دسته‌های بیومتریک بازی؛ نوآوری جدید سونی برای پلی‌استیشن ۵
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ دسته‌های بیومتریک بازی؛ نوآوری جدید سونی برای پلی‌استیشن ۵

ثبت اختراع جدید سونی، یک قابلیت بسیار جالب را برای نسل آتی کنسول‌های بازی این شرکت معرفی می‌نماید. سونی از امکان استفاده از یک حسگر بیومتریک در دسته‌های پلی‌استیشن خود رونمایی نموده که به کمک آن، می‌توان کاربران را با تعداد محدودی از نمایه‌های بیومتریک ذخیره‌شده در دستگاه، ثبت و شناسایی نمود.

این اظهارنامه ثبت اختراع که در اکتبر ۲۰۱۸ به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» تسلیم شده و به تازگی با شماره «US20190046884» انتشار یافته است، امکان شناسایی بیومتریک کاربران مجاز را فراهم نموده و محدودیت‌هایی را در دسترسی به دستگاه و حتی بازی‌های خاص، فراهم می‌نماید. به عنوان مثال، کودکان با توجه به علاقه وافری که به کنسول‌های بازی خارق‌العاده سونی دارند، ساعت‌های متمادی را پای دستگاه بوده که با توجه به مشغله زیاد والدین، در بسیاری از حالات قابلیت کنترل میزان ساعت بازی و یا نوع بازی، وجود ندارد؛ با این وجود، فناوری جدید سونی می‌تواند راهکاری مفید برای حل این چالش باشد. به عبارت بهتر، فناوری کنترل بیومتریک، همچون یک دروازه و مانع سنی برای جلوگیری از انجام بازی‌های خشونت‌آمیز طراحی‌شده برای بزرگسالان، عمل می‌کند. البته این تنها مثالی برای کاربردهای این فناوری جدید بوده و احتمالاً سونی به طیف وسیع‌تری از کاربردها نظر دارد.

نکته جالب اینجا است که کنسول بازی سونی، به‌طور کامل به دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء «IoT» متصل می‌شود. شاید بتوان این خصوصیت را به‌عنوان یک کاربرد مهم‌تر برای کنترل‌های بیومتریکی معرفی نمود. با تعبیه یک جزء بیومتریکی در دسته پلی‌استیشن، می‌توان از مزایای متعدد این روش شناسایی نوظهور و ایمن، مخصوصاً برای شرکتی که میلیون‌ها تراکنش و حساب بازی آنلاین را از طریق شبکه پلی‌استیشن مدیریت می‌کند، بهره‌مند شد. از دیگر کاربردهای کنسول‌های بیومتریک، می‌توان به نظارت و منصرف  کردن کاربران از عادات بازی ناسالم یا رفتار نامناسب در بازی‌های آنلاین، اشاره نمود.

گفتنی است، سونی در تلاش است تا نسخه جدید پلی‌استیشن خود را با قابلیت‌هایی ویژه و منحصربه‌فرد، به بازار عرضه نماید و در این راه، مجموعه‌ای از فناوری‌های نوظهور و پیشرفته را به‌کار گرفته است. علاوه بر دسته‌های بیومتریک بازی، این شرکت ایده دیگری در ذهن داشته که بر اساس آن، تجارت دیجیتال از طریق شبکه کاربران در بازی‌های آنلاین، امکان‌پذیر خواهد بود. در هر صورت، به نظر می‌رسد که سونی در تلاش است تا پیشتازی خود در صنعت بازی‌های کامپیوتری را ادامه داده و عرضه پلی‌استیشن ۵ که وعده آن برای ۱۸ ماه آینده داده شده، می‌تواند به این هدف کمک نماید.

لازم به ذکر است که علاقه‌مندان بسیاری در سرتاسر دنیا، مشتاقانه منتظرند تا اخبار جدیدی از نسل بعدی کنسول‌های بازی سونی، یعنی پلی‌استیشن ۵، به دست آورند. ثبت اختراعات این شرکت مشهور، از منابع دست اولی است که این امکان را برای کاربران فراهم نموده، تا با ایده‌ها و نوآوری‌های جدید سونی، آشنا شوند. البته این‌که تمامی این نوآوری‌های پتنت شده در دستگاه جدید سونی بکار گرفته شود یا خیر، کاملاً مشخص نبوده و باید منتظر ماند و دید که کدام‌یک از آن‌ها، در محصولات این شرکت نمود می‌یابند.

پربازدید‌ترین‌ها

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر
۱۴ مهر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه‌های برتر کشور دعوت به همکاری به‌ عمل می‌آورد.

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت
۲۵ مهر ۱۴۰۰

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت

آکادمی کانون پتنت ایران، با همکاری مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، اقدام به برگزاری یک مدرسه پاییزه مالکیت فکری ویژه محققین دانشگاه‌ها و مراکز وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است. این مدرسه که متشکل از هفت وبینار با عناوین مختلف مالکیت فکری و با تمرکز ویژه بر ثبت اختراع است، ترغیب برای استفاده از سیستم پتنت، هم برای حفاظت از دستاوردهای فناورانه و هم برای انجام پژوهش‌های کاربردی و خلق ثروت از آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی
۷ مهر ۱۴۰۰

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی

شرکت خودروسازی فورد، در یک همکاری فناورانه با شرکت لینکلن، فناوری جدیدی برای ایجاد نوعی هولوگرام سفارشی بر روی کاپوت خودرو توسعه داده‌اند. این هولوگرام که از ذرات بسیار ریز آب معلق در هوا تشکیل شده که توسط یک نورافکن روشن می‌شود، امکان تشخیص وسیله نقلیه را در شرایط خاص، از جمله انبوه خودروهای پارک شده در یک پارکینگ، آب و هوای ابری و یا تاریکی شب فراهم می‌نماید.

قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی
۱۰ مهر ۱۴۰۰

قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی

نوجوان ۱۷ ساله اهل «گوام»، موفق به دریافت چهار گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا شده است. «سونگو کانگ» که از کودکی علاقه خاصی به ساختن وسایل و چیزهای جدید داشت، عمده تمرکزش را بر شناسایی مشکلات پیرامون خود و حل آن‌ها گذاشته و همین رویکرد خلاقانه، تاکنون چهار اختراع کاملاً متفاوت را برایش به ارمغان آورده است.

جستجوگر دارایی فکری دارکوب؛ ابزاری برای جستجوی پتنت‌های داخلی
۲۸ مهر ۱۴۰۰

جستجوگر دارایی فکری دارکوب؛ ابزاری برای جستجوی پتنت‌های داخلی

پایگاه جستجوی «دارکوب»، با هدف تجمیع و رصد دارایی‌های فکری ثبت شده در ایران شروع به کار نموده و امکان جستجوی دقیق، سریع و راحت در میان این داده‌های ارزشمند مالکیت صنعتی را برای کاربران فراهم نموده است.

تعبیه یک سیستم کامل فیلم‌برداری و عکاسی در قلم هوشمند سامسونگ
۱۱ مهر ۱۴۰۰

تعبیه یک سیستم کامل فیلم‌برداری و عکاسی در قلم هوشمند سامسونگ

رصد فعالیت‌های ثبت اختراع سامسونگ نشان می‌دهد که این شرکت فناور، ایده‌های جدید و متنوعی را برای قلم هوشمند خود در سر دارد. در ثبت اختراع جدید این شرکت، قابلیت تصویربرداری و ضبط صدا هم برای قلم هوشمند توصیف شده که استقلال نسبی قابل قبولی را برای این ابزار جانبی ایجاد می‌نماید. در طراحی سامسونگ، سنسورهای دوربین در انتهای قلم تعبیه شده‌ و با بیرون کشیدن نسبی آن از داخل گوشی، امکان تغییر زاویه و ارتفاع دوربین وجود دارد.