دسته‌های بیومتریک بازی؛ نوآوری جدید سونی برای پلی‌استیشن ۵
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

دسته‌های بیومتریک بازی؛ نوآوری جدید سونی برای پلی‌استیشن ۵

ثبت اختراع جدید سونی، یک قابلیت بسیار جالب را برای نسل آتی کنسول‌های بازی این شرکت معرفی می‌نماید. سونی از امکان استفاده از یک حسگر بیومتریک در دسته‌های پلی‌استیشن خود رونمایی نموده که به کمک آن، می‌توان کاربران را با تعداد محدودی از نمایه‌های بیومتریک ذخیره‌شده در دستگاه، ثبت و شناسایی نمود.

این اظهارنامه ثبت اختراع که در اکتبر ۲۰۱۸ به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» تسلیم شده و به تازگی با شماره «US20190046884» انتشار یافته است، امکان شناسایی بیومتریک کاربران مجاز را فراهم نموده و محدودیت‌هایی را در دسترسی به دستگاه و حتی بازی‌های خاص، فراهم می‌نماید. به عنوان مثال، کودکان با توجه به علاقه وافری که به کنسول‌های بازی خارق‌العاده سونی دارند، ساعت‌های متمادی را پای دستگاه بوده که با توجه به مشغله زیاد والدین، در بسیاری از حالات قابلیت کنترل میزان ساعت بازی و یا نوع بازی، وجود ندارد؛ با این وجود، فناوری جدید سونی می‌تواند راهکاری مفید برای حل این چالش باشد. به عبارت بهتر، فناوری کنترل بیومتریک، همچون یک دروازه و مانع سنی برای جلوگیری از انجام بازی‌های خشونت‌آمیز طراحی‌شده برای بزرگسالان، عمل می‌کند. البته این تنها مثالی برای کاربردهای این فناوری جدید بوده و احتمالاً سونی به طیف وسیع‌تری از کاربردها نظر دارد.

نکته جالب اینجا است که کنسول بازی سونی، به‌طور کامل به دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء «IoT» متصل می‌شود. شاید بتوان این خصوصیت را به‌عنوان یک کاربرد مهم‌تر برای کنترل‌های بیومتریکی معرفی نمود. با تعبیه یک جزء بیومتریکی در دسته پلی‌استیشن، می‌توان از مزایای متعدد این روش شناسایی نوظهور و ایمن، مخصوصاً برای شرکتی که میلیون‌ها تراکنش و حساب بازی آنلاین را از طریق شبکه پلی‌استیشن مدیریت می‌کند، بهره‌مند شد. از دیگر کاربردهای کنسول‌های بیومتریک، می‌توان به نظارت و منصرف  کردن کاربران از عادات بازی ناسالم یا رفتار نامناسب در بازی‌های آنلاین، اشاره نمود.

گفتنی است، سونی در تلاش است تا نسخه جدید پلی‌استیشن خود را با قابلیت‌هایی ویژه و منحصربه‌فرد، به بازار عرضه نماید و در این راه، مجموعه‌ای از فناوری‌های نوظهور و پیشرفته را به‌کار گرفته است. علاوه بر دسته‌های بیومتریک بازی، این شرکت ایده دیگری در ذهن داشته که بر اساس آن، تجارت دیجیتال از طریق شبکه کاربران در بازی‌های آنلاین، امکان‌پذیر خواهد بود. در هر صورت، به نظر می‌رسد که سونی در تلاش است تا پیشتازی خود در صنعت بازی‌های کامپیوتری را ادامه داده و عرضه پلی‌استیشن ۵ که وعده آن برای ۱۸ ماه آینده داده شده، می‌تواند به این هدف کمک نماید.

لازم به ذکر است که علاقه‌مندان بسیاری در سرتاسر دنیا، مشتاقانه منتظرند تا اخبار جدیدی از نسل بعدی کنسول‌های بازی سونی، یعنی پلی‌استیشن ۵، به دست آورند. ثبت اختراعات این شرکت مشهور، از منابع دست اولی است که این امکان را برای کاربران فراهم نموده، تا با ایده‌ها و نوآوری‌های جدید سونی، آشنا شوند. البته این‌که تمامی این نوآوری‌های پتنت شده در دستگاه جدید سونی بکار گرفته شود یا خیر، کاملاً مشخص نبوده و باید منتظر ماند و دید که کدام‌یک از آن‌ها، در محصولات این شرکت نمود می‌یابند.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.