پلی استیشن سونی و هزاران ثبت اختراع و مجوز بهره‌برداری!؟
۱۸ خرداد ۱۳۹۸

پلی استیشن سونی و هزاران ثبت اختراع و مجوز بهره‌برداری!؟

اگر شما هم در زمره خیل عظیم افرادی قرار دارید که جزئیات و به‌روزرسانی نسل بعدی کنسول‌های بازی را با دقت پیگیری می‌کنید، پتنت‌های جدید سونی، منبع اطلاعاتی جالبی برایتان خواهد بود. این شرکت فناور، توجه ویژه‌ای به ثبت اختراع و محافظت از دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف و از جمله کنسول‌های پلی‌استیشن دارد. در همین راستا است که شاید هفته‌ای را نتوان یافت که از یک ثبت اختراع جدید این شرکت در حوزه کنسول‌های بازی، رونمایی نشده باشد.

یکی از این پتنت‌های جدید سونی که به صورت خاص، مرتبط با پلی‌استیشن ۵ است، پاسخی دندان‌شکن به پلتفرم پخش بازی گوگل استادیا «Google Stadia» است. این نوآوری جالب که در آوریل ۲۰۱۴ میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده، به تازگی گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10286315»، به آن اختصاص یافته است. یکی از مزایای استادیا، این است که بر روی کاغذ، گیمرها برای انجام بازی‌های جدیدتر، نیازی به ارتقای سخت‌افزاری نداشته و گرافیک بالاتری نیز لازم نخواهند داشت و این یعنی زنگ خطر برای سونی و مایکروسافت و نسل‌های آتی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس. اگرچه پتنت جدید سونی، سدی در برابر اقدام گوگل علم نکرده است، اما موفق به اعلام راهکاری برای رقابت در عرصه جدید شده است. به کمک این پتنت، بازی‌های تغذیه شده از طریق سرویس‌های میزبان که به کمک اینترنت در دسترس کاربران قرار می‌گیرند، تنها با استفاده از یک رایانه یا گوشی موبایل، قابل‌دسترس بوده و گیمرها با اتصال آن به یک صفحه نمایش، می‌توانند با ماوس و صفحه‌کلید یا دسته بازی، آن را کنترل نمایند.

پتنت دیگر سونی که گواهی آن در ۱۴ می سال جاری میلادی، با شماره «US10286299» اعطا شده است، به نسل جدید هدست‌های واقعیت مجازی پلی‌استیشن می‌پردازد. این هدست، می‌تواند صدای افراد دیگر را تشخیص داده و از این طریق، بازی را متوقف نماید. در این حالت، کاربر بدون خارج نمودن هدست و با استفاده از یک دوربین خارجی، امکان تعامل با افراد دیگر و محیط پیرامون خود را خواهد داشت. این ویژگی، احتمالاً یک قابلیت ایمنی بوده که در هنگام بازی با هدست واقعیت مجازی، از برخورد کاربر با افراد یا اشیای دیگر، جلوگیری به عمل می‌آورد.

لازم به ذکر است که توجه ویژه سونی به حوزه واقعیت مجازی، نشان‌دهنده نسل‌های جدید و شگفت‌انگیز کنسول‌های بازی این شرکت است که در آینده نه‌چندان دور، تجارب لذت‌بخشی را برای کاربران رقم خواهد زد. چندی پیش نیز، سونی ایده به‌کارگیری واقعیت مجازی برای فراهم‌سازی قابلیت تجارت دیجیتال در بازی‌های پلی‌استیشن را مطرح نمود که حاکی از عزم جدی به استفاده همه‌جانبه از این فناوری، در نسل‌های آتی پلی‌استیشن دارد. اما آنچه مسلم است، سونی در خصوص واقعیت مجازی، تنها به توانایی‌های شرکت خود اکتفا نکرده و از فناوری‌های در اختیار دیگر شرکت‌ها نیز استفاده می‌نماید. در همین راستا، این شرکت اخیراً اقدام به اخذ یک مجوز بهره‌برداری از شرکت ایمرژن «Immersion» نموده که بر روی توسعه فناوری بازخورد لمسی یا «Haptic Feedback Technology»، متمرکز شده است. بر اساس توافق جدید، سونی به منظور بهبود دسته‌های بازی و کنترلرهای واقعیت مجازی، می‌تواند از فناوری منحصربه‌فرد ایمرژن که امکان شبیه‌سازی حس هل دادن، کشیدن و گرفتن را فراهم می‌نماید، بهره گیرد.

شایان ذکر است که رابطه سونی با واقعیت مجازی، تنها به عنوان ثبت‌کننده اختراع یا دریافت‌کننده آن از سوی شرکت‌های دیگر نبوده و این شرکت، خود به عنوان یکی از مدعیان این عرصه، اقدام به واگذاری مجوزهای بهره‌برداری به دیگران نیز می‌نماید که نمونه آن را، می‌توان در توافق اخیر این شرکت با لنوو، مشاهده نمود.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

دوره خودخوان مالکیت فکری برای همه
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

دوره خودخوان مالکیت فکری برای همه

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای ارائه برنامه‌های آموزشی متنوع در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به راه‌اندازی یک دوره خودخوان نموده که اقشار مختلف جامعه، اعم از کودکان و نوجوانان، تا مادران خانه‌دار و حتی افراد توانیاب را مورد توجه قرار داده است.

وبیناری به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری: ایده‌هات رو روانه بازار کن!
۲۶ فروردین ۱۴۰۰

وبیناری به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری: ایده‌هات رو روانه بازار کن!

آکادمی کانون پتنت ایران، به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری، برگزاری وبینار ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است: "ایده‌هات رو روانه بازار کن!". این وبینار، در مورخ ششم اردیبهشت و مصادف با روز جهانی مالکیت فکری، از ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰ برگزار می‌گردد.

به تصویر کشیده شدن زنان مخترع در موزه ملی تاریخ آمریکا
۲۲ فروردین ۱۴۰۰

به تصویر کشیده شدن زنان مخترع در موزه ملی تاریخ آمریکا

زنان مخترع، در موزه ملی تاریخ آمریکا به تصویر کشیده می‌شوند. در این نمایشگاه که تحت عنوان «تصویری از زنان مخترع» نام‌گذاری شده، زنانی معرفی می‌شوند که علیرغم ارائه نوآوری‌ها و اختراعات خارق‌العاده خود در طول تاریخ، اغلب آنطور که باید و شاید مورد تقدیر قرار نگرفته‌اند.

پیشگامان فناوری «mRNA»؛ نسل جدید واکسن‌ها و روش‌های درمانی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

پیشگامان فناوری «mRNA»؛ نسل جدید واکسن‌ها و روش‌های درمانی

با ظهور اپیدمی کووید-۱۹ و تلاش برای ساخت واکسن این بیماری، واژه جدیدی تحت عنوان «mRNA»، بر سر زبان‌ها افتاد. فناوری منحصربه‌فرد و پیشرفته‌ای که شاید واکسن کووید-۱۹، تنها سرآغازی برای کاربردهای فراگیر آن در حوزه‌های مختلف پزشکی و دارویی باشد. باشد. بررسی فعالیت‌های ثبت اختراع در این حوزه، نشان می‌دهد که در حال حاضر، سه شرکت مدرنا، بیوان‌تک و کیوروک، پیشگام توسعه این فناوری هستند.

ساخت جعبه‌هایی با قابلیت کنترل دما برای حمل واکسن کرونا
۲۳ فروردین ۱۴۰۰

ساخت جعبه‌هایی با قابلیت کنترل دما برای حمل واکسن کرونا

یک شرکت هندی اقدام به توسعه جعبه‌هایی جدید نموده که شرایط دمایی مورد نیاز برای واکسن‌های تولیدی شرکت‌های مختلف را فراهم می‌کند.

سیطره مطلق فناوران چینی بر فعالیت‌های ثبت اختراع حوزه بلاک‌چین
۲۵ فروردین ۱۴۰۰

سیطره مطلق فناوران چینی بر فعالیت‌های ثبت اختراع حوزه بلاک‌چین

آمارها حکایت از آن دارد که شرکت‌های چینی، با ثبت رکوردهای خیره‌کننده در سال ۲۰۲۰ میلادی، خود را به‌عنوان بازیگران برتر ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین معرفی نموده‌اند. بنابر فهرست منتشر شده توسط «IAM»، در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین، تنها یک شرکت غیر چینی وجود دارد. در این میان، «Ant Group» که از زیرمجموعه‌های گروه تجاری علی‌بابا است، با ثبت ۵۸۶ درخواست جدید در سال ۲۰۲۰، مجموعاً با ۲۲۹۸ درخواست، در رده نخست بازیگران برتر قرار گرفته است.