تعبیه یک حسگر جدید اثر انگشت در آیفون
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ تعبیه یک حسگر جدید اثر انگشت در آیفون

آیا اپل آماده می‌شود تا روش احراز هویت مبتنی بر اثر انگشت را بار دیگر احیا نماید؟ در حالی‌که چندین ماه تا عرضه مدل جدید گوشی آیفون فاصله داریم، گواهی ثبت اختراع جدید اپل، حاکی از آن است که این شرکت، در حال تلاش برای توسعه فناوری نوستالژیک و مشهور حسگر اثر انگشت است. فناوری حسگر اثرانگشت جدید اپل، مبتنی بر صفحه‌نمایش آیفون بوده و نیاز به تعبیه یک کلید و سنسور خاص خارج از صفحه نمایش، نخواهد داشت.

این پتنت که در سپتامبر ۲۰۱۶ به ثبت رسیده، در ۳۰ آوریل سال جاری میلادی، گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10275638»، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، به آن تخصیص یافته است. البته اپل نخستین شرکتی نیست که گوشی‌های هوشمند خود را مجهز به حسگر اثر انگشت داخل صفحه‌نمایش می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد که فناوری معرفی شده توسط اپل، موفقیتی قابل ملاحظه را نسبت به نمونه‌های دیگر خواهد داشت. بر خلاف سامسونگ که در گوشی «Galaxy S10» از اسکنر فراصوت و پالس برای ترسیم اثر انگشت کاربر استفاده می‌کند، یا فناوری حسگر اثر انگشت داخل صفحه‌نمایش گوشی‌های «OnePlus 6T» و «Huawei Mate 20» که از اثر انگشت عکس می‌گیرد، اپل مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است.

سیستم اپل، از آنچه تصویربرداری آکوستیک می‌نامد، برای ایجاد ترسیم‌های بافتی از یک شیء خاص، استفاده می‌کند. به عبارت دیگر این فناوری، شیارهای انگشت، جای زخم‌ها و ویژگی‌های برجسته دیگر موجود در انگشت را در نظر می‌گیرد. این دستاورد جالب اپل، حتی تا توصیف بکار گرفته شدن این فناوری برای ترسیم گوش یا گونه افراد نیز، پیش رفته است. با این وجود، نکته جالب‌تر اینجا است که فناوری مذکور، این امکان را فراهم می‌سازد تا اثر انگشت کاربر در هر جایی از صفحه‌نمایش گوشی، قابل‌تشخیص بوده و در نتیجه، فرآیند احراز هویت کاربر، بسیار ساده‌تر باشد.

گفتنی است که در سال‌های اخیر، اپل سعی در بهبود فناوری‌های احراز هویت خود داشته است. نقطه اوج این تلاش‌ها، معرفی فناوری جدید تشخیص چهره آیفون است. این شرکت در گوشی «iPhone X»، حسگر اثر انگشت فیزیکی «Touch ID» را، به فناوری تشخیص چهره با «Face ID» تبدیل نمود. البته به جز فناوری تجاری‌سازی شده مذکور، برخی فناوری‌های جانبی نیز، از سوی اپل به ثبت رسیده‌اند که از آن جمله، می‌توان به احراز هویت از طریق الگوی رگ‌های خونی چهره کاربر و استفاده از مجموعه‌ای از ویژگی‌های بیومتریک، مانند رنگ پوست و فرم استخوان‌ها در ساعت هوشمند اپل، اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day