اعلام اسامی فینالیست‌های جایزه مخترع برتر اروپا در سال ۲۰۱۹
۰۵ خرداد ۱۳۹۸ اعلام اسامی فینالیست‌های جایزه مخترع برتر اروپا در سال ۲۰۱۹

دفتر ثبت اختراع اروپا «EPO»، فینالیست‌های انتخاب‌شده برای جایزه مخترع برتر اروپا در سال ۲۰۱۹ را معرفی نمود. جایزه «مخترع برتر اروپا» که امسال ۱۴ سالگی خود را جشن می‌گیرد، به دلیل مشارکت در پیشرفت‌های فناورانه و علمی، نقش اساسی در رشد اقتصادی و همچنین تأثیر به‌سزا بر زندگی روزمره بشر، از نبوغ و خلاقیت مخترعین و تیم‌های نوآور تقدیر می‌کند.

«آنتونیو کامپینوس»، مدیرکل «EPO»، با تأکید بر نقش مخترعین و نوآوران در رشد و توسعه جوامع، در این خصوص اظهار می‌دارد: «این مخترعین، برخی از مهم‌ترین مشکلات جامعه ما را برطرف می‌کنند؛ از مبارزه با سرطان، تا کاهش پسماندهای پلاستیکی. مشارکت فینالیست‌های ما، محرکی به سمت آینده بهتر را ارائه نموده که دامنه و تأثیر اختراعاتشان، برای اقتصاد اروپا بسیار مثبت است. در اتحادیه اروپا، بخش‌هایی که از پتنت‌ها، نشان‌های تجاری و طراحی‌های ثبت‌شده استفاده فراگیری دارند، حدود ۶۰ میلیون نفر و بالغ بر ۹۰ درصد از تجارت خارجی را پوشش می‌دهند. سیستم ثبت اختراع اروپا، نه‌تنها از مخترعینی مانند این فینالیست‌ها حمایت می‌کند، بلکه حرکت در راستای منافع عمومی جامعه را نیز مد نظر دارد.»

گفتنی است، برندگان نهایی جایزه نوآوری سال ۲۰۱۹ دفتر ثبت اختراع اروپا، در بیستم ژوئن سال جاری میلادی معرفی خواهند شد. این جایزه، در پنج گروه «صنعت، تحقیقات، کشورهای غیرعضو دفتر ثبت اختراع اروپا، سازمان‌های کوچک و متوسط و دستاورد یک عمر تلاش»، اعطا می‌شود. انتخاب وین به‌عنوان محلی برای برگزاری جشن و اعطای جوایز نیز، با توجه به رابطه تاریخی درازمدت این شهر با مالکیت فکری، کاملاً معنادار و به‌جا بوده است. (نمایشگاه وین در سال ۱۸۷۳ میلادی، اولین جایی بود که بحث‌های چندجانبه در مورد حفاظت از مالکیت فکری مطرح شد.)

علاوه بر انتخاب مخترعین برتر در حوزه‌های پنج‌گانه که توسط یک هیئت کاملاً مستقل انجام می‌گیرد، جایزه مردمی نیز به انتخاب عموم مردم، به یکی از ۱۵ فینالیست اعطا می‌شود. انتخاب این مخترع، پیش از مراسم ۲۰ ژوئن و از طریق رأی آنلاین در وب‌سایت «EPO»، انجام می‌گیرد.

لازم به ذکر است که فینالیست‌های ۲۰۱۹ جایزه مخترعین اروپا، از کشورهای مختلف می‌باشند. نوآوری‌های صورت گرفته توسط این مخترعین، دامنه‌ای وسیع از موضوعات و حوزه‌های فناوری، شامل بسته‌بندی سازگار با محیط‌زیست، باتری‌های قابل شارژ، ژنتیک، فناوری کشاورزی، ویدئو کدینگ، تشخیص سرطان، میکروسکوپ الکترونی، سیستم‌های کمک‌رسان رانندگی و بازیافت پلاستیک را در بر می‌گیرد. این مخترعین، از بین صدها مخترع معرفی شده از سوی اعضای دفاتر ثبت اختراع کشورهای اروپایی و دفتر ثبت اختراع اروپا، انتخاب شده‌اند.

فینالیست‌های ۲۰۱۹، در پنج طبقه‌بندی مذکور، از قرار زیر هستند:

صنعت:

  • «کلاس فیچتینگر» و «مانفرد هاکل» (اتریش): بازیافت مواد پلاستیکی با عملکرد بهتر
  • «آنتونیو کوردور مولگرو» و «کارلوس فرمین منندز دیاز» (اسپانیا): قالب بتنی برای موج‌شکن‌های بهتر
  • «الکساندر فان در لی» و «کارل وان دن برگ» (هلند): ربات‌های شیردوش برای گاوهای سالم‌تر

تحقیق:

  • «جروم گالون» (فرانسه): «Immunoscore®»، آزمایش سرطان
  • «ماتیاس مان» (آلمان): تحلیل پروتئین به منظور تشخیص بیماری
  • «پاتریزیا پاترلینی بروخت» (ایتالیا): تصفیه خون «ISET» به منظور تشخیص سلول‌های توموری

کشورهای غیر عضو در دفتر ثبت اختراع اروپا:

  • «ابن بایر» و «گاوین مکینتره» (آمریکا): بسته‌بندی سازگار با محیط‌زیست برای قارچ
  • «گیدئون استین» (رژیم اشغالگر قدس): چشم‌اندازی برای وسایط نقلیه به منظور بهبود امنیت جاده
  • «اکیرا یوشینو» (ژاپن): باتری لیتیوم یونی و تحول آن

شرکت‌های کوچک و متوسط:

  • «اسبن بک» (نروژ): لیزرها و هوش مصنوعی برای ماهی‌های آزاد سالم‌تر
  • «ریک بروئر» (هلند): پوشش فیبری ضد رسوب دریایی
  • «ریچارد پالمر» و «فیلیپ گرین» (آمریکا): پوشش زرهی انعطاف‌پذیر با مقاومت بیشتر در برابر ضربه

دستاورد یک عمر تلاش:

  • «مارگاریتا سالاس فالگوراس» (اسپانیا): تقویت «DNA» برای ژنوم
  • «ماکسیمیلیان هایدر» (اتریش): میکروسکوپ‌های الکترونی با دقت بیشتر
  • «مارا کارویسز» ( لهستان): پیشرفت‌ها در فشرده‌سازی ویدئویی

پربازدید‌ترین‌ها

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.