ارتباط مستقیم رشد شرکت‌های کوچک و متوسط با بهره‌گیری از حقوق مالکیت فکری
۲۲ خرداد ۱۳۹۸

ارتباط مستقیم رشد شرکت‌های کوچک و متوسط با بهره‌گیری از حقوق مالکیت فکری

بنا بر آخرین گزارش انتشار یافته از سوی دفتر ثبت اختراع اروپا «EPO»، مالکیت فکری یکی از فاکتورهای کلیدی و اثرگذار بر رشد شرکت‌های کوچک و متوسط است. بر اساس این مطالعه که با همکاری «EPO» و دفتر مالکیت فکری اروپا «EUIPO» صورت گرفته است، شرکت‌های کوچک و متوسطی که اقدام به ثبت اختراع، نشان تجاری یا طراحی صنعتی می‌کنند، احتمال رشد بالاتری نسبت به سایر شرکت‌های کوچک و متوسط خواهند داشت.

شرکت‌های کوچک و متوسط، در حدود ۹۹ درصد از کل کسب‌وکارها در اتحادیه اروپا را شامل می‌شوند و در ۵۷ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا، نقش دارند. با این حال، نسبت قابل‌توجهی از ارزش‌افزایی شرکت‌های کوچک و متوسط، متعلق به تعداد کمی از شرکت‌های دارای رشد بالا بوده که اغلب بسیار نوآور هستند. سهم قابل‌توجه «SME»ها در اقتصاد اروپا و چالش عدم آگاهی و شناخت کافی این شرکت‌ها نسبت به حقوق مالکیت فکری، موجب شده است که سیاست‌گذاران اروپایی، بر این مسئله متمرکز شده و حتی دستورالعمل‌های جامعی برای راهنمایی آن‌ها در حوزه مالکیت فکری، تدوین نمایند.

مطالعه یاد شده، نشان می‌دهد که شرکت‌های کوچک و متوسطی که حداقل یک حق مالکیت فکری به ثبت رسانیده‌اند، احتمال تجربه رشدشان، در حدود ۲۱ درصد بیشتر خواهد بود. همچنین این شرکت‌ها، نسبت به شرکت‌های بدون درخواست برای حقوق مالکیت فکری، احتمال تبدیل شدنشان به یک شرکت دارای رشد بالا، ۱۰ درصد بیشتر است. گفتنی است، منظور از شرکت‌های دارای رشد بالا یا «HGF»، شرکت‌هایی است که در سه سال متوالی، میانگین نرخ رشد بیشتر از ۲۰ درصد را تجربه نموده و حداقل ده کارمند در آغاز دوره رشد داشته باشند.

استفاده گسترده‌تر از سیستم‌های مالکیت فکری، احتمال موفقیت و رشد بیشتر «SME»ها را تشدید می‌کند؛ به‌طوری که احتمال تبدیل شدن یک شرکت کوچک و متوسط به یک شرکت دارای رشد بالا، در صورتی که از مجموعه‌ای از نشان‌های تجاری، ثبت اختراع و طرح‌های صنعتی، به جای تنها یک حق مالکیت فکری استفاده نماید، ۳۳ درصد بیشتر می‌شود. مقایسه این عدد، با ۱۰ درصد پیش‌بینی‌شده در خصوص احتمال رشد شرکت‌های دارای تنها یک حق مالکیت فکری، همبستگی بسیار زیاد حقوق مالکیت فکری و رشد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط را نشان می‌دهد.

«کریسیتان ارکامبئو»، مدیر اجرایی دفتر مالکیت فکری اتحادیه اروپا، با اشاره به نقش مالکیت فکری در کسب‌وکارهای امروزی، اظهار داشت: «شرکت‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های دارای رشد بالا، قهرمانان اقتصاد اروپا بوده که به ایجاد ارزش و نوآوری کمک می‌نمایند. گزارش ما، آشکارا رابطه بین حقوق مالکیت فکری و شرکت‌های دارای رشد بالا را نشان می‌دهد که در آن، نشان‌های تجاری در کنار سایر حقوق مالکیت فکری، نقشی حیاتی ایفاء می‌کنند. یک شرکت کوچک و متوسط که اخیراً حداقل یک نشان تجاری ثبت کرده است، ۱۳ درصد بیشتر، احتمال تجربه رشد بالا در آینده را خواهد داشت.»

«آنتونیو کامپینوس»، مدیر دفتر ثبت اختراع اروپا نیز، در این خصوص افزود: «حدود ۳۰ درصد از درخواست‌کنندگان حقوق مالکیت فکری، شرکت‌های کوچک و متوسط، کارآفرینان، دانشگاه‌ها یا سازمان‌های تحقیقاتی دولتی هستند و از این رو، تسهیل دسترسی آن‌ها به بازار اروپا برای تجاری‌سازی اختراعاتشان، ضروری است. از آنجا که این کار، تأثیر عظیمی بر رشد و ایجاد اشتغال دارد، مقامات در سطح ملی و اروپایی، باید تلاش‌های خود برای حمایت از این هدف را افزایش دهند.»

لازم به ذکر است که یکی از اثرگذارترین گونه‌های حقوق مالکیت فکری بر رشد و توسعه «SME»ها، پتنت است. بنا بر مطالعه دفتر ثبت اختراع اروپا، در صنایع مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، شرکت‌های کوچک و متوسطی که یک ثبت اختراع اروپایی دارند، ۱۱۰ درصد بیشتر، احتمال تجربه رشد بالا داشته‌اند. این رقم، در صنایع مبتنی بر فناوری‌های ساده‌تر یا اصطلاحاً «Low Tech»، برابر با ۱۷۲ درصد بوده است. آمارها نشان می‌دهد که از هر پنج درخواست ثبت شده در دفتر ثبت اختراع اروپا، یک درخواست توسط مخترعین فردی و یا «SME»ها به ثبت رسیده که این مسئله، حاکی از وجود شرایط مناسب برای فعالیت و رشد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط در اروپا است.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد
۲۴ دی ۱۳۹۹

نتایج سومین آزمون بر خط مالکیت فکری اعلام شد

مخاطبین کانون پتنت ایران، رکورد جدیدی را در سومین آزمون بر خط مالکیت فکری بر جای گذاشتند. در این آزمون که ۱۷۱ شرکت‌کننده حضور داشتند، پنج نفر موفق به پاسخ‌دهی صحیح به همه سؤالات شدند.

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس
۲۹ دی ۱۳۹۹

اختراع ۲۵۰ هزار دلاری دو نوجوان برای درخت کریسمس

اختراع کریسمسی دو نوجوان ۱۲ ساله، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری نصیب آن‌ها نموده است. «آیان» و «میکی»، راهی برای جلوگیری از زمین خوردن و شکستن تزئینات درخت کریسمس یافتند و همین ایده خلاقانه، آغازی برای کارآفرینی هیجان‌انگیز آن‌ها شد. این ایده ساده و جذاب، زمانی به ذهنشان رسید که یکی از تزئینات مورد علاقه آن‌ها، از درخت کریسمس بر روی زمین افتاد و شکست. آن‌ها به این فکر افتادند که باید برای این چالش راهکاری اندیشید؛ راهکاری که در یک سال، درآمدی ۲۵۰ هزار دلاری برای آن‌ها به دنبال داشته است.

اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله
۱۵ دی ۱۳۹۹

اعطای عنوان کودک سال مجله تایم به یک مخترع ۱۵ ساله

یک مخترع ۱۵ ساله، عنوان اولین کودک سال مجله «Time» را از آن خود نموده و تصویرش بر روی جلد این مجله مشهور قرار گرفت.

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل
۸ دی ۱۳۹۹

اندازه‌گیری دقیق فشارخون توسط ساعت اپل

اپل در ادامه استراتژی ایجاد کاربردهای متنوع در محصولات و حرکت به سمت سلامت دیجیتال، نوآوری جدیدی برای ساعت‌های هوشمند توسعه داده که «Apple Watch»ها به سادگی امکان اندازه‌گیری و کنترل دقیق فشارخون کاربر را خواهند داشت.

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی
۹ دی ۱۳۹۹

بسته‌بندی ویژه برای افزایش طول عمر محصولات کشاورزی

«وردانت تکنولوژی»، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع جدیدی شده که مرتبط با تنظیم وضعیت محصولات کشاورزی و کنترل شرایط آن‌ها در کل فرایند برداشت تا عرضه به مصرف‌کننده است.

تلاش‌ اپل برای توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی
۲۳ دی ۱۳۹۹

تلاش‌ اپل برای توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی

اپل در تلاش است تا با توسعه یک موتور جستجوی اختصاصی، پا در کفش بزرگانی همچون گوگل کند. ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی گواهی آن توسط دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردیده، حاکی از عزم جدی این غول فناور برای ورود به حوزه جستجوی وب است.