پلی استیشن سونی و هزاران ثبت اختراع و مجوز بهره‌برداری!؟
۱۸ خرداد ۱۳۹۸

پلی استیشن سونی و هزاران ثبت اختراع و مجوز بهره‌برداری!؟

اگر شما هم در زمره خیل عظیم افرادی قرار دارید که جزئیات و به‌روزرسانی نسل بعدی کنسول‌های بازی را با دقت پیگیری می‌کنید، پتنت‌های جدید سونی، منبع اطلاعاتی جالبی برایتان خواهد بود. این شرکت فناور، توجه ویژه‌ای به ثبت اختراع و محافظت از دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف و از جمله کنسول‌های پلی‌استیشن دارد. در همین راستا است که شاید هفته‌ای را نتوان یافت که از یک ثبت اختراع جدید این شرکت در حوزه کنسول‌های بازی، رونمایی نشده باشد.

یکی از این پتنت‌های جدید سونی که به صورت خاص، مرتبط با پلی‌استیشن ۵ است، پاسخی دندان‌شکن به پلتفرم پخش بازی گوگل استادیا «Google Stadia» است. این نوآوری جالب که در آوریل ۲۰۱۴ میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده، به تازگی گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10286315»، به آن اختصاص یافته است. یکی از مزایای استادیا، این است که بر روی کاغذ، گیمرها برای انجام بازی‌های جدیدتر، نیازی به ارتقای سخت‌افزاری نداشته و گرافیک بالاتری نیز لازم نخواهند داشت و این یعنی زنگ خطر برای سونی و مایکروسافت و نسل‌های آتی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس. اگرچه پتنت جدید سونی، سدی در برابر اقدام گوگل علم نکرده است، اما موفق به اعلام راهکاری برای رقابت در عرصه جدید شده است. به کمک این پتنت، بازی‌های تغذیه شده از طریق سرویس‌های میزبان که به کمک اینترنت در دسترس کاربران قرار می‌گیرند، تنها با استفاده از یک رایانه یا گوشی موبایل، قابل‌دسترس بوده و گیمرها با اتصال آن به یک صفحه نمایش، می‌توانند با ماوس و صفحه‌کلید یا دسته بازی، آن را کنترل نمایند.

پتنت دیگر سونی که گواهی آن در ۱۴ می سال جاری میلادی، با شماره «US10286299» اعطا شده است، به نسل جدید هدست‌های واقعیت مجازی پلی‌استیشن می‌پردازد. این هدست، می‌تواند صدای افراد دیگر را تشخیص داده و از این طریق، بازی را متوقف نماید. در این حالت، کاربر بدون خارج نمودن هدست و با استفاده از یک دوربین خارجی، امکان تعامل با افراد دیگر و محیط پیرامون خود را خواهد داشت. این ویژگی، احتمالاً یک قابلیت ایمنی بوده که در هنگام بازی با هدست واقعیت مجازی، از برخورد کاربر با افراد یا اشیای دیگر، جلوگیری به عمل می‌آورد.

لازم به ذکر است که توجه ویژه سونی به حوزه واقعیت مجازی، نشان‌دهنده نسل‌های جدید و شگفت‌انگیز کنسول‌های بازی این شرکت است که در آینده نه‌چندان دور، تجارب لذت‌بخشی را برای کاربران رقم خواهد زد. چندی پیش نیز، سونی ایده به‌کارگیری واقعیت مجازی برای فراهم‌سازی قابلیت تجارت دیجیتال در بازی‌های پلی‌استیشن را مطرح نمود که حاکی از عزم جدی به استفاده همه‌جانبه از این فناوری، در نسل‌های آتی پلی‌استیشن دارد. اما آنچه مسلم است، سونی در خصوص واقعیت مجازی، تنها به توانایی‌های شرکت خود اکتفا نکرده و از فناوری‌های در اختیار دیگر شرکت‌ها نیز استفاده می‌نماید. در همین راستا، این شرکت اخیراً اقدام به اخذ یک مجوز بهره‌برداری از شرکت ایمرژن «Immersion» نموده که بر روی توسعه فناوری بازخورد لمسی یا «Haptic Feedback Technology»، متمرکز شده است. بر اساس توافق جدید، سونی به منظور بهبود دسته‌های بازی و کنترلرهای واقعیت مجازی، می‌تواند از فناوری منحصربه‌فرد ایمرژن که امکان شبیه‌سازی حس هل دادن، کشیدن و گرفتن را فراهم می‌نماید، بهره گیرد.

شایان ذکر است که رابطه سونی با واقعیت مجازی، تنها به عنوان ثبت‌کننده اختراع یا دریافت‌کننده آن از سوی شرکت‌های دیگر نبوده و این شرکت، خود به عنوان یکی از مدعیان این عرصه، اقدام به واگذاری مجوزهای بهره‌برداری به دیگران نیز می‌نماید که نمونه آن را، می‌توان در توافق اخیر این شرکت با لنوو، مشاهده نمود.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

در مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران چه گذشت؟
۱۳ اسفند ۱۳۹۸

در مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران چه گذشت؟

برگزاری مدرسه زمستانه مالکیت فکری، یکی از موارد ویژه‌ای بود که در برنامه آکادمی کانون پتنت ایران در خصوص سال ۱۳۹۸ گنجانده شد. این برنامه سه روزه، از سوم الی پنجم اسفندماه سال جاری و با همکاری انستیتوپاستور ایران برگزار گردید. برنامه مذکور، فرصتی ویژه برای علاقه‌مندان حوزه مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع و جستجوی پتنت فراهم آورد که اطلاعات شایان ذکری را در اختیار حاضرین قرار می‌داد.

اکسیر؛ ویترینی تمام‌نما برای معرفی اختراعات و نوآوری‌های ایران
۱۰ اسفند ۱۳۹۸

اکسیر؛ ویترینی تمام‌نما برای معرفی اختراعات و نوآوری‌های ایران

کانون پتنت ایران، در راستای اهداف کلان خود برای حمایت از مخترعین کشور، برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه خلاقیت و نوآوری ایران (اکسیر) را در برنامه خود گنجانده است. اکسیر که نخستین دوره آن در زمستان سال آتی برگزار خواهد شد، ویترینی برای نمایش و معرفی اختراعات برگزیده به سرمایه‌گذاران بوده و در عین حال، گوشه چشمی به توسعه مهارت‌های خلاقانه استعدادهای جوان و نوجوان و به اشتراک‌گذاری تجارب و دیدگاه‌های فعالان زیست‌بوم نوآوری کشور دارد. در همین راستا، نخستین فراخوان حضور در بخش اختراعات برگزیده نمایشگاه، از ابتدای اسفندماه سال جاری آغاز شده و تا ۲۵ اسفند ادامه خواهد داشت.

همکاری «TSMC» با رقیب اروپایی برای توسعه فناوری «GaN»
۲۱ اسفند ۱۳۹۸

همکاری «TSMC» با رقیب اروپایی برای توسعه فناوری «GaN»

شرکت‌های «TSMC» و «STMicroelectronics»، به عنوان دو غول صنعت نیمه‌هادی جهان، از یک همکاری فناورانه جدید خبر داده‌اند. بر اساس این همکاری، «STMicroelectronics» که یک تولیدکننده فرانسوی-ایتالیایی لوازم الکترونیک و نیمه‌هادی است و در واقع پردرآمدترین شرکت اروپایی در این حوزه به شمار می‌رود، به منظور تسریع در توسعه فناوری‌های مرتبط با «GaN»، به‌ویژه در صنعت خودرو (مبدل و شارژ خودروهای هیبریدی و برقی)، از فناوری‌های پتنت شده شرکت تایوانی «TSMC» کمک خواهد گرفت.

Compound Semiconductor
انتشار تقویم آموزشی بهار ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۶ فروردین ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی بهار ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای سیاست‌های خود مبنی بر تدوین برنامه‌های مدون آموزشی که در ابتدای هر فصل از سال ارائه می‌گردد، اقدام به انتشار تقویم بهار ۹۹ نموده است. بر اساس این تقویم جدید، در سه ماهه ابتدایی سال جاری، کانون پتنت ایران ۹ رویداد را در برنامه‌های آموزشی خود قرار داده است که متقاضیان می‌توانند از فرصت‌های موجود برای شرکت در این رویدادها استفاده نمایند.

سهم  بالای پتنت‌های مرتبط با نرم‌افزار در میان «US» پتنت‌های گرنت شده
۱۲ اسفند ۱۳۹۸

سهم بالای پتنت‌های مرتبط با نرم‌افزار در میان «US» پتنت‌های گرنت شده

بررسی‌های صورت گرفته در سیستم پتنت آمریکا، حاکی از آن است که سهم پتنت‌هایی که به نحوی با نرم‌افزارها در ارتباط می‌باشند، از ۳۴.۲ درصد در سال ۱۹۹۱ میلادی، به ۵۰.۸ درصد در سال ۲۰۱۸ و ۶۱.۸ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. رشد ۲۱.۶۴ درصدی (نسبت به سال ۲۰۱۸)، نشان می‌دهد که سال گذشته شاهد یک صعود چشمگیر در تعداد پتنت‌های نرم‌افزاری بوده‌ایم و عملاً روند افزایش این پتنت‌ها، شیب بیشتری به خود گرفته است.

IP Watchdog
برتری مطلق چین در فعالیت‌های ثبت اختراع مرتبط با فناوری‌های پیشرفته
۱۷ اسفند ۱۳۹۸

برتری مطلق چین در فعالیت‌های ثبت اختراع مرتبط با فناوری‌های پیشرفته

بررسی‌ها در خصوص فعالیت‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که شرکت‌های فناور چینی، موفق به پیشی گرفتن از رقبای آمریکایی خود شده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده، چین در ۹ گروه از مجموع ۱۰ گروه فناوری‌های پیشرفته، از جمله هوش مصنوعی، دارو، خودروهای خودران، بلاک‌چین، امنیت سایبری، واقعیت مجازی، باتری‌های لیتیوم یونی، پهپادها و پلیمرهای هادی، در صدر کشورهای جهان قرار گرفته و تنها در محاسبات کوانتومی از آمریکا عقب مانده است.

RT