اخذ مجوز بهره‌برداری از پتنت برای تولید آب آشامیدنی
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ اخذ مجوز بهره‌برداری از پتنت برای تولید آب آشامیدنی

مثال‌های زیادی از تجاری‌سازی فناوری از طریق صدور مجوز، چه از منظر بازیگران اکوسیستم نوآوری (به‌ویژه دانشگاه‌ها) و چه از منظر صنایع مختلف، وجود دارد. یکی از جدیدترین این مثال‌ها، صدور مجوز بهره‌برداری از یک فناوری نوظهور در صنعت آب آشامیدنی است. شرکت آکوانیو «AquaNew»، موفق به اخذ مجوز پتنت برای استفاده از فناوری انحصاری شرکت «WIT»، در تولید آب قطبی شده است. این آب‌ها که تحت برند «Watt-Ahh» به بازار عرضه می‌شوند، می‌توانند سال‌های پردرآمدی را پیش روی این شرکت قرار دهند.

گاز «دی اکسی تتراهیبرید»، ماده اصلی در فناوری یاد شده است که شرکت «آکوانیو» از آن برای ساخت آب قطبی استفاده خواهد کرد.  «راب گورلی» مخترع و مدیرعامل «WIT»، در رابطه با فناوری انحصاری این شرکت اضهار می‌دارد: «پتنت این شرکت، تأییدی بر نوآوری حاصل از فعالیت‌های آزمایشگاهی صورت گرفته است. آب قطبی عمل‌آوری شده، باعث پایدار شدن و معلق کردن پروکسی‌ها، کلریدها، الکل‌ها و روغن‌ها، برای سالیان متمادی می‌گردد و به همین دلیل، کاربردهای فناوری اعطا شده، بی‌شمار هستند. به عنوان مثال، نوشیدنی‌های سودمند و سالم‌تر، محلول‌های چشمی، برج‌های خنک‌کننده، ضدعفونی کننده‌ها، پاک‌کننده‌های سبز و حتی دستگاه‌های دارورسانی نانویی که در درمان بیماری‌های انسان مؤثرند می‌توان بخشی از آینده پیش‌بینی شده برای این فناوری باشند.»

گفتنی است، «WIT» در آوریل سال جاری میلادی، موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع خود از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا گردید و حالا با انعقاد موافقت‌نامه جدید، روند تجاری‌سازی فناوری سرعت بیشتری خواهد گرفت. «Watt-Ahh»، اکسیژن و هیدروژن فعال را به بدن می‌رساند. در همین راستا، فروش این محصول در سال جاری میلادی، بیش از دو برابر شده و حتی برچسب « انتخاب ویژه آمازون» را به خود اختصاص داده است. آکوانیو، برند ارزشمند آب آشامیدنی خود را در نوامبر سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه نمود و با توجه به کاربرد «آب قطبی شده» در بسیاری از محصولات مصرفی شرکت‌های دیگر، مجوز انحصاری و جهانی اخذ شده، می‌تواند کسب‌وکار این شرکت را به شدت توسعه دهد.

لازم به ذکر است که صدور مجوزهای بهره‌برداری از پتنت، یکی از ابزارهایی است که می‌تواند فرآیند تجاری‌سازی فناوری‌های جدید را تسریع نمایند. از طریق این ابزار کارآمد، دستاوردهای فناورانه به‌عنوان یک دارایی فکری ارزشمند، قابلیت مبادله و ارزش‌گذاری یافته و شرکت‌ها و صنایع بهره‌بردار، می‌توانند فناوری‌های پتنت شده را از صاحبان امتیاز آن‌ها دریافت نمایند. در مقابل نیز، شرکت دارنده فناوری می‌تواند نقطه‌ضعف خود در بهره‌برداری نهایی از فناوری را پوشش داده و با استفاده از پتنت به ثبت رسیده، درآمدزایی قابل‌توجهی را نصیب خود نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day