ارتباط مستقیم رشد شرکت‌های کوچک و متوسط با بهره‌گیری از حقوق مالکیت فکری
۲۲ خرداد ۱۳۹۸

ارتباط مستقیم رشد شرکت‌های کوچک و متوسط با بهره‌گیری از حقوق مالکیت فکری

بنا بر آخرین گزارش انتشار یافته از سوی دفتر ثبت اختراع اروپا «EPO»، مالکیت فکری یکی از فاکتورهای کلیدی و اثرگذار بر رشد شرکت‌های کوچک و متوسط است. بر اساس این مطالعه که با همکاری «EPO» و دفتر مالکیت فکری اروپا «EUIPO» صورت گرفته است، شرکت‌های کوچک و متوسطی که اقدام به ثبت اختراع، نشان تجاری یا طراحی صنعتی می‌کنند، احتمال رشد بالاتری نسبت به سایر شرکت‌های کوچک و متوسط خواهند داشت.

شرکت‌های کوچک و متوسط، در حدود ۹۹ درصد از کل کسب‌وکارها در اتحادیه اروپا را شامل می‌شوند و در ۵۷ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا، نقش دارند. با این حال، نسبت قابل‌توجهی از ارزش‌افزایی شرکت‌های کوچک و متوسط، متعلق به تعداد کمی از شرکت‌های دارای رشد بالا بوده که اغلب بسیار نوآور هستند. سهم قابل‌توجه «SME»ها در اقتصاد اروپا و چالش عدم آگاهی و شناخت کافی این شرکت‌ها نسبت به حقوق مالکیت فکری، موجب شده است که سیاست‌گذاران اروپایی، بر این مسئله متمرکز شده و حتی دستورالعمل‌های جامعی برای راهنمایی آن‌ها در حوزه مالکیت فکری، تدوین نمایند.

مطالعه یاد شده، نشان می‌دهد که شرکت‌های کوچک و متوسطی که حداقل یک حق مالکیت فکری به ثبت رسانیده‌اند، احتمال تجربه رشدشان، در حدود ۲۱ درصد بیشتر خواهد بود. همچنین این شرکت‌ها، نسبت به شرکت‌های بدون درخواست برای حقوق مالکیت فکری، احتمال تبدیل شدنشان به یک شرکت دارای رشد بالا، ۱۰ درصد بیشتر است. گفتنی است، منظور از شرکت‌های دارای رشد بالا یا «HGF»، شرکت‌هایی است که در سه سال متوالی، میانگین نرخ رشد بیشتر از ۲۰ درصد را تجربه نموده و حداقل ده کارمند در آغاز دوره رشد داشته باشند.

استفاده گسترده‌تر از سیستم‌های مالکیت فکری، احتمال موفقیت و رشد بیشتر «SME»ها را تشدید می‌کند؛ به‌طوری که احتمال تبدیل شدن یک شرکت کوچک و متوسط به یک شرکت دارای رشد بالا، در صورتی که از مجموعه‌ای از نشان‌های تجاری، ثبت اختراع و طرح‌های صنعتی، به جای تنها یک حق مالکیت فکری استفاده نماید، ۳۳ درصد بیشتر می‌شود. مقایسه این عدد، با ۱۰ درصد پیش‌بینی‌شده در خصوص احتمال رشد شرکت‌های دارای تنها یک حق مالکیت فکری، همبستگی بسیار زیاد حقوق مالکیت فکری و رشد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط را نشان می‌دهد.

«کریسیتان ارکامبئو»، مدیر اجرایی دفتر مالکیت فکری اتحادیه اروپا، با اشاره به نقش مالکیت فکری در کسب‌وکارهای امروزی، اظهار داشت: «شرکت‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های دارای رشد بالا، قهرمانان اقتصاد اروپا بوده که به ایجاد ارزش و نوآوری کمک می‌نمایند. گزارش ما، آشکارا رابطه بین حقوق مالکیت فکری و شرکت‌های دارای رشد بالا را نشان می‌دهد که در آن، نشان‌های تجاری در کنار سایر حقوق مالکیت فکری، نقشی حیاتی ایفاء می‌کنند. یک شرکت کوچک و متوسط که اخیراً حداقل یک نشان تجاری ثبت کرده است، ۱۳ درصد بیشتر، احتمال تجربه رشد بالا در آینده را خواهد داشت.»

«آنتونیو کامپینوس»، مدیر دفتر ثبت اختراع اروپا نیز، در این خصوص افزود: «حدود ۳۰ درصد از درخواست‌کنندگان حقوق مالکیت فکری، شرکت‌های کوچک و متوسط، کارآفرینان، دانشگاه‌ها یا سازمان‌های تحقیقاتی دولتی هستند و از این رو، تسهیل دسترسی آن‌ها به بازار اروپا برای تجاری‌سازی اختراعاتشان، ضروری است. از آنجا که این کار، تأثیر عظیمی بر رشد و ایجاد اشتغال دارد، مقامات در سطح ملی و اروپایی، باید تلاش‌های خود برای حمایت از این هدف را افزایش دهند.»

لازم به ذکر است که یکی از اثرگذارترین گونه‌های حقوق مالکیت فکری بر رشد و توسعه «SME»ها، پتنت است. بنا بر مطالعه دفتر ثبت اختراع اروپا، در صنایع مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، شرکت‌های کوچک و متوسطی که یک ثبت اختراع اروپایی دارند، ۱۱۰ درصد بیشتر، احتمال تجربه رشد بالا داشته‌اند. این رقم، در صنایع مبتنی بر فناوری‌های ساده‌تر یا اصطلاحاً «Low Tech»، برابر با ۱۷۲ درصد بوده است. آمارها نشان می‌دهد که از هر پنج درخواست ثبت شده در دفتر ثبت اختراع اروپا، یک درخواست توسط مخترعین فردی و یا «SME»ها به ثبت رسیده که این مسئله، حاکی از وجود شرایط مناسب برای فعالیت و رشد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط در اروپا است.

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری (وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران)
۱۷ دی ۱۳۹۸

سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری (وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران)

کانون پتنت ایران، در راستای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود و با هدف افزایش آگاهی عمومی پیرامون مالکیت فکری و مزایای آن، برنامه‌ای مدون برای آموزش آنلاین و غیرحضوری، تحت عنوان «سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری» را در دستور کار خود قرار داده است. در این برنامه که شامل برگزاری سلسله وبینارهای آموزشی منظم در سه‌شنبه‌های مختلف فصل زمستان است، مخاطبین با مهم‌ترین موضوعات مالکیت فکری آشنا خواهند شد.

انتشار تقویم آموزشی زمستان ۹۸ آکادمی کانون پتنت ایران
۱۵ دی ۱۳۹۸

انتشار تقویم آموزشی زمستان ۹۸ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران که فعالیت خود را در سال ۹۷ و با هدف آموزش مخاطب‌محور در حوزه مالکیت فکری آغاز نمود، در راستای اهداف کانون پتنت به منظور ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اولین تقویم آموزشی خود را در پاییز امسال منتشر ساخت. با توجه به استقبال قابل توجه صورت گرفته از دوره‌های برگزار شده در پاییز سال جاری، آکادمی اقدام به تدوین دومین تقویم آموزشی خود، تحت عنوانه تقویم آموزشی زمستانه نموده که شامل دوره‌های متنوع حضوری و همچنین آموزش مجازی می‌باشد.

برگزاری دومین وبینار آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران
۱۲ دی ۱۳۹۸

برگزاری دومین وبینار آشنایی با مالکیت فکری توسط کانون پتنت ایران

در راستای استقبال قابل توجه مخاطبین از وبینارهای برگزار شده پیشین کانون پتنت ایران، آکادمی کانون در برنامه زمستانه خود نیز، وبینارهایی را در نظر گرفته که یکی از آن‌ها در مورخ هفدهم دی‌ماه سال جاری و با عنوان «آشنایی با مالکیت فکری»، برگزار می‌گردد.

برگزاری اولین وبینار از مجموعه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۸ دی ۱۳۹۸

برگزاری اولین وبینار از مجموعه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، برگزاری سلسله وبینارهایی با موضوعات متنوع مالکیت فکری را برنامه‌ریزی نموده که تحت عنوان «سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری»، برگزار می‌گردد. در همین راستا، اولین وبینار این مجموعه با موضوع «آشنایی با مالکیت فکری»، سه‌شنبه گذشته مورخ ۲۴ دی ماه برگزار گردید. آموزش‌های مد نظر، در سرفصل‌هایی شامل «اهمیت دارایی‌های فکری»، «تعاریف دارایی‌های فکری و حوزه شمول آن‌ها»، «قلمرو و مصادیق دارایی‌های فکری و نحوه حمایت از آن‌ها»، «مسیرهای حفاظت از دارایی‌های فکری» و همچنین «مثال‌هایی از مصادیق دارایی‌های فکری»، ارائه گردید.

برگزاری دومین کارگاه «علامت تجاری» توسط کانون پتنت ایران
۱۹ دی ۱۳۹۸

برگزاری دومین کارگاه «علامت تجاری» توسط کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای برنامه‌های مدون خود به منظور آموزش مخاطب‌محور در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری کارگاه جدیدی با عنوان «علامت تجاری» نموده که در مورخ ۲۶ دی‌ماه سال جاری، از ساعت ۹ الی ۱۲ برگزار می‌نماید.

اخبار مهم بازار دارایی‌های فکری در سال ۲۰۱۹
۲۲ دی ۱۳۹۸

اخبار مهم بازار دارایی‌های فکری در سال ۲۰۱۹

در سال گذشته میلادی، دنیای مالکیت فکری با تغییر و تحولات مختلفی روبرو شد، روند فزاینده ثبت انواع حقوق مالکیت فکری در سطح جهان ادامه یافت، چین سلطه خود به‌عنوان کشور پیشگام در حوزه «IP» را گسترده‌تر نمود و برخی از شرکت‌های فناور بزرگ، به دعاوی حقوقی گسترده و جنجالی خود پایان دادند. در این نوشتار، بنا به اعلام پایگاه تحلیلی «IAM»، داستان‌های مهم و منتخب مالکیت فکری در سال ۲۰۱۹ میلادی، با تمرکز بر تحولات بازار و مبادلات دارایی‌های فکری مرور شده است.

IAM