اضافه شدن خط بریل به کنسول‌های بازی؛ امیدواری جدیدی برای گیمرهای کم‌بینا و نابینا!
۰۵ خرداد ۱۳۹۸

اضافه شدن خط بریل به کنسول‌های بازی؛ امیدواری جدیدی برای گیمرهای کم‌بینا و نابینا!

مایکروسافت در ادامه نوآوری‌های خود برای توسعه و بهبود بازارهای هدف، تغییری نوین در کنسول‌های ایکس‌باکس را در نظر گرفته است. در ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری، با شماره «WO2019/083751A1» انتشار یافته است، قابلیت دسترسی افراد نابینا و کم‌بینا به بازی‌های کامپیوتری، مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت، این ثبت اختراع یک تغییر بسیار کلیدی در کنسول‌های بازی استاندارد پیشنهاد نموده که شامل اضافه نمودن یک صفحه‌نمایش بریل برای گیمرهایی است که مشکل بینایی دارند!

افراد دارای مشکل بینایی، اغلب در استفاده از کنسول‌های بازی با مشکلات جدی روبرو بوده و بسیاری از عناصر بازی، برای آن‌ها غیر قابل دسترس است. راه‌حل کنونی برای گیمرهایی که توانایی خواندن متن بازی را ندارند، توصیف صوتی است؛ اما یک صفحه‌نمایش بریل داخلی، به کاربر اجازه می‌دهد تا در حین بازی، داده‌ها را به سادگی دریافت و پردازش نماید. به عبارت بهتر، ایده خلاقانه مایکروسافت، این فرصت را فراهم می‌کند تا متن و قابلیت‌های رابط کاربری، برای افرادی که مشکل بینایی دارند، بهتر توضیح داده شود.

با توجه به توضیحات ارائه شده در ثبت اختراع مایکروسافت، پدال‌هایی در پشت دسته بازی قرار گرفته که می‌توان از طریق آن‌ها، حروف بریل را برای کاربردهای مختلف سازمان‌دهی و استفاده نمود. به عنوان مثال، فرد می‌تواند چت متنی درون بازی را شروع کند. پدال‌ها همچنین پتانسیل ارائه بازخورد لمسی خواهند داشت. از این طریق، تجربه بازی‌های متن محور در این افراد، به سمت تجربه‌هایی وابسته به گرافیک‌های پیچیده تغییر خواهد یافت. البته این مسئله قابل توجه است که انجام بازی‌هایی با گرافیک پیچیده، برای افراد نابینا یا کم‌بینا بسیار مشکل است؛ چرا که بازخورد صوتی، گرافیک پیچیده بازی را به شکلی کاملاً محدود و از طریق استفاده از حسگرهای صفحه توصیف می‌کند. همچنین وقتی بازی به‌سرعت پیش می‌رود (به‌طور مثال یک بازی مبارزه‌ای)، خروجی حسگر صفحه‌نمایش، باعث تأخیر در بازی می‌شود. با فناوری جدید مایکروسافت، بازی‌های ویدئویی با مشکلات بسیار کمتری در اختیار گیمرهای دارای مشکل بینایی قرار گرفته، اما به صورت کامل مشکل آن‌ها را حل نخواهد کرد.

لازم به ذکر است که به محض این‌که نام بازی‌های کامپیوتری و کنسول‌های بازی به میان می‌آید، ذهن بسیاری از افراد به سمت‌وسوی دو محصول محبوب بازار، یعنی «PlayStation» و «Xbox» معطوف می‌شود. دسته بازی اختراعی مایکروسافت که اصطلاحاً «Xbox Adaptive Controller» نام دارد، علاوه بر استراتژی تنوع این شرکت مبنی بر ورود به حوزه‌های مختلف و گاهاً عجیب فناوری، بیانگر همکاری تنگاتنگ با سازمان‌های حامی افراد ناتوان و تأکید بر مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت در این زمینه است. البته این پتنت تنها توصیف‌کننده یک ایده اولیه بوده که تولید و تجاری‌سازی آن، مستلزم زمان کافی برای تبیین و توسعه ایده و به نوعی شاخ و برگ دادن به مفهوم آن است.

گفتنی است، مایکروسافت در طیف وسیعی از حوزه‌ها مشغول فعالیت بوده و نوآوری را به عنوان الزامی برای خود در محصولات و فناوری‌های مختلف در نظر گرفته است. به عنوان مثال، این شرکت اخیراً پتنتی به ثبت رسانیده که نوعی مراکز داده با مصرف انرژی بسیار کم در زیر آب‌های اقیانوس را توصیف می‌کند. توسعه نوعی تجهیز پوشیدنی برای کاهش حرکات غیر ارادی افراد مبتلا به پارکینسون و عرضه هدست واقعیت مجازی هولولنز، از دیگر اقدامات این شرکت برای تنوع‌بخشی به کسب‌وکار خود محسوب می‌شود.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

معرفی نفرات برتر اولین آزمون بر خط مالکیت فکری
۲۶ تیر ۱۳۹۹

معرفی نفرات برتر اولین آزمون بر خط مالکیت فکری

اولین آزمون بر خط مالکیت فکری کانون پتنت، با حضور ۶۳ نفر برگزار گردید. در این آزمون، خانم «لیلا میرزاپور»، با پاسخ صحیح به تمام سؤالات، بهترین عملکرد را از خود نشان دادند که مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به رسم هدیه به ایشان تقدیم می‌گردد. خانم‌ها و آقایان «محمد حسن کنعانی جزی»، «ایدین اشرفی بلگاباد»، «حمیدرضا یزدی»، «سیدشهاب‌الدین شاه‌ابراهیمی»، «علیرضا شیاسی»، «نسترن یزدی» و «مهرداد آدینه» نیز، با پاسخ صحیح به ۱۹ سؤال، موفق به کسب ۹۵٪ از امتیاز کل آزمون شدند که مبلغ ۲۵۰ هزار تومان نیز تقدیم این عزیزان می‌گردد. علاوه بر جوایز نقدی، برای هر هشت نفر، امکان شرکت در یکی از دوره‌های تخصصی سازمان جهانی مالکیت فکری نیز فراهم شده است.

وبینار جستجوی پتنت؛ ابزاری برای شناسایی هوشمند فناوری
۲۹ تیر ۱۳۹۹

وبینار جستجوی پتنت؛ ابزاری برای شناسایی هوشمند فناوری

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه سیاست‌های خود مبنی بر آموزش مخاطب‌محور در حوزه «IP» و ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اقدام به برگزاری وبینار جستجوی پتنت ذیل تقویم آموزشی تابستان ۹۹ نموده است. این وبینار، در تاریخ هفتم مرداد ماه سال جاری و از ساعت ۱۶ لغایت ۱۸، در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

شروع ثبت‌نام دور سوم از وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت
۱۲ مرداد ۱۳۹۹

شروع ثبت‌نام دور سوم از وبینارهای مالکیت فکری وزارت بهداشت

ثبت‌نام دور جدید از سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری که با همکاری کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور برگزار می‌گردد، آغاز شده است. این وبینارها که در شهریورماه و دهه اول مهرماه برگزار می‌گردد، مختص اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت می‌باشد.

افزایش ظرفیت وبینار گام ابتکاری
۲۵ تیر ۱۳۹۹

افزایش ظرفیت وبینار گام ابتکاری

به دنبال استقبال قابل توجه مخاطبین از رویداد «بررسی شرایط ثبت اختراع با تأکید بر گام ابتکاری به عنوان چالش‌برانگیزترین شرط» و تکمیل ظرفیت آن، به استحضار علاقه‌مندان می‌رساند که نظر به هماهنگی‌های انجام شده، افزایش ظرفیت برای این وبینار صورت گرفته و امکان ثبت‌نام مجدد فراهم شده است.

استفاده از محصولات طبیعی برای تسکین درد
۳۰ تیر ۱۳۹۹

استفاده از محصولات طبیعی برای تسکین درد

یک شرکت فعال در حوزه فناوری‌های دارویی و پزشکی، موفق به توسعه فناوری جدیدی برای کنترل و تسکین درد در بیماران شده است. شرکت «PreveCeutical» که محصولات خود را در طیف وسیعی از کشورهای جهان عرضه می‌کند، با هدف محافظت از نوآوری خود، پتنت جدیدی در استرالیا به ثبت رسانیده که بخشی از بازار هدف این شرکت را نشان می‌دهد. پتنت جدید که تحت عنوان «پپتیدها و موارد استفاده آن‌ها» به ثبت رسیده، بر مدیریت درد و التیام بیماران متمرکز شده است.

اختراع ساده و خلاقانه دانش‌آموز آمریکایی برای پایه نت
۲۸ تیر ۱۳۹۹

اختراع ساده و خلاقانه دانش‌آموز آمریکایی برای پایه نت

یک دانش‌آموز آمریکایی، به لطف خلاقیت کودکانه‌اش، یکی از جوایز پنجمین کنوانسیون سالانه اختراعات آمریکا را به خود اختصاص داد. «کلوئی سیموئز»، دانش‌آموز پایه ششم، یک تجهیز ساده اما خلاقانه اختراع نموده که امکان نگه‌داشتن تعداد زیادی از صفحات نت را بر روی پایه نت (پوپیتر) پیش روی نوازندگان مهیا می‌کند. وی یکی از ۵۰۰ برگزیده این رویداد سالانه بوده که در تاریخ دوم جولای سال جاری میلادی و به صورت مجازی برگزار گردید.