ثبت دومین شکایت از نوکیا به اتهام انحصارگرایی در قراردادهای صدور مجوز
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

ثبت دومین شکایت از نوکیا به اتهام انحصارگرایی در قراردادهای صدور مجوز

شرکت آلمانی بری «Bury» که در حوزه الکترونیک فعالیت می‌کند، از سازمان‌های تنظیم مقررات اتحادیه اروپا، درخواست نموده تا فعالیت‌های صدور مجوز نوکیا در خصوص پتنت‌های ضروری وسایل ارتباطی خودرو را، مورد بررسی قرار دهند. این درخواست، دومین شکایت از این نوع است که علیه نوکیا به ثبت می‌رسد. پیش از این نیز، شرکت خودروسازی دایملر، درخواست مشابهی را به اتحادیه اروپا ارائه نموده بود.

بری که یک شرکت با مالکیت خانوادگی است و کارخانه‌های تولیدی متعددی در آلمان، لهستان و مکزیک دارد، رسماً اعلام نموده که شکایت خود از نوکیا را، به کمیسیون اروپایی ارائه داده است. در اعلامیه منتشر شده از سوی این شرکت، آمده است: «نوکیا از اعطای مجوز برای قطعات امتناع نموده و بر اعطای مجوز برای کل خودرو تأکید دارد. با این وجود، از آنجا که این شرکت دارای یک پتنت ضروری استاندارد خودرو محور نیست، نمی‌تواند درخواست مجوز غیرمستقیم برای کل خودرو داشته باشد.»

نوکیا نیز در واکنش به خبر شکایت بری، در بیانیه‌ای اعلام نمود: «شکایت بری، دیدگاه ما را در خصوص این موضوع تغییر نمی‌دهد. سیاست این شرکت، توافق بر سر مجوزهایی است که خودروهای متصل به اینترنت را پوشش می‌دهند و نه فقط یک قطعه مجزا».

لازم به ذکر است که از شرکت‌های فناوری که دارای پتنت‌های کلیدی هستند، انتظار می‌رود تا در شرایط منصفانه، منطقی و به دور از تبعیض، این دارایی‌های ارزشمند را به متقاضیان عرضه نمایند. با این وجود، نبود قوانین شفاف در زمینه محاسبه هزینه اعطای مجوز و شرایط آن، ابهامات فراوانی را پدید می‌آورد. این امر، به‌ویژه در زمان‌هایی که شرکت‌ها نمی‌توانند بر سر قیمت پرداختی بابت حق امتیاز پتنت به توافق برسند، بحث و مناقشات جدی ایجاد می‌کند.

گفتنی است، نوکیا از پیشگامان صنعت تلفن همراه به شمار آمده که در پی عدم تطابق با تغییرات فناوری در این صنعت و عقب افتادن از رقبا، از این صنعت خارج گردید. این شرکت، به پشتوانه قابلیت‌های فناورانه خود و برخورداری از یک سبد پتنت بسیار گسترده و ارزشمند، مدل کسب‌وکار خود را بر مبنای صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت بنا نهاد. خودروسازی، یکی از حوزه‌هایی است که با توجه به کاربرد وسیع فناوری‌های ارتباطی و نیاز روزافزون به این فناوری‌ها، می‌تواند بازاری پول‌ساز برای نوکیا محسوب شود. البته همگرایی فناوری‌های مورد استفاده در صنعت خودرو، موجب چالش‌های فراوانی میان خودروسازان و شرکت‌های فناوری همچون نوکیا شده است. نوکیا اخیراً اعلام نموده که از سال ۲۰۱۵ میلادی، گفتگوها با خودروسازان و تأمین‌کننده‌های اصلی آن‌ها را، آغاز نموده است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی
۳ خرداد ۱۳۹۹

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی

کانون پتنت ایران، با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، دوره‌ای سه‌روزه تحت عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی (اختراعات)» را برگزار می‌نمایند. هدف از این کمپ که در مورخ ۲۴ لغایت ۲۶ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، ایجاد فرصتی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر علاقه‌مندان به حوزه مالکیت فکری است، تا با مفاهیم اولیه این حوزه و نقش پتنت در حفاظت از فناوری‌های نوآورانه و تجاری‌سازی آن‌ها، آشنا شوند.

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!

کانون پتنت ایران، در ادامه برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع خود، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه «هنر مطالعه پتنت» نموده است. در این کارگاه که در مورخ ۲۲ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، با اجزای پتنت آشنا شده و پس از مطالعه عملی یک پتنت، نحوه استخراج اطلاعات مورد نیاز از آن را فرا می‌گیرید.

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، با هدف تسهیل ارتباط بین دارندگان حقوق پتنت‌ها و اخذکنندگان بالقوه مجوزهای بهره‌برداری از آن‌ها، اقدام به راه‌اندازی یک پلتفرم جدید نموده است. این پلتفرم جدید که «Patents 4 Partnerships» نام دارد، در گام ابتدایی در برگیرنده مجموعه‌ای از گواهی‌های ثبت اختراع و پرونده‌های انتشار یافته مرتبط با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بوده که آن‌ها را برای واگذاری مجوز، در دسترس قرار داده است. البته این پلتفرم در آینده با توسعه‌هایی نیز همراه بوده و ممکن است حوزه‌های دیگری را نیز شامل شود.

USPTO
سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده

شرکت ژاپنی هوندا، سیستم کیسه هوای جدیدی برای خودروهای خود ابداع نموده که در عین توجه به ایمنی سرنشینان، به افراد حاضر در خارج از خودرو نیز توجهی ویژه دارد. سیستم ابداعی هوندا، ترکیبی از کیسه‌های هوا و حسگرهای خاصی است که در صورت هر گونه برخورد، شدت آسیب‌ها به عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران را کاهش می‌دهد. در این سیستم حفاظتی، حسگرها اندازه و فاصله شیء (مثلاً یک موتورسیکلت یا یک عابر پیاده) را اندازه‌گیری نموده و بر اساس اطلاعات دریافتی، کیسه هوای خارجی با سرعت کافی و در لحظه مناسب عمل می‌کند.

Ride Apart
شروع به کار نسخه جدید «مرکز الکترونیک ثبت اختراع» در «USPTO»
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

شروع به کار نسخه جدید «مرکز الکترونیک ثبت اختراع» در «USPTO»

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، خبر از آغاز به کار نسخه جدید مرکز الکترونیک ثبت اختراع داده است. این مرکز که «Patent Center» نامیده می‌شود، ابزاری جدید برای ثبت الکترونیک درخواست‌ها و مدیریت پرونده‌های ثبت اختراع محسوب شده که یکپارچه‌سازی سیستم ثبت اختراع و بهبود عملکرد و کارآمدی فرآیندهای الکترونیکی را به همراه خواهد داشت.

USPTO
حلقه هوشمند اپل؛ تجسمی از یک فناوری پوشیدنی پیشرفته و پرکاربرد
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

حلقه هوشمند اپل؛ تجسمی از یک فناوری پوشیدنی پیشرفته و پرکاربرد

اپل در ادامه تلاش‌های قبلی خود برای توسعه و تجاری‌سازی حلقه هوشمند «Apple Ring»، نوآوری جدیدی ارائه نموده است. این شرکت در پتنت جدید خود، بر نحوه کنترل دستگاه‌های الکترونیکی از جمله تلویزیون، با استفاده از حرکات از پیش تعریف شده دست متمرکز شده است. حلقه بی‌سیم، بر روی یک یا چند انگشت کاربر قرار گرفته و در پاسخ به تشخیص ورودی‌ها که می‌تواند یک حرکت خاص دست و یا حتی لمس حلقه از سوی کاربر باشد، دستورالعملی تعریف شده را به‌عنوان خروجی به اجرا در می‌آورد. این خروجی، نوعی ارتباط بی‌سیم با یک دستگاه الکترونیک خارجی است.

patentlyapple