اخبار
اضافه شدن خط بریل به کنسول‌های بازی؛ امیدواری جدیدی برای گیمرهای کم‌بینا و نابینا!
۰۵ خرداد ۱۳۹۸

اضافه شدن خط بریل به کنسول‌های بازی؛ امیدواری جدیدی برای گیمرهای کم‌بینا و نابینا!

مایکروسافت در ادامه نوآوری‌های خود برای توسعه و بهبود بازارهای هدف، تغییری نوین در کنسول‌های ایکس‌باکس را در نظر گرفته است. در ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری، با شماره «WO2019/083751A1» انتشار یافته است، قابلیت دسترسی افراد نابینا و کم‌بینا به بازی‌های کامپیوتری، مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت، این ثبت اختراع یک تغییر بسیار کلیدی در کنسول‌های بازی استاندارد پیشنهاد نموده که شامل اضافه نمودن یک صفحه‌نمایش بریل برای گیمرهایی است که مشکل بینایی دارند!

افراد دارای مشکل بینایی، اغلب در استفاده از کنسول‌های بازی با مشکلات جدی روبرو بوده و بسیاری از عناصر بازی، برای آن‌ها غیر قابل دسترس است. راه‌حل کنونی برای گیمرهایی که توانایی خواندن متن بازی را ندارند، توصیف صوتی است؛ اما یک صفحه‌نمایش بریل داخلی، به کاربر اجازه می‌دهد تا در حین بازی، داده‌ها را به سادگی دریافت و پردازش نماید. به عبارت بهتر، ایده خلاقانه مایکروسافت، این فرصت را فراهم می‌کند تا متن و قابلیت‌های رابط کاربری، برای افرادی که مشکل بینایی دارند، بهتر توضیح داده شود.

با توجه به توضیحات ارائه شده در ثبت اختراع مایکروسافت، پدال‌هایی در پشت دسته بازی قرار گرفته که می‌توان از طریق آن‌ها، حروف بریل را برای کاربردهای مختلف سازمان‌دهی و استفاده نمود. به عنوان مثال، فرد می‌تواند چت متنی درون بازی را شروع کند. پدال‌ها همچنین پتانسیل ارائه بازخورد لمسی خواهند داشت. از این طریق، تجربه بازی‌های متن محور در این افراد، به سمت تجربه‌هایی وابسته به گرافیک‌های پیچیده تغییر خواهد یافت. البته این مسئله قابل توجه است که انجام بازی‌هایی با گرافیک پیچیده، برای افراد نابینا یا کم‌بینا بسیار مشکل است؛ چرا که بازخورد صوتی، گرافیک پیچیده بازی را به شکلی کاملاً محدود و از طریق استفاده از حسگرهای صفحه توصیف می‌کند. همچنین وقتی بازی به‌سرعت پیش می‌رود (به‌طور مثال یک بازی مبارزه‌ای)، خروجی حسگر صفحه‌نمایش، باعث تأخیر در بازی می‌شود. با فناوری جدید مایکروسافت، بازی‌های ویدئویی با مشکلات بسیار کمتری در اختیار گیمرهای دارای مشکل بینایی قرار گرفته، اما به صورت کامل مشکل آن‌ها را حل نخواهد کرد.

لازم به ذکر است که به محض این‌که نام بازی‌های کامپیوتری و کنسول‌های بازی به میان می‌آید، ذهن بسیاری از افراد به سمت‌وسوی دو محصول محبوب بازار، یعنی «PlayStation» و «Xbox» معطوف می‌شود. دسته بازی اختراعی مایکروسافت که اصطلاحاً «Xbox Adaptive Controller» نام دارد، علاوه بر استراتژی تنوع این شرکت مبنی بر ورود به حوزه‌های مختلف و گاهاً عجیب فناوری، بیانگر همکاری تنگاتنگ با سازمان‌های حامی افراد ناتوان و تأکید بر مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت در این زمینه است. البته این پتنت تنها توصیف‌کننده یک ایده اولیه بوده که تولید و تجاری‌سازی آن، مستلزم زمان کافی برای تبیین و توسعه ایده و به نوعی شاخ و برگ دادن به مفهوم آن است.

گفتنی است، مایکروسافت در طیف وسیعی از حوزه‌ها مشغول فعالیت بوده و نوآوری را به عنوان الزامی برای خود در محصولات و فناوری‌های مختلف در نظر گرفته است. به عنوان مثال، این شرکت اخیراً پتنتی به ثبت رسانیده که نوعی مراکز داده با مصرف انرژی بسیار کم در زیر آب‌های اقیانوس را توصیف می‌کند. توسعه نوعی تجهیز پوشیدنی برای کاهش حرکات غیر ارادی افراد مبتلا به پارکینسون و عرضه هدست واقعیت مجازی هولولنز، از دیگر اقدامات این شرکت برای تنوع‌بخشی به کسب‌وکار خود محسوب می‌شود.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)
پربازدید‌ترین‌ها
برگزاری دوره توانمندسازی دفاتر همکار؛ یادگیری رمز موفقیت مسئولین دفاتر همکار کانون پتنت ایران
۲۳ شهریور ۱۳۹۸ برگزاری دوره توانمندسازی دفاتر همکار؛ یادگیری رمز موفقیت مسئولین دفاتر همکار کانون پتنت ایران
آموزش مداوم مسئولین دفاتر همکار کانون پتنت ایران، همواره مد نظر این کانون بوده است. از این رو، دوره جدید توانمندسازی مسئولین دفاتر همکار، در روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریورماه برگزار خواهد شد. در این دوره، تعداد ۲۸ دفتر از میان دفاتر همکار کانون، بر اساس اولویت زمانی و نیازسنجی آموزشی که طی پایش صورت گرفته توسط واحد ارتباط با دفاتر همکار انجام شده است، شرکت خواهند کرد.
اصلاح قانون ثبت اختراع آمریکا: تضمین حقوق دارندگان پتنت یا شروع دور جدید دعاوی حقوقی؟
۱۲ شهریور ۱۳۹۸ اصلاح قانون ثبت اختراع آمریکا: تضمین حقوق دارندگان پتنت یا شروع دور جدید دعاوی حقوقی؟
مهم‌ترین تغییر پیشنهاد شده در اصلاحیه جدید قانون ثبت اختراع آمریکا، تلاش برای حذف هرگونه استثنا در تعاریف و قوانینی را دنبال می‌کند که می‌تواند مبتنی بر نظر افراد و به‌ویژه قضات دادگاه‌های ثبت اختراع، تفسیر به نتایج مختلف و گاه متضاد گردد. این تغییرات، از یک طرف تقویت انسجام سیستم پتنت و اطمینان صاحبان امتیاز پتنت را به دنبال داشته و از طرفی، می‌تواند دعاوی حقوقی زیادی را به دنبال داشته باشد.
Lexology
شکست و جریمه‌ای بزرگ برای شرکت لوازم آرایشی لورآل
۴ شهریور ۱۳۹۸ شکست و جریمه‌ای بزرگ برای شرکت لوازم آرایشی لورآل
یک استارت‌آپ فعال در زمینه تولید محصولات زیبایی و تقویت مو، در مجادله حقوقی با شرکت مشهور «L’Oreal»، پیروز شده است. بنا بر رأی صادر شده در این پرونده بسیار پیچیده، مبلغی در حدود ۹۱.۳ میلیون دلار، بابت خسارات ناشی از نقض پتنت و سوءاستفاده از اسرار تجاری ذیل توافقنامه محرمانه بین دو شرکت، به شرکت «Olaplax» پرداخت خواهد شد.
Bloomberg
لنز واقعیت افزوده، جایگزینی برای تلفن‌های همراه هوشمند
۶ شهریور ۱۳۹۸ لنز واقعیت افزوده، جایگزینی برای تلفن‌های همراه هوشمند
پتنت جدید سامسونگ، نوعی لنز مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده را معرفی نموده که به کاربران کمک می‌کند تا با روشی مهیج و کارآمد، فرآیندهایی مانند خرید، کار، برقراری ارتباط با دیگران و ... را تجربه نمایند. لنزهای جدید، یک تجربه دائمی و یکپارچه از واقعیت افزوده را برای کاربر فراهم نموده و مشکل کلاسیک عدم زیبایی ظاهری در دستگاه‌های هوشمند شرکت‌های رقیب، مانند «Google Glass» را رفع می‌نماید.
Patently Mobile
تغییرات کلیدی در قانون ثبت اختراع استرالیا
۳ شهریور ۱۳۹۸ تغییرات کلیدی در قانون ثبت اختراع استرالیا
پس از تهیه پیش‌نویس جدید تغییرات در قانون ثبت اختراع استرالیا و اخذ نظرات شرکت‌ها و متخصصین این حوزه، مجلس قانون‌گذاری این کشور اصلاحیه قوانین مالکیت فکری را به تصویب رسانید. شاید مهم‌ترین تغییر اعمال شده، نحوه استفاده از اختیارات دولتی برای بهره‌برداری از یک پتنت یا طراحی ثبت شده باشد. به واسطه این قانون، دولت برای مصالح جامعه، می‌تواند از یک اختراع ضروری، حتی در صورت عدم رضایت مالک آن، بهره‌برداری نماید.
Lexology
پیشرفت چشمگیر چین در فناوری اصلاح ژنی
۱۳ شهریور ۱۳۹۸ پیشرفت چشمگیر چین در فناوری اصلاح ژنی
در حالی که محققین دانشگاه کالیفرنیا با همکاری دانشگاه وین، موفق به اخذ یازدهمین گواهی ثبت اختراع برای فناوری کریسپر شده‌اند و تحقیقات «MIT» و هاروارد نیز، بر کاربردهای تشخیصی و سیستم‌های دارورسانی مبتنی بر این فناوری متمرکز است، چین شاهد نوعی انفجار در مطالعات حیوانی مبتنی بر کریسپر و تطابق آن با کاربردهای مختلف پزشکی و صنعتی است.
Singularity Hub