فناوری فوکوس مجدد در نسل جدید دوربین گوشی‌های هوشمند گوگل
۰۴ خرداد ۱۳۹۸ فناوری فوکوس مجدد در نسل جدید دوربین گوشی‌های هوشمند گوگل

سال گذشته میلادی، اخباری منتشر گردید که حاکی از تملک شرکت لیترو «Lytro»، توسط گوگل بود؛ با این وجود، در ادامه داستان تغییر یافت و اعلام شد که گوگل مالکیت برخی از پتنت‌های این شرکت، به‌ویژه پتنت‌های حوزه تصویربرداری و میدان نور یا لایت-فیلد «Light Field» را از آن خود نموده و عملاً لیترو به پایان کار خود رسیده است. لیترو به عنوان یک شرکت تولیدکننده دوربین‌های عکاسی، فناوری‌های منحصربه‌فردی در اختیار داشت؛ یکی از این فناوری‌های جالب توجه، قابلیت فوکوس مجدد روی عکس‌ها، پس از تصویربرداری بود که امکان افزوده شدن افکت‌های خاصی را در اختیار عکاسان قرار می‌داد. این قابلیت هیجان‌انگیز و هنرمندانه در دوربین‌های عکاسی، همان چیزی است که در آینده، دوربین‌های «Pixel Phone» گوگل نیز، از آن برخوردار خواهند بود.

در آوریل سال جاری میلادی، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، یک درخواست ثبت اختراع گوگل را، با شماره «US20190124318» منتشر نمود. این پتنت جدید که حاکی از تلاش گوگل برای توسعه فناوری تصویربرداری مورد استفاده در گوشی هوشمند این شرکت است، افزایش میزان داده‌های عمق و دامنه فوکوس مجدد سیستم را ممکن ساخته و می‌توان به کمک آن، از دوربین‌های لایت-فیلد برای گرفتن تصاویر چهار بعدی استفاده نمود.

فناوری‌های تصویربرداری، یکی از حوزه‌های به شدت رقابتی کنونی است که با توجه به در نظر گرفتن آن به عنوان یک قابلیت جانبی در تلفن‌های هوشمند، بسیاری از شرکت‌های فناور و فعالان این صنعت را، به خود جلب نموده است. ایده‌های منحصربه‌فرد «LG» برای دوربین سلفی گوشی خود، عکس‌برداری از زیر آب با استفاده از فناوری جدید دوربین آیفون و دوربین با قابلیت زوم نوری در قلم هوشمند گلکسی، تنها قطره‌ای از این دریای نوآوری و ایده‌های بدیع است. پتنت اخیر گوگل و تلاش این شرکت برای دستیابی به فناوری‌های منحصربه‌فرد لیترو، حاکی از آن است که این شرکت فناور نیز، نمی‌خواهد از سایر رقبای خود عقب بماند.

لازم به ذکر است که دوربین‌های لایت-فیلد، قابلیت ایجاد مجموعه‌ای از نماهای مجازی را فراهم می‌نمایند. با این وجود، نسل‌های موجود از این دوربین‌ها، با کیفیت نسبتاً پایین در نماهای مجازی همراه بوده که در نتیجه، امکان استفاده گسترده از آن‌ها وجود نخواهد داشت. به کمک فناوری جدید گوگل، خروجی مطلوب از دوربین، می‌تواند ترکیبی از داده‌های تصویری با کیفیت بالا و عمق میدان بوده که عیوب موجود در دوربین‌های کنونی را تا حدی مرتفع می‌نماید.

گفتنی است، سه مخترع این پتنت، به نام‌های «Kurt Akeley» (مدیر سابق دفتر فناوری لیترو)، «Chia-Kai Liang» (مهندس نرم‌افزار سابق لیترو) و «Colvin Pitts» (مهندس ارشد نرم‌افزار گوگل با سابقه ۱۰ ساله در لیترو)، پیش از این در لیترو شاغل بوده و حتی نام آن‌ها در یکی از پتنت‌های گرنت شده این شرکت با شماره «US10033986» که در حال حاضر تحت تملک گوگل قرار دارد، به چشم می‌خورد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day