نرم‌افزارهای منبع باز معروف و خطر حمله باج‌گیران پتنت
۰۹ خرداد ۱۳۹۸ نرم‌افزارهای منبع باز معروف و خطر حمله باج‌گیران پتنت

شرکت ساند ویو «Sound View Innovations»، با هدف حفاظت از حقوق مالکیت فکری خود، مجموعه‌ای از اقدامات تهاجمی را علیه نرم‌افزارهای منبع باز رایج، نظیر «jQuery» و «Apache Hadoop»، آغاز نموده است. این شرکت، یکی از مصادیق نهادهای غیر عامل در تجاری‌سازی پتنت «NPE» بوده که اگرچه مستقیماً در توسعه فناوری نقش نداشته و قصد ورود به بهره‌برداری از پتنت‌ها را نیز ندارد، با این وجود برای تملک آن‌ها اقدام می‌نماید.

ساند ویو در اقدام اخیر خود، مشابه با تاکتیک‌های معمول «NPE»ها، کاربران نهایی نرم‌افزارهای یاد شده را هدف قرار داده است. دعوی حقوقی جدید، بار دیگر بحث‌ها پیرامون نرم‌افزارهای منبع باز و نحوه تعامل آن‌ها با سیستم‌های مالکیت فکری و به‌ویژه پتنت را داغ نموده است. برخلاف بسیاری از نرم‌افزارهای تجاری، اغلب نرم‌افزارهای منبع باز با سلب مسئولیت در خصوص هر گونه حقوق نقض پتنت، عرضه شده و به همین دلیل، کاربران نهایی به منظور جبران خسارت، به سختی می‌توانند دست به گریبان ناشران این نرم‌افزارها شوند. شاید بتوان گفت که این چالش، به دلیل عدم درک مناسب تعاملات بین نرم‌افزارهای منبع باز و وضعیت حقوق مالکیت فکری مرتبط با آن‌ها رخ می‌دهد.

البته در ارتباط با این دعوی حقوقی، خوشبختانه یا متأسفانه، برخی از پتنت‌های مورد ادعا، در آستانه انقضا بوده و بخش دیگری از این پتنت‌ها نیز، در پرونده‌های حقوقی قبلی این شرکت، در معرض رد اعتبار قرار گرفته‌اند و همین مسئله، امید کاربران نرم‌افزارهای مذکور را نسبت به سرانجامی خوش در این پرونده نقض پتنت، بیشتر می‌کند. گفتنی است، پتنت‌های فوق در نتیجه فرآیند «Inter Partes review-IPR» رد اعتبار شده‌اند. («IPR»، راه‌حل مقرون‌به‌صرفه‌تری در قیاس با کشیدن موضوع به دادگاه است که با استفاده از آن، دفتر ثبت اختراع، اعتبار پتنت‌های گرنت شده را مجدداً بررسی می‌نماید. به همین دلیل، امروزه «IPR» و فرآیندهای مشابه دیگر، ابزاری مؤثر برای به چالش کشیدن پتنت‌های پرحرف و حدیث محسوب می‌شوند.)

لازم به ذکر است که در هنگام استفاده از یک نرم‌افزار منبع باز، عوامل زیادی را باید در نظر گرفت. پیشامدهایی نظیر همین دعوی حقوقی و ورود یک باج‌گیر پتنت به ماجرا، نشان می‌دهد که گزینه‌های بالقوه نقض ثبت اختراع نیز، عامل مهمی است که می‌بایست به آن دقت داشت.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day