انتشار گزارش ترند پتنت در خصوص دوازده صنعت مهم
۰۱ خرداد ۱۳۹۸ انتشار گزارش ترند پتنت در خصوص دوازده صنعت مهم

با توجه به اطلاعات ارزشمند فنی و حقوقی موجود در پتنت‌ها، تحلیل پتنت می‌تواند ابزاری کلیدی، برای استفاده از این اطلاعات محسوب شود. اهمیت این اطلاعات، به حدی است که بر اساس گزارش‎های معتبر جهانی، بیش از ۸۰ درصد از اطلاعات جدید در حوزه‎های مختلف فناوری، تنها از طریق پتنت‎ها قابل‌دستیابی است. در همین راستا، اخیراً گزارشی تحت عنوان «Industry-Focused: Patenting Trends» از وضعیت ثبت اختراع در دوازده صنعت کلیدی انتشار یافته که می‌تواند منبعی ارزشمند برای فعالان این صنایع به شمار آید. ۱۲ صنعت مذکور، شامل «هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، دستگاه‌های پزشکی، بیولوژی و بیوانفورماتیک محاسباتی، مولکول‌های شناختی و درمانی، گوشی‌های بی‌سیم، طراحی صنعتی، فناوری‌های مالی، فناوری سبز، مصالح ساختمانی، بلاک‌چین و خودروسازی» است.

این گزارش، در تاریخ ۳۰ آوریل سال جاری میلادی، توسط مؤسسه «Kilpatrick Townsend» و با همکاری «GreyB»، انتشار یافته است. داده‌های ثبت اختراع مورد استفاده در این گزارش، از سیستم پتنت آمریکا استخراج شده و با توجه به استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای رهگیری و آنالیز روندهای ثبت اختراع، اطلاعات دقیقی از مسیر آتی فناوری در هر یک از صنایع دوازده‌گانه، به دست می‌آید.

لازم به ذکر است که شرکت‌ها اغلب در خصوص ثبت اختراع، با تصمیمات سطح کلان و خرد مواجه می‌شوند. یک بودجه پتنت سالیانه، چقدر باید باشد؟ در هر سال چه تعداد درخواست‌ جدید باید ارسال شوند؟ برای یک نوآوری مشخص، آیا یک درخواست ثبت اختراع کافی است؟ این‌ها سؤالاتی هستند که با بررسی عوامل داخلی، مانند سودآوری بنگاه‌ها، استراتژی‌های مالکیت فکری و سطوح پیاده‌سازی طرح‌های ثبت اختراع، ارزیابی می‌شوند. با این حال، یکی از اثرات مهم سیستم پتنت، حذف رقبا از یک فضای نوآوری خاص است. از این رو، به منظور اخذ تصمیم در خصوص ثبت اختراع و سیاست‌گذاری برای آن، بایستی میزان علاقه سایر شرکت‌ها به یک فناوری خاص را نیز، لحاظ نمود. داده‌های ثبت اختراع، می‌تواند به عنوان شاخصی ارزشمند برای درک بهتر این نوع علاقه‌مندی، مورد استفاده قرار گیرد. اما باید توجه داشت که گردآوری داده‌های ثبت اختراع در سطح صنعت، ‌کار ساده‌ای نیست. علاوه بر این چالش، فاصله زمانی ۱۸ ماهه بین ثبت درخواست و انتشار آن، می‌تواند پیچیدگی جستجو و تحلیل پرونده‌های ثبت اختراع را افزون‌تر سازد. این را هم در نظر داشته باشید که برخی از پتنت‌ها، تنها پس از تأیید نهایی و اعطای گواهی ثبت اختراع، انتشار می‌یابند و در مقابل، برخی دیگر از پتنت‌ها، به دلیل عدم نوآوری و یا سایر شرایط و الزامات پتنت شدن، در همان مرحله انتشار، متوقف می‌مانند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day