تعبیه دوربین و رادار در کلاه‌کاسکت‌های هوندا
۰۱ خرداد ۱۳۹۸ تعبیه دوربین و رادار در کلاه‌کاسکت‌های هوندا

یکی از ایده‌های عمده برای ایمن‌سازی حرکت موتورسیکلت‌ها در جاده، استفاده از کلاه‌کاستی است که مجهز به دوربین پشتی، آینه و یا رادار باشد. اگرچه این فناوری توجه زیادی را در به خود جلب نموده است، با این وجود به دلایل مالی، تجاری‌سازی و استفاده وسیع از آن، با محدودیت‌هایی مواجه بوده است. در کنار این چالش بزرگ، هوندا با اختراع جدید خود، قصد دارد تا این وضعیت را به صورت کامل تغییر دهد.

ثبت اختراع هوندا در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، با شماره «US20190098953» انتشار یافته است، یک دوربین در کلاه‌کاسکت را توصیف نموده که هر آنچه در پشت سر موتورسوار اتفاق می‌افتد را، به صورت زنده برای وی به نمایش می‌گذارد. تفاوت کلیدی این سیستم جدید با نمونه‌های مشابه، این است که به جای ارسال مستقیم اطلاعات به صفحه‌نمایش بالای سر کلاه‌کاسکت، اطلاعات را به صفحه‌نمایشی در جلوی موتورسیکلت ارسال می‌نماید.

همچنین سیستم ایمنی جدید هوندا، شامل یک رادار ثانویه بوده که در مکانیسم دوربین، تعبیه می‌گردد. این سیستم، به منظور تشخیص وسایط نقلیه‌ای که در پشت موتورسیکلت، با سرعتی بیش از سرعت میانگین حرکت می‌کنند، تعبیه شده و امکان ارسال هشدار در مورد تصادفات احتمالی را دارد.

اگرچه هوندا با تغییرات اعمالی خود در سیستم جدید، موفق به حل برخی چالش‌ها شده است، اما دقت بیشتر در این فناوری، نشان می‌دهد که هنوز هم دغدغه‌هایی در خصوص آن وجود دارد. اولین و مهم‌ترین مسئله، وزن سیستم است. یک سیستم رادار/ دوربین ادغام شده در یک کلاه‌کاسکت، احتمالاً بسیار سنگین خواهد بود. این در حالی است که برای موتورسواران، وزن کلاه‌کاسکت و خستگی حاصل از آن، می‌تواند یک دغدغه جدی باشد. این مسئله، باعث شده است تا تولیدکنندگان به سمت طراحی و ساخت کلاه‌کاسکت‌های سبک‌تر و در عین حال بادوام‌تر حرکت نمایند. به این منظور، می‌توان به کلاه کاسکت کربنی «AGV Sportmodular» اشاره نمود که تنها ۱۲۰۰ گرم وزن داشته و یکی از کلاه کاسکت‌های محبوب به شمار می‌رود. همچنین سیستم معرفی شده از سوی هوندا، به صورت هم‌زمان ترکیبی از فناوری را، در کلاه‌کاسکت و موتورسیکلت مورد استفاده قرار می‌دهد. در نتیجه، برخلاف کلاه‌کاسکت‌های موجود در بازار، تنها این کلاه‌ها برای موتورسیکلت‌های خاصی که فناوری مربوطه را دارند، قابل استفاده خواهند بود.

لازم به ذکر است که فناوری‌های آینده‌نگرانه زیادی در طول این سال‌ها در صنعت طراحی و ساخت موتورسیکلت عرضه شده است که تقریباً تمامی آن‌ها، ایمن راندن موتورسیکلت را هدف قرار داده‌اند. با این وجود، در میان انبوه ایده‌ها و نوآوری‌های صورت گرفته، از تعداد کمی از فناوری‌ها رونمایی شده و حتی تعداد کمتری از آن‌ها به تجاری‌سازی نهایی رسیده و در اختیار عموم قرار گرفته است. با توجه به عیوب یاد شده، به نظر می‌رسد که سیستم جدید هوندا نیز، فعلاً در حد یک ایده پتنت شده باقی‌مانده و تجاری‌سازی نهایی آن، با اما و اگرهای فراوانی همراه است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day