ثبت دومین شکایت از نوکیا به اتهام انحصارگرایی در قراردادهای صدور مجوز
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ثبت دومین شکایت از نوکیا به اتهام انحصارگرایی در قراردادهای صدور مجوز

شرکت آلمانی بری «Bury» که در حوزه الکترونیک فعالیت می‌کند، از سازمان‌های تنظیم مقررات اتحادیه اروپا، درخواست نموده تا فعالیت‌های صدور مجوز نوکیا در خصوص پتنت‌های ضروری وسایل ارتباطی خودرو را، مورد بررسی قرار دهند. این درخواست، دومین شکایت از این نوع است که علیه نوکیا به ثبت می‌رسد. پیش از این نیز، شرکت خودروسازی دایملر، درخواست مشابهی را به اتحادیه اروپا ارائه نموده بود.

بری که یک شرکت با مالکیت خانوادگی است و کارخانه‌های تولیدی متعددی در آلمان، لهستان و مکزیک دارد، رسماً اعلام نموده که شکایت خود از نوکیا را، به کمیسیون اروپایی ارائه داده است. در اعلامیه منتشر شده از سوی این شرکت، آمده است: «نوکیا از اعطای مجوز برای قطعات امتناع نموده و بر اعطای مجوز برای کل خودرو تأکید دارد. با این وجود، از آنجا که این شرکت دارای یک پتنت ضروری استاندارد خودرو محور نیست، نمی‌تواند درخواست مجوز غیرمستقیم برای کل خودرو داشته باشد.»

نوکیا نیز در واکنش به خبر شکایت بری، در بیانیه‌ای اعلام نمود: «شکایت بری، دیدگاه ما را در خصوص این موضوع تغییر نمی‌دهد. سیاست این شرکت، توافق بر سر مجوزهایی است که خودروهای متصل به اینترنت را پوشش می‌دهند و نه فقط یک قطعه مجزا».

لازم به ذکر است که از شرکت‌های فناوری که دارای پتنت‌های کلیدی هستند، انتظار می‌رود تا در شرایط منصفانه، منطقی و به دور از تبعیض، این دارایی‌های ارزشمند را به متقاضیان عرضه نمایند. با این وجود، نبود قوانین شفاف در زمینه محاسبه هزینه اعطای مجوز و شرایط آن، ابهامات فراوانی را پدید می‌آورد. این امر، به‌ویژه در زمان‌هایی که شرکت‌ها نمی‌توانند بر سر قیمت پرداختی بابت حق امتیاز پتنت به توافق برسند، بحث و مناقشات جدی ایجاد می‌کند.

گفتنی است، نوکیا از پیشگامان صنعت تلفن همراه به شمار آمده که در پی عدم تطابق با تغییرات فناوری در این صنعت و عقب افتادن از رقبا، از این صنعت خارج گردید. این شرکت، به پشتوانه قابلیت‌های فناورانه خود و برخورداری از یک سبد پتنت بسیار گسترده و ارزشمند، مدل کسب‌وکار خود را بر مبنای صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت بنا نهاد. خودروسازی، یکی از حوزه‌هایی است که با توجه به کاربرد وسیع فناوری‌های ارتباطی و نیاز روزافزون به این فناوری‌ها، می‌تواند بازاری پول‌ساز برای نوکیا محسوب شود. البته همگرایی فناوری‌های مورد استفاده در صنعت خودرو، موجب چالش‌های فراوانی میان خودروسازان و شرکت‌های فناوری همچون نوکیا شده است. نوکیا اخیراً اعلام نموده که از سال ۲۰۱۵ میلادی، گفتگوها با خودروسازان و تأمین‌کننده‌های اصلی آن‌ها را، آغاز نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

برنامه مشترک کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و پژوهشگاه رنگ با محوریت «آشنایی با ماموریت‌ها، برنامه‌های تحولی و حمایت‌های کانون »
۱۰ بهمن ۱۴۰۲

برنامه مشترک کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و پژوهشگاه رنگ با محوریت «آشنایی با ماموریت‌ها، برنامه‌های تحولی و حمایت‌های کانون »

برنامه مشترک کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و پژوهشگاه رنگ با محوریت «آشنایی با ماموریت‌ها، برنامه‌های تحولی و حمایت‌های کانون »، در پژوهشگاه رنگ برگزار شد.

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

رویداد رصد، توسعه و مدیریت دارایی های فکری پیشران توسعه فناوری های نوظهور
۲۳ بهمن ۱۴۰۲

رویداد رصد، توسعه و مدیریت دارایی های فکری پیشران توسعه فناوری های نوظهور

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با همکاری شهرک علمی و فناوری اصفهان برگزار می‌کند.

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه