، اخیراً موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع جدیدی از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریک  «USPTO» شده است که استفاده از فناوری بلاک‌چین برای بررسی رفتار کاربران و ارتقاء پروتکل‌های امنیتی را تشریح می‌نماید.

پروژه جدید فورس‌پوینت، مبتنی بر یک پلتفرم رمزنگاری سنتی نبوده و به جای روش‌های معمول، بر رفتارهای کاربر و ذخیره‌سازی آن‌ها با هدف پیش‌بینی اقدامات امنیتی دقیق‌تر، متمرکز است. این نوع از نظارت، می‌تواند به شکل ویژه‌ای از فناوری بلاک‌چین بهره ببرد؛ چراکه در این فناوری، داده‌ها تغییرناپذیر بوده و می‌توان اطلاعات را در هر مکان و زمانی، مشاهده نمود. بدیهی است، کاربران نمی‌توانند بدون اجازه به این برنامه دسترسی داشته و عملاً امنیت کلی سیستم، بسیار بالا خواهد بود.

در واقع، فناوری جدید، معرف یک روش، سیستم و ابزار قابل‌استفاده توسط کامپیوتر بوده که برای تولید یک نمایه «رفتار سایبری»، ارائه می‌شود. این روش، شامل نظارت بر تعاملات کاربری بین یک کاربر و یک سیستم مدیریت اطلاعات، تبدیل تعاملات کاربر به اطلاعات الکترونیکی و در نهایت، ایجاد یک نمایه رفتار سایبری چندبعدی است.

نکته جالب اینجا است که مالک فورس‌پوینت، شرکت «ریتون» بوده که یکی از پیمانکاران مشهور ورزات دفاع آمریکا است. فورس‌پوسنت را می‌توان نتیجه همکاری فناورانه دو شرکت «ریتون» و «ویستا اکوئیتی» دانست که توانسته‌اند ارزش شرکت فوق را به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برسانند.

گفتنی است، فناوری بلاک‌چین از فناوری‌های نوظهوری است که دارای طیف وسیعی از کاربردها در بخش‌ها و صنایع مختلف است. همین عامل، موجب شده است تا شرکت‌های مختلف فناور، اعم از بانک‌ها و مؤسسات مالی، شبکه‌های اجتماعی مشهور مانند فیسبوک، کسب‌وکارهای آنلاین مانند آمازون و حتی شرکت مشهوری مثل گوگل، در تلاش برای توسعه و به‌کارگیری این فناوری باشند. یکی از کاربردهای فناوری بلاک‌چین، رمزنگاری است که بسیاری از شرکت‌ها، مانند «IBM»، والمارت، مسترکارت و «nChain»، به شدت در تلاش برای ثبت پتنت‌های مختلف در این حوزه هستند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.