پلی استیشن سونی و هزاران ثبت اختراع و مجوز بهره‌برداری!؟
۱۸ خرداد ۱۳۹۸

پلی استیشن سونی و هزاران ثبت اختراع و مجوز بهره‌برداری!؟

اگر شما هم در زمره خیل عظیم افرادی قرار دارید که جزئیات و به‌روزرسانی نسل بعدی کنسول‌های بازی را با دقت پیگیری می‌کنید، پتنت‌های جدید سونی، منبع اطلاعاتی جالبی برایتان خواهد بود. این شرکت فناور، توجه ویژه‌ای به ثبت اختراع و محافظت از دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف و از جمله کنسول‌های پلی‌استیشن دارد. در همین راستا است که شاید هفته‌ای را نتوان یافت که از یک ثبت اختراع جدید این شرکت در حوزه کنسول‌های بازی، رونمایی نشده باشد.

یکی از این پتنت‌های جدید سونی که به صورت خاص، مرتبط با پلی‌استیشن ۵ است، پاسخی دندان‌شکن به پلتفرم پخش بازی گوگل استادیا «Google Stadia» است. این نوآوری جالب که در آوریل ۲۰۱۴ میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده، به تازگی گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10286315»، به آن اختصاص یافته است. یکی از مزایای استادیا، این است که بر روی کاغذ، گیمرها برای انجام بازی‌های جدیدتر، نیازی به ارتقای سخت‌افزاری نداشته و گرافیک بالاتری نیز لازم نخواهند داشت و این یعنی زنگ خطر برای سونی و مایکروسافت و نسل‌های آتی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس. اگرچه پتنت جدید سونی، سدی در برابر اقدام گوگل علم نکرده است، اما موفق به اعلام راهکاری برای رقابت در عرصه جدید شده است. به کمک این پتنت، بازی‌های تغذیه شده از طریق سرویس‌های میزبان که به کمک اینترنت در دسترس کاربران قرار می‌گیرند، تنها با استفاده از یک رایانه یا گوشی موبایل، قابل‌دسترس بوده و گیمرها با اتصال آن به یک صفحه نمایش، می‌توانند با ماوس و صفحه‌کلید یا دسته بازی، آن را کنترل نمایند.

پتنت دیگر سونی که گواهی آن در ۱۴ می سال جاری میلادی، با شماره «US10286299» اعطا شده است، به نسل جدید هدست‌های واقعیت مجازی پلی‌استیشن می‌پردازد. این هدست، می‌تواند صدای افراد دیگر را تشخیص داده و از این طریق، بازی را متوقف نماید. در این حالت، کاربر بدون خارج نمودن هدست و با استفاده از یک دوربین خارجی، امکان تعامل با افراد دیگر و محیط پیرامون خود را خواهد داشت. این ویژگی، احتمالاً یک قابلیت ایمنی بوده که در هنگام بازی با هدست واقعیت مجازی، از برخورد کاربر با افراد یا اشیای دیگر، جلوگیری به عمل می‌آورد.

لازم به ذکر است که توجه ویژه سونی به حوزه واقعیت مجازی، نشان‌دهنده نسل‌های جدید و شگفت‌انگیز کنسول‌های بازی این شرکت است که در آینده نه‌چندان دور، تجارب لذت‌بخشی را برای کاربران رقم خواهد زد. چندی پیش نیز، سونی ایده به‌کارگیری واقعیت مجازی برای فراهم‌سازی قابلیت تجارت دیجیتال در بازی‌های پلی‌استیشن را مطرح نمود که حاکی از عزم جدی به استفاده همه‌جانبه از این فناوری، در نسل‌های آتی پلی‌استیشن دارد. اما آنچه مسلم است، سونی در خصوص واقعیت مجازی، تنها به توانایی‌های شرکت خود اکتفا نکرده و از فناوری‌های در اختیار دیگر شرکت‌ها نیز استفاده می‌نماید. در همین راستا، این شرکت اخیراً اقدام به اخذ یک مجوز بهره‌برداری از شرکت ایمرژن «Immersion» نموده که بر روی توسعه فناوری بازخورد لمسی یا «Haptic Feedback Technology»، متمرکز شده است. بر اساس توافق جدید، سونی به منظور بهبود دسته‌های بازی و کنترلرهای واقعیت مجازی، می‌تواند از فناوری منحصربه‌فرد ایمرژن که امکان شبیه‌سازی حس هل دادن، کشیدن و گرفتن را فراهم می‌نماید، بهره گیرد.

شایان ذکر است که رابطه سونی با واقعیت مجازی، تنها به عنوان ثبت‌کننده اختراع یا دریافت‌کننده آن از سوی شرکت‌های دیگر نبوده و این شرکت، خود به عنوان یکی از مدعیان این عرصه، اقدام به واگذاری مجوزهای بهره‌برداری به دیگران نیز می‌نماید که نمونه آن را، می‌توان در توافق اخیر این شرکت با لنوو، مشاهده نمود.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

تقویم آموزشی پاییز ۹۸ آکادمی کانون پتنت منتشر شد.
۱ آبان ۱۳۹۸

تقویم آموزشی پاییز ۹۸ آکادمی کانون پتنت منتشر شد.

آکادمی کانون پتنت ایران که در سال ۹۷، با هدف آموزش مخاطب محور در حوزه مالکیت فکری فعالیت خود را آغاز نموده است، اولین تقویم آموزشی خود را در پاییز امسال منتشر کرد.

اختراع حوله‌ای جدید از سوی مخترع هفت ساله فنلاندی
۱۱ آبان ۱۳۹۸

اختراع حوله‌ای جدید از سوی مخترع هفت ساله فنلاندی

یک کودک هفت ساله فنلاندی، ایده‌ای جدید و خلاقانه ارائه نموده که تسهیل فرایند خشک کردن بدن پس از استحمام را به همراه دارد. در حوله جدید طراحی شده توسط این مخترع خردسال، نوارهایی جانبی در نظر گرفته شده که با قرار گرفتن بر روی شانه کاربر، از افتادن حوله جلوگیری می‌کند؛ ایده‌ای بسیار ساده که مبتنی بر نیاز طراحی گردیده و می‌تواند آینده‌ای پردرآمد را نیز برای وی و خانواده‌اش به ارمغان آورد.

yle
گزارش برگزاری کارگاه پیشرفته آموزش مالکیت فکری در پارک علم و فناوری کرمانشاه
۶ آبان ۱۳۹۸

گزارش برگزاری کارگاه پیشرفته آموزش مالکیت فکری در پارک علم و فناوری کرمانشاه

به همت پارک علم و فناوری کرمانشاه و همکاری کانون پتنت ایران، در روزهای اول و دوم آبان ‌ماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارگاه پیشرفته مالکیت فکری»، با حضور اعضای هیئت‌علمی, کارشناسان و دانشجویان مراکز مختلف استان، برگزار گردید.

تفاهم‌نامه همکاری «EPO» و دفتر مالکیت فکری مالزی جهت بهبود فرایندهای ثبت اختراع
۱ آبان ۱۳۹۸

تفاهم‌نامه همکاری «EPO» و دفتر مالکیت فکری مالزی جهت بهبود فرایندهای ثبت اختراع

دفتر ثبت اختراع اروپا و اداره مالکیت فکری مالزی، موافقت‌نامه همکاری جدیدی در زمینه توسعه و تقویت فعالیت‌های ثبت اختراع به امضا رسانیدند. بنا بر این موفقت‌نامه، دو نهاد یاد شده طی پنج سال آینده، همکاری‌های خود را برای ارتقاء سیستم‌های ثبت اختراع خود به‌عنوان سیستم‌هایی کارآمد، کاربرپسند و قابل‌اعتماد برای کسب‌وکارها، افزایش خواهند داد.

EPO
تلاش ارتش آمریکا برای استفاده از پتانسیل‌های تجاری و نظامی پهپادها
۶ آبان ۱۳۹۸

تلاش ارتش آمریکا برای استفاده از پتانسیل‌های تجاری و نظامی پهپادها

گروهی از مهندسین ارتش آمریکا، یک جعبه مکانیکی اختراع نموده‌اند که امکان استقرار فوری پهپاد بر روی وسایط نقلیه زمینی، از جمله خودروهای معمولی را فراهم می‌سازد. این اختراع جالب، می‌تواند عملیات پهپادهای نظامی و تجاری را تسهیل نموده و ترکیب آن‌ها با وسایط نقلیه برای توسعه کاربردها را ممکن سازد.

Tech Link Center
حمله متقابل اینتل به یک باج‌گیر پتنت
۱۲ آبان ۱۳۹۸

حمله متقابل اینتل به یک باج‌گیر پتنت

شرکت مشهور «اینتل»، پس از مواجهه با هجمه‌های پی‌در‌‌پی یک باج‌گیر پتنت، این شرکت را به رفتارهای ضدرقابتی و ناعادلانه متهم نموده و از دادگاه، درخواست ابطال مجموعه پتنت‌های این شرکت و همچنین اقدامات حقوقی صورت گرفته علیه اینتل را، خواستار شده است.

ANAD Tech