اخبار
پلی استیشن سونی و هزاران ثبت اختراع و مجوز بهره‌برداری!؟
۱۸ خرداد ۱۳۹۸

پلی استیشن سونی و هزاران ثبت اختراع و مجوز بهره‌برداری!؟

اگر شما هم در زمره خیل عظیم افرادی قرار دارید که جزئیات و به‌روزرسانی نسل بعدی کنسول‌های بازی را با دقت پیگیری می‌کنید، پتنت‌های جدید سونی، منبع اطلاعاتی جالبی برایتان خواهد بود. این شرکت فناور، توجه ویژه‌ای به ثبت اختراع و محافظت از دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف و از جمله کنسول‌های پلی‌استیشن دارد. در همین راستا است که شاید هفته‌ای را نتوان یافت که از یک ثبت اختراع جدید این شرکت در حوزه کنسول‌های بازی، رونمایی نشده باشد.

یکی از این پتنت‌های جدید سونی که به صورت خاص، مرتبط با پلی‌استیشن ۵ است، پاسخی دندان‌شکن به پلتفرم پخش بازی گوگل استادیا «Google Stadia» است. این نوآوری جالب که در آوریل ۲۰۱۴ میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده، به تازگی گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10286315»، به آن اختصاص یافته است. یکی از مزایای استادیا، این است که بر روی کاغذ، گیمرها برای انجام بازی‌های جدیدتر، نیازی به ارتقای سخت‌افزاری نداشته و گرافیک بالاتری نیز لازم نخواهند داشت و این یعنی زنگ خطر برای سونی و مایکروسافت و نسل‌های آتی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس. اگرچه پتنت جدید سونی، سدی در برابر اقدام گوگل علم نکرده است، اما موفق به اعلام راهکاری برای رقابت در عرصه جدید شده است. به کمک این پتنت، بازی‌های تغذیه شده از طریق سرویس‌های میزبان که به کمک اینترنت در دسترس کاربران قرار می‌گیرند، تنها با استفاده از یک رایانه یا گوشی موبایل، قابل‌دسترس بوده و گیمرها با اتصال آن به یک صفحه نمایش، می‌توانند با ماوس و صفحه‌کلید یا دسته بازی، آن را کنترل نمایند.

پتنت دیگر سونی که گواهی آن در ۱۴ می سال جاری میلادی، با شماره «US10286299» اعطا شده است، به نسل جدید هدست‌های واقعیت مجازی پلی‌استیشن می‌پردازد. این هدست، می‌تواند صدای افراد دیگر را تشخیص داده و از این طریق، بازی را متوقف نماید. در این حالت، کاربر بدون خارج نمودن هدست و با استفاده از یک دوربین خارجی، امکان تعامل با افراد دیگر و محیط پیرامون خود را خواهد داشت. این ویژگی، احتمالاً یک قابلیت ایمنی بوده که در هنگام بازی با هدست واقعیت مجازی، از برخورد کاربر با افراد یا اشیای دیگر، جلوگیری به عمل می‌آورد.

لازم به ذکر است که توجه ویژه سونی به حوزه واقعیت مجازی، نشان‌دهنده نسل‌های جدید و شگفت‌انگیز کنسول‌های بازی این شرکت است که در آینده نه‌چندان دور، تجارب لذت‌بخشی را برای کاربران رقم خواهد زد. چندی پیش نیز، سونی ایده به‌کارگیری واقعیت مجازی برای فراهم‌سازی قابلیت تجارت دیجیتال در بازی‌های پلی‌استیشن را مطرح نمود که حاکی از عزم جدی به استفاده همه‌جانبه از این فناوری، در نسل‌های آتی پلی‌استیشن دارد. اما آنچه مسلم است، سونی در خصوص واقعیت مجازی، تنها به توانایی‌های شرکت خود اکتفا نکرده و از فناوری‌های در اختیار دیگر شرکت‌ها نیز استفاده می‌نماید. در همین راستا، این شرکت اخیراً اقدام به اخذ یک مجوز بهره‌برداری از شرکت ایمرژن «Immersion» نموده که بر روی توسعه فناوری بازخورد لمسی یا «Haptic Feedback Technology»، متمرکز شده است. بر اساس توافق جدید، سونی به منظور بهبود دسته‌های بازی و کنترلرهای واقعیت مجازی، می‌تواند از فناوری منحصربه‌فرد ایمرژن که امکان شبیه‌سازی حس هل دادن، کشیدن و گرفتن را فراهم می‌نماید، بهره گیرد.

شایان ذکر است که رابطه سونی با واقعیت مجازی، تنها به عنوان ثبت‌کننده اختراع یا دریافت‌کننده آن از سوی شرکت‌های دیگر نبوده و این شرکت، خود به عنوان یکی از مدعیان این عرصه، اقدام به واگذاری مجوزهای بهره‌برداری به دیگران نیز می‌نماید که نمونه آن را، می‌توان در توافق اخیر این شرکت با لنوو، مشاهده نمود.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)
پربازدید‌ترین‌ها
برگزاری دوره توانمندسازی دفاتر همکار؛ یادگیری رمز موفقیت مسئولین دفاتر همکار کانون پتنت ایران
۲۳ شهریور ۱۳۹۸ برگزاری دوره توانمندسازی دفاتر همکار؛ یادگیری رمز موفقیت مسئولین دفاتر همکار کانون پتنت ایران
آموزش مداوم مسئولین دفاتر همکار کانون پتنت ایران، همواره مد نظر این کانون بوده است. از این رو، دوره جدید توانمندسازی مسئولین دفاتر همکار، در روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریورماه برگزار خواهد شد. در این دوره، تعداد ۲۸ دفتر از میان دفاتر همکار کانون، بر اساس اولویت زمانی و نیازسنجی آموزشی که طی پایش صورت گرفته توسط واحد ارتباط با دفاتر همکار انجام شده است، شرکت خواهند کرد.
گزارش برگزاری دوره دو روزه توانمندسازی دفاتر همکار کانون پتنت
۲۶ شهریور ۱۳۹۸ گزارش برگزاری دوره دو روزه توانمندسازی دفاتر همکار کانون پتنت
کانون پتنت ایران، در راستای سیاست ویژه حمایت از مخترعین در سراسر کشور، اقدام به برگزاری دوره جدیدی در خصوص توانمندسازی دفاتر همکار خود نموده است. در این دوره که در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته جاری، مورخ ۲۴ و ۲۵ شهریورماه برگزار گردید، یک برنامه فشرده توانمندسازی، متشکل از آموزش ثبت اختراع، پرسش و پاسخ و شبکه‌سازی و تعامل میان دفاتر مختلف، اجرا و پیاده‌سازی شد.
اصلاح قانون ثبت اختراع آمریکا: تضمین حقوق دارندگان پتنت یا شروع دور جدید دعاوی حقوقی؟
۱۲ شهریور ۱۳۹۸ اصلاح قانون ثبت اختراع آمریکا: تضمین حقوق دارندگان پتنت یا شروع دور جدید دعاوی حقوقی؟
مهم‌ترین تغییر پیشنهاد شده در اصلاحیه جدید قانون ثبت اختراع آمریکا، تلاش برای حذف هرگونه استثنا در تعاریف و قوانینی را دنبال می‌کند که می‌تواند مبتنی بر نظر افراد و به‌ویژه قضات دادگاه‌های ثبت اختراع، تفسیر به نتایج مختلف و گاه متضاد گردد. این تغییرات، از یک طرف تقویت انسجام سیستم پتنت و اطمینان صاحبان امتیاز پتنت را به دنبال داشته و از طرفی، می‌تواند دعاوی حقوقی زیادی را به دنبال داشته باشد.
Lexology
شکست و جریمه‌ای بزرگ برای شرکت لوازم آرایشی لورآل
۴ شهریور ۱۳۹۸ شکست و جریمه‌ای بزرگ برای شرکت لوازم آرایشی لورآل
یک استارت‌آپ فعال در زمینه تولید محصولات زیبایی و تقویت مو، در مجادله حقوقی با شرکت مشهور «L’Oreal»، پیروز شده است. بنا بر رأی صادر شده در این پرونده بسیار پیچیده، مبلغی در حدود ۹۱.۳ میلیون دلار، بابت خسارات ناشی از نقض پتنت و سوءاستفاده از اسرار تجاری ذیل توافقنامه محرمانه بین دو شرکت، به شرکت «Olaplax» پرداخت خواهد شد.
Bloomberg
تغییرات کلیدی در قانون ثبت اختراع استرالیا
۳ شهریور ۱۳۹۸ تغییرات کلیدی در قانون ثبت اختراع استرالیا
پس از تهیه پیش‌نویس جدید تغییرات در قانون ثبت اختراع استرالیا و اخذ نظرات شرکت‌ها و متخصصین این حوزه، مجلس قانون‌گذاری این کشور اصلاحیه قوانین مالکیت فکری را به تصویب رسانید. شاید مهم‌ترین تغییر اعمال شده، نحوه استفاده از اختیارات دولتی برای بهره‌برداری از یک پتنت یا طراحی ثبت شده باشد. به واسطه این قانون، دولت برای مصالح جامعه، می‌تواند از یک اختراع ضروری، حتی در صورت عدم رضایت مالک آن، بهره‌برداری نماید.
Lexology
لنز واقعیت افزوده، جایگزینی برای تلفن‌های همراه هوشمند
۶ شهریور ۱۳۹۸ لنز واقعیت افزوده، جایگزینی برای تلفن‌های همراه هوشمند
پتنت جدید سامسونگ، نوعی لنز مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده را معرفی نموده که به کاربران کمک می‌کند تا با روشی مهیج و کارآمد، فرآیندهایی مانند خرید، کار، برقراری ارتباط با دیگران و ... را تجربه نمایند. لنزهای جدید، یک تجربه دائمی و یکپارچه از واقعیت افزوده را برای کاربر فراهم نموده و مشکل کلاسیک عدم زیبایی ظاهری در دستگاه‌های هوشمند شرکت‌های رقیب، مانند «Google Glass» را رفع می‌نماید.
Patently Mobile