پیشی گرفتن چین از آمریکا، فنلاند و کره جنوبی در پتنت‌های اساسی «5G»
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ پیشی گرفتن چین از آمریکا، فنلاند و کره جنوبی در پتنت‌های اساسی «5G»

پتنت‌های ضروری استاندارد یا «SEPs»، یکی از اجزای کلیدی برای ورود به صنایعی نظیر مخابرات و ارتباطات همراه به شمار می‌رود. این پتنت‌های ارزشمند که همچون معادنی از طلا برای مخترعین و صاحبان آن‌ها ارزش‌آفرینی می‌کنند، در توسعه نسل پنجم فناوری‌های ارتباطی «5G»، نقشی کلیدی دارند. همین عامل، موجب شده است تا بین شرکت‌های فناور و حتی کشورهای مختلف، مسابقه‌ای بر سر توسعه و دستیابی به آن‌ها، شکل گیرد. بر اساس آخرین گزارش شرکت «IPlytics»، سهم چین از مجموعه پتنت‌های ضروری استاندارد به ثبت رسیده، در مقایسه با فناوری «4G» رشدی چشمگیر داشته و عملاً شرکت‌های چینی، یک‌سوم از کل پتنت‌های ضروری استاندارد در حوزه «5G» را، به خود اختصاص داده‌اند.

بنا بر گزارش ارائه شده، شرکت‌های فناور چینی تقریباً ۳۴ درصد از ثبت اختراعات حوزه «5G» را، از آن خود نموده‌اند. این در حالی است که این سهم برای کره جنوبی ۲۵ درصد، و برای آمریکا و فنلاند، ۱۴ درصد بوده است. سوئد ۸ درصد و ژاپن نیز، سهمی ۵ درصدی را در این خصوص به خود اختصاص داده است. تایوان، کانادا، انگلیس و ایتالیا نیز، هرکدام با سهم کمتر از ۱ درصد، در رده‌های بعدی ۱۰ کشور برتر در این زمینه قرار دارند.

نکته جالب دیگر این است که سهم چین از پتنت‌های حوزه «5G»، حدود ۵۰ درصد بیشتر از سهم این کشور از پتنت‌های فناوری «4G» بوده است. این کشور، تقریباً ۲۲ درصد از پتنت‌های «4G» (سهمی برابر با کره جنوبی) را به خود اختصاص داده بود. در مقایسه با روند ثبت اختراعات در فناوری «4G»، می‌توان چنین نتیجه گرفت که شرکت‌های کره‌ای، فنلاندی و سوئدی، درصد نسبی ثبت اختراعات خود در زمینه «5G» را کمی افزایش داده‌اند و در مقابل، آمریکا و ژاپن نسبت به قبل، کاهش فعالیت‌های ثبت اختراع را تجربه نموده‌اند.

از منظر فعالیت شرکت‌های فناور نیز، برنده بزرگ نسل «5G» را می‌توان شرکت هوآوی چین دانست که بیش از ۱۵ درصد از ثبت اختراعات جهانی را به خود اختصاص داده است. شرکت فنلاندی نوکیا با ۱۴ درصد، سامسونگ با تقریباً ۱۳ درصد و «LG» با ۱۲ درصد، در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. در میان شرکت‌های آمریکایی نیز، کوآلکام با ۸ درصد، تقریباً برابر با شرکت سوئدی اریکسون بوده و هر دو پشت سر شرکت چینی «ZTE» با سهم ۱۱.۷ درصدی، قرار گرفته‌اند.

گفتنی است، پتنت‌های ضروری استاندارد در فناوری «5G»، بسیار ارزشمند می‌باشند. به تازگی کوآلکام اعلام نموده که به دنبال حل‌وفصل اختلافات حقوقی خود با شرکت اپل، مبلغی بین ۴.۵ تا ۴.۷ میلیارد دلار، بابت حق امتیاز پتنت‌های متعلق به خود، دریافت نموده است که برابر با دو سال عدم پرداخت حق امتیاز برای نسل «4G» در خلال دعوی دو شرکت است. با توجه به این‌که کوآلکام در زمینه فناوری «5G» نیز، پتنت‌های متعددی در اختیار دارد، احتمالاً عواید حاصل از واگذاری مجوز بهره‌برداری از این پتنت‌ها، می‌تواند درآمدی چند میلیارد دلاری در سال را برای این شرکت به ارمغان آورد.

لازم به ذکر است، «IPlytics» یک شرکت استارت‌آپی فعال در حوزه مالکیت فکری است که در سال ۲۰۱۴ میلادی راه‌اندازی شده و در همین سال‌های محدود فعالیت، پلتفرم جدیدی برای جستجو و تحلیل پتنت، ارائه نموده است. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ابزار، موجب شده تا برخی از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، نسبت به تأمین مالی این استارت‌آپ، اقدام نمایند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.