اضافه شدن خط بریل به کنسول‌های بازی؛ امیدواری جدیدی برای گیمرهای کم‌بینا و نابینا!
۰۵ خرداد ۱۳۹۸

اضافه شدن خط بریل به کنسول‌های بازی؛ امیدواری جدیدی برای گیمرهای کم‌بینا و نابینا!

مایکروسافت در ادامه نوآوری‌های خود برای توسعه و بهبود بازارهای هدف، تغییری نوین در کنسول‌های ایکس‌باکس را در نظر گرفته است. در ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری، با شماره «WO2019/083751A1» انتشار یافته است، قابلیت دسترسی افراد نابینا و کم‌بینا به بازی‌های کامپیوتری، مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت، این ثبت اختراع یک تغییر بسیار کلیدی در کنسول‌های بازی استاندارد پیشنهاد نموده که شامل اضافه نمودن یک صفحه‌نمایش بریل برای گیمرهایی است که مشکل بینایی دارند!

افراد دارای مشکل بینایی، اغلب در استفاده از کنسول‌های بازی با مشکلات جدی روبرو بوده و بسیاری از عناصر بازی، برای آن‌ها غیر قابل دسترس است. راه‌حل کنونی برای گیمرهایی که توانایی خواندن متن بازی را ندارند، توصیف صوتی است؛ اما یک صفحه‌نمایش بریل داخلی، به کاربر اجازه می‌دهد تا در حین بازی، داده‌ها را به سادگی دریافت و پردازش نماید. به عبارت بهتر، ایده خلاقانه مایکروسافت، این فرصت را فراهم می‌کند تا متن و قابلیت‌های رابط کاربری، برای افرادی که مشکل بینایی دارند، بهتر توضیح داده شود.

با توجه به توضیحات ارائه شده در ثبت اختراع مایکروسافت، پدال‌هایی در پشت دسته بازی قرار گرفته که می‌توان از طریق آن‌ها، حروف بریل را برای کاربردهای مختلف سازمان‌دهی و استفاده نمود. به عنوان مثال، فرد می‌تواند چت متنی درون بازی را شروع کند. پدال‌ها همچنین پتانسیل ارائه بازخورد لمسی خواهند داشت. از این طریق، تجربه بازی‌های متن محور در این افراد، به سمت تجربه‌هایی وابسته به گرافیک‌های پیچیده تغییر خواهد یافت. البته این مسئله قابل توجه است که انجام بازی‌هایی با گرافیک پیچیده، برای افراد نابینا یا کم‌بینا بسیار مشکل است؛ چرا که بازخورد صوتی، گرافیک پیچیده بازی را به شکلی کاملاً محدود و از طریق استفاده از حسگرهای صفحه توصیف می‌کند. همچنین وقتی بازی به‌سرعت پیش می‌رود (به‌طور مثال یک بازی مبارزه‌ای)، خروجی حسگر صفحه‌نمایش، باعث تأخیر در بازی می‌شود. با فناوری جدید مایکروسافت، بازی‌های ویدئویی با مشکلات بسیار کمتری در اختیار گیمرهای دارای مشکل بینایی قرار گرفته، اما به صورت کامل مشکل آن‌ها را حل نخواهد کرد.

لازم به ذکر است که به محض این‌که نام بازی‌های کامپیوتری و کنسول‌های بازی به میان می‌آید، ذهن بسیاری از افراد به سمت‌وسوی دو محصول محبوب بازار، یعنی «PlayStation» و «Xbox» معطوف می‌شود. دسته بازی اختراعی مایکروسافت که اصطلاحاً «Xbox Adaptive Controller» نام دارد، علاوه بر استراتژی تنوع این شرکت مبنی بر ورود به حوزه‌های مختلف و گاهاً عجیب فناوری، بیانگر همکاری تنگاتنگ با سازمان‌های حامی افراد ناتوان و تأکید بر مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت در این زمینه است. البته این پتنت تنها توصیف‌کننده یک ایده اولیه بوده که تولید و تجاری‌سازی آن، مستلزم زمان کافی برای تبیین و توسعه ایده و به نوعی شاخ و برگ دادن به مفهوم آن است.

گفتنی است، مایکروسافت در طیف وسیعی از حوزه‌ها مشغول فعالیت بوده و نوآوری را به عنوان الزامی برای خود در محصولات و فناوری‌های مختلف در نظر گرفته است. به عنوان مثال، این شرکت اخیراً پتنتی به ثبت رسانیده که نوعی مراکز داده با مصرف انرژی بسیار کم در زیر آب‌های اقیانوس را توصیف می‌کند. توسعه نوعی تجهیز پوشیدنی برای کاهش حرکات غیر ارادی افراد مبتلا به پارکینسون و عرضه هدست واقعیت مجازی هولولنز، از دیگر اقدامات این شرکت برای تنوع‌بخشی به کسب‌وکار خود محسوب می‌شود.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

خبرهای امیدوارکننده از درمان ویروس کرونا
۲۶ بهمن ۱۳۹۸

خبرهای امیدوارکننده از درمان ویروس کرونا

ویروس کرونا، به سیستم ثبت اختراعات نیز راه یافت. بنا بر آخرین گزارش‌های ارائه شده از تلاش‌های روزافزون برای یافتن یک راه درمان مؤثر برای این ویروس مرگبار، محققین چینی اقدام به تکمیل یک پرونده ثبت اختراع ملی برای دارویی نموده‌اند که احتمالاً توانایی مقابله با ویروس جدید کرونا را خواهد داشت. این پتنت، توسط انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان و با مشارکت یک آکادمی نظامی چینی به ثبت رسیده است. اگرچه در نگاه نخست، خبرهای امیدوارکننده مقابله با این بیماری هولناک مطرح شده، اما نکته عجیبی در این خبر وجود دارد. اقدام انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان به عنوان یک نهاد دولتی، در به ثبت رساندن دارویی که سه سال پیش از سوی شرکت آمریکایی «گیلید» به ثبت رسیده است، می‌تواند ابعاد و جنبه‌های گوناگونی را به همراه داشته باشد.

National Post
مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران
۸ بهمن ۱۳۹۸

مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران

کانون پتنت ایران، در همکاری مشترک خود با انستیتو پاستور ایران، اقدام به برگزاری یک مدرسه زمستانه مالکیت فکری می‌نماید. این مدرسه زمستانه، با هدف آموزش در حوزه مالکیت فکری و به طور خاص پتنت، در مورخ سوم لغایت پنجم اسفندماه سال جاری برگزار می‌گردد. اهداف مورد نظر در این دوره سه روزه، آشنایی مخاطبین با مالکیت فکری با تأکید بر ثبت اختراع، آشنایی با مفاهیم ثبت اختراع برای کسانی که با این حوزه به صورت عملی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همچنین آموزش فرایند ثبت اختراع در ایران می‌باشد.

گزارش اولیه فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی دفتر ثبت اختراع اروپا با محوریت نوآوری و پتنت
۱۲ بهمن ۱۳۹۸

گزارش اولیه فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی دفتر ثبت اختراع اروپا با محوریت نوآوری و پتنت

دفتر ثبت اختراع اروپا، در راستای برنامه‌های تحقیقاتی آموزشی خود در خصوص نوآوری و پتنت، اقدام به انتشار نتایح اولیه نموده است. این نتایج که در قالب شش گزارش پژوهشی آماده گردیده، موضوعاتی همچون تأمین مالی نوآوری، انتقال دانش و فناوری، رهگیری اختراعات در بازار و روند رشد و توسعه فناوری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را هدف قرار داده است.

EPO
تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی
۷ بهمن ۱۳۹۸

تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی

پنج دفتر بزرگ مالکیت فکری، جلسه افتتاحیه کارگروه مشترک خود در زمینه فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی را در برلین برگزار نمودند. هدف اصلی از تشکیل این کارگروه، شناسایی حوزه‌هایی بود که در بهبود فرآیندهای ثبت اختراع، می‌توانند بیشترین بهره را از هوش مصنوعی ببرند. علاوه بر این، به‌کارگیری الزامات ثبت اختراع در حوزه فناوری هوش مصنوعی و مدیریت پرونده‌های ثبت اختراع ایجاد شده توسط ماشین‌ها، از اهداف جانبی این کارگروه محسوب می‌شود.

EPO
کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو
۶ بهمن ۱۳۹۸

کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو

تسلا موفق به تولید شیشه‌های جدیدی برای خودروهای خود شده است که علاوه بر کاهش محسوس سروصدای محیط، قادر به کنترل بهتر دما در داخل وسایط نقلیه نیز می‌باشد. این شیشه‌ها، دارای ساختار خاصی متشکل از سوراخ‌های ریز و عایق‌بندی شده هستند که کاهش سروصدا و تنظیم راحت‌تر درجه حرارت داخل خودرو را ممکن می‌نماید.

electrek
گزارش برگزاری کارگاه علائم تجاری؛ کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید!
۶ بهمن ۱۳۹۸

گزارش برگزاری کارگاه علائم تجاری؛ کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید!

در راستای برنامه‌های آموزشی مخاطب‌محور آکادمی کانون پتنت ایران، در مورخ سوم بهمن‌ماه سال جاری، کارگاهی با تمرکز بر علائم تجاری برگزار گردید. این کارگاه که مطابق با برنامه منتشر شده در تقویم آموزشی زمستانه آکادمی کانون برگزار شد، دومین مورد از کارگاه‌های با عنوان «علامت تجاری» بود که شعار "کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید" را دنبال نموده و در تلاش است که شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای مختلف را، به ثبت علائم تجاری و استفاده از مزایای ناشی از آن، ترغیب نماید.