تعبیه دوربین و رادار در کلاه‌کاسکت‌های هوندا
۰۱ خرداد ۱۳۹۸

تعبیه دوربین و رادار در کلاه‌کاسکت‌های هوندا

یکی از ایده‌های عمده برای ایمن‌سازی حرکت موتورسیکلت‌ها در جاده، استفاده از کلاه‌کاستی است که مجهز به دوربین پشتی، آینه و یا رادار باشد. اگرچه این فناوری توجه زیادی را در به خود جلب نموده است، با این وجود به دلایل مالی، تجاری‌سازی و استفاده وسیع از آن، با محدودیت‌هایی مواجه بوده است. در کنار این چالش بزرگ، هوندا با اختراع جدید خود، قصد دارد تا این وضعیت را به صورت کامل تغییر دهد.

ثبت اختراع هوندا در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، با شماره «US20190098953» انتشار یافته است، یک دوربین در کلاه‌کاسکت را توصیف نموده که هر آنچه در پشت سر موتورسوار اتفاق می‌افتد را، به صورت زنده برای وی به نمایش می‌گذارد. تفاوت کلیدی این سیستم جدید با نمونه‌های مشابه، این است که به جای ارسال مستقیم اطلاعات به صفحه‌نمایش بالای سر کلاه‌کاسکت، اطلاعات را به صفحه‌نمایشی در جلوی موتورسیکلت ارسال می‌نماید.

همچنین سیستم ایمنی جدید هوندا، شامل یک رادار ثانویه بوده که در مکانیسم دوربین، تعبیه می‌گردد. این سیستم، به منظور تشخیص وسایط نقلیه‌ای که در پشت موتورسیکلت، با سرعتی بیش از سرعت میانگین حرکت می‌کنند، تعبیه شده و امکان ارسال هشدار در مورد تصادفات احتمالی را دارد.

اگرچه هوندا با تغییرات اعمالی خود در سیستم جدید، موفق به حل برخی چالش‌ها شده است، اما دقت بیشتر در این فناوری، نشان می‌دهد که هنوز هم دغدغه‌هایی در خصوص آن وجود دارد. اولین و مهم‌ترین مسئله، وزن سیستم است. یک سیستم رادار/ دوربین ادغام شده در یک کلاه‌کاسکت، احتمالاً بسیار سنگین خواهد بود. این در حالی است که برای موتورسواران، وزن کلاه‌کاسکت و خستگی حاصل از آن، می‌تواند یک دغدغه جدی باشد. این مسئله، باعث شده است تا تولیدکنندگان به سمت طراحی و ساخت کلاه‌کاسکت‌های سبک‌تر و در عین حال بادوام‌تر حرکت نمایند. به این منظور، می‌توان به کلاه کاسکت کربنی «AGV Sportmodular» اشاره نمود که تنها ۱۲۰۰ گرم وزن داشته و یکی از کلاه کاسکت‌های محبوب به شمار می‌رود. همچنین سیستم معرفی شده از سوی هوندا، به صورت هم‌زمان ترکیبی از فناوری را، در کلاه‌کاسکت و موتورسیکلت مورد استفاده قرار می‌دهد. در نتیجه، برخلاف کلاه‌کاسکت‌های موجود در بازار، تنها این کلاه‌ها برای موتورسیکلت‌های خاصی که فناوری مربوطه را دارند، قابل استفاده خواهند بود.

لازم به ذکر است که فناوری‌های آینده‌نگرانه زیادی در طول این سال‌ها در صنعت طراحی و ساخت موتورسیکلت عرضه شده است که تقریباً تمامی آن‌ها، ایمن راندن موتورسیکلت را هدف قرار داده‌اند. با این وجود، در میان انبوه ایده‌ها و نوآوری‌های صورت گرفته، از تعداد کمی از فناوری‌ها رونمایی شده و حتی تعداد کمتری از آن‌ها به تجاری‌سازی نهایی رسیده و در اختیار عموم قرار گرفته است. با توجه به عیوب یاد شده، به نظر می‌رسد که سیستم جدید هوندا نیز، فعلاً در حد یک ایده پتنت شده باقی‌مانده و تجاری‌سازی نهایی آن، با اما و اگرهای فراوانی همراه است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی
۳ خرداد ۱۳۹۹

برگزاری کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی با همکاری کانون پتنت و صندوق نوآوری و شکوفایی

کانون پتنت ایران، با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، دوره‌ای سه‌روزه تحت عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی (اختراعات)» را برگزار می‌نمایند. هدف از این کمپ که در مورخ ۲۴ لغایت ۲۶ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، ایجاد فرصتی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر علاقه‌مندان به حوزه مالکیت فکری است، تا با مفاهیم اولیه این حوزه و نقش پتنت در حفاظت از فناوری‌های نوآورانه و تجاری‌سازی آن‌ها، آشنا شوند.

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

کارگاه «هنر مطالعه پتنت»: چگونه خواندن پتنت را فرا گیرید!

کانون پتنت ایران، در ادامه برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع خود، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه «هنر مطالعه پتنت» نموده است. در این کارگاه که در مورخ ۲۲ خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد، با اجزای پتنت آشنا شده و پس از مطالعه عملی یک پتنت، نحوه استخراج اطلاعات مورد نیاز از آن را فرا می‌گیرید.

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

پلتفرم جدید «USPTO» برای کمک به تجاری‌سازی فناوری‌های پتنت شده

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، با هدف تسهیل ارتباط بین دارندگان حقوق پتنت‌ها و اخذکنندگان بالقوه مجوزهای بهره‌برداری از آن‌ها، اقدام به راه‌اندازی یک پلتفرم جدید نموده است. این پلتفرم جدید که «Patents 4 Partnerships» نام دارد، در گام ابتدایی در برگیرنده مجموعه‌ای از گواهی‌های ثبت اختراع و پرونده‌های انتشار یافته مرتبط با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بوده که آن‌ها را برای واگذاری مجوز، در دسترس قرار داده است. البته این پلتفرم در آینده با توسعه‌هایی نیز همراه بوده و ممکن است حوزه‌های دیگری را نیز شامل شود.

USPTO
سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

سیستم ایمنی هوندا برای جلوگیری از صدمات به عابران پیاده

شرکت ژاپنی هوندا، سیستم کیسه هوای جدیدی برای خودروهای خود ابداع نموده که در عین توجه به ایمنی سرنشینان، به افراد حاضر در خارج از خودرو نیز توجهی ویژه دارد. سیستم ابداعی هوندا، ترکیبی از کیسه‌های هوا و حسگرهای خاصی است که در صورت هر گونه برخورد، شدت آسیب‌ها به عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران را کاهش می‌دهد. در این سیستم حفاظتی، حسگرها اندازه و فاصله شیء (مثلاً یک موتورسیکلت یا یک عابر پیاده) را اندازه‌گیری نموده و بر اساس اطلاعات دریافتی، کیسه هوای خارجی با سرعت کافی و در لحظه مناسب عمل می‌کند.

Ride Apart
حلقه هوشمند اپل؛ تجسمی از یک فناوری پوشیدنی پیشرفته و پرکاربرد
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

حلقه هوشمند اپل؛ تجسمی از یک فناوری پوشیدنی پیشرفته و پرکاربرد

اپل در ادامه تلاش‌های قبلی خود برای توسعه و تجاری‌سازی حلقه هوشمند «Apple Ring»، نوآوری جدیدی ارائه نموده است. این شرکت در پتنت جدید خود، بر نحوه کنترل دستگاه‌های الکترونیکی از جمله تلویزیون، با استفاده از حرکات از پیش تعریف شده دست متمرکز شده است. حلقه بی‌سیم، بر روی یک یا چند انگشت کاربر قرار گرفته و در پاسخ به تشخیص ورودی‌ها که می‌تواند یک حرکت خاص دست و یا حتی لمس حلقه از سوی کاربر باشد، دستورالعملی تعریف شده را به‌عنوان خروجی به اجرا در می‌آورد. این خروجی، نوعی ارتباط بی‌سیم با یک دستگاه الکترونیک خارجی است.

patentlyapple
تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

تسلا در آستانه پرداخت یک خسارت ۲ میلیارد دلاری

اختلاف دو میلیارد دلاری «تسلا» و «نیکولا»، بر سر شباهت بخشی از فناوری‌های مورد استفاده در کامیون‌های تولیدی این دو شرکت، وارد مرحله جدیدی شده است. بنا بر آخرین رأی صادر شده در خصوص این دعوی بزرگ، درخواست تسلا مبنی بر رد اعتبار یکی از پتنت‌های نیکولا، تأیید نشده و همین موضوع، یک پیروزی اولیه برای نیکولا محسوب می‌گردد که این شرکت را یک گام دیگر تا دستیابی به ۲ میلیارد دلار خسارت نزدیک می‌نماید.

Auto Blog