پلی استیشن سونی و هزاران ثبت اختراع و مجوز بهره‌برداری!؟
۱۸ خرداد ۱۳۹۸ پلی استیشن سونی و هزاران ثبت اختراع و مجوز بهره‌برداری!؟

اگر شما هم در زمره خیل عظیم افرادی قرار دارید که جزئیات و به‌روزرسانی نسل بعدی کنسول‌های بازی را با دقت پیگیری می‌کنید، پتنت‌های جدید سونی، منبع اطلاعاتی جالبی برایتان خواهد بود. این شرکت فناور، توجه ویژه‌ای به ثبت اختراع و محافظت از دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف و از جمله کنسول‌های پلی‌استیشن دارد. در همین راستا است که شاید هفته‌ای را نتوان یافت که از یک ثبت اختراع جدید این شرکت در حوزه کنسول‌های بازی، رونمایی نشده باشد.

یکی از این پتنت‌های جدید سونی که به صورت خاص، مرتبط با پلی‌استیشن ۵ است، پاسخی دندان‌شکن به پلتفرم پخش بازی گوگل استادیا «Google Stadia» است. این نوآوری جالب که در آوریل ۲۰۱۴ میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده، به تازگی گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10286315»، به آن اختصاص یافته است. یکی از مزایای استادیا، این است که بر روی کاغذ، گیمرها برای انجام بازی‌های جدیدتر، نیازی به ارتقای سخت‌افزاری نداشته و گرافیک بالاتری نیز لازم نخواهند داشت و این یعنی زنگ خطر برای سونی و مایکروسافت و نسل‌های آتی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس. اگرچه پتنت جدید سونی، سدی در برابر اقدام گوگل علم نکرده است، اما موفق به اعلام راهکاری برای رقابت در عرصه جدید شده است. به کمک این پتنت، بازی‌های تغذیه شده از طریق سرویس‌های میزبان که به کمک اینترنت در دسترس کاربران قرار می‌گیرند، تنها با استفاده از یک رایانه یا گوشی موبایل، قابل‌دسترس بوده و گیمرها با اتصال آن به یک صفحه نمایش، می‌توانند با ماوس و صفحه‌کلید یا دسته بازی، آن را کنترل نمایند.

پتنت دیگر سونی که گواهی آن در ۱۴ می سال جاری میلادی، با شماره «US10286299» اعطا شده است، به نسل جدید هدست‌های واقعیت مجازی پلی‌استیشن می‌پردازد. این هدست، می‌تواند صدای افراد دیگر را تشخیص داده و از این طریق، بازی را متوقف نماید. در این حالت، کاربر بدون خارج نمودن هدست و با استفاده از یک دوربین خارجی، امکان تعامل با افراد دیگر و محیط پیرامون خود را خواهد داشت. این ویژگی، احتمالاً یک قابلیت ایمنی بوده که در هنگام بازی با هدست واقعیت مجازی، از برخورد کاربر با افراد یا اشیای دیگر، جلوگیری به عمل می‌آورد.

لازم به ذکر است که توجه ویژه سونی به حوزه واقعیت مجازی، نشان‌دهنده نسل‌های جدید و شگفت‌انگیز کنسول‌های بازی این شرکت است که در آینده نه‌چندان دور، تجارب لذت‌بخشی را برای کاربران رقم خواهد زد. چندی پیش نیز، سونی ایده به‌کارگیری واقعیت مجازی برای فراهم‌سازی قابلیت تجارت دیجیتال در بازی‌های پلی‌استیشن را مطرح نمود که حاکی از عزم جدی به استفاده همه‌جانبه از این فناوری، در نسل‌های آتی پلی‌استیشن دارد. اما آنچه مسلم است، سونی در خصوص واقعیت مجازی، تنها به توانایی‌های شرکت خود اکتفا نکرده و از فناوری‌های در اختیار دیگر شرکت‌ها نیز استفاده می‌نماید. در همین راستا، این شرکت اخیراً اقدام به اخذ یک مجوز بهره‌برداری از شرکت ایمرژن «Immersion» نموده که بر روی توسعه فناوری بازخورد لمسی یا «Haptic Feedback Technology»، متمرکز شده است. بر اساس توافق جدید، سونی به منظور بهبود دسته‌های بازی و کنترلرهای واقعیت مجازی، می‌تواند از فناوری منحصربه‌فرد ایمرژن که امکان شبیه‌سازی حس هل دادن، کشیدن و گرفتن را فراهم می‌نماید، بهره گیرد.

شایان ذکر است که رابطه سونی با واقعیت مجازی، تنها به عنوان ثبت‌کننده اختراع یا دریافت‌کننده آن از سوی شرکت‌های دیگر نبوده و این شرکت، خود به عنوان یکی از مدعیان این عرصه، اقدام به واگذاری مجوزهای بهره‌برداری به دیگران نیز می‌نماید که نمونه آن را، می‌توان در توافق اخیر این شرکت با لنوو، مشاهده نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

نگاهی بر عملکرد فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ثبت اختراع خارجی در سال گذشته
۳۰ خرداد ۱۴۰۱

نگاهی بر عملکرد فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ثبت اختراع خارجی در سال گذشته

در سال 1400 نیمی از تقاضانامه‌های تأییدشده در کانون پتنت ایران، از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ارسال شده است. که نسبت به سال 1399، افزایش 10 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش سهم بانوان مخترع و اساتید دانشگاهی در تقاضانامه‌های تایید شده سال 1400
۷ تیر ۱۴۰۱

افزایش سهم بانوان مخترع و اساتید دانشگاهی در تقاضانامه‌های تایید شده سال 1400

افزایش 70 درصدی بانوان مخترع به‌همراه رشد بیش از 30 درصدی اساتید دانشگاه‌ها در میان مخترعین طی یک‌سال، از مهم‌ترین تغییرات فناوران حاضر در تقاضانامه‌های تایید شده در سال گذشته است.