انتشار فهرست دانشگاه‌های نوآور اروپایی در سال ۲۰۱۹
۱۱ خرداد ۱۳۹۸ انتشار فهرست دانشگاه‌های نوآور اروپایی در سال ۲۰۱۹

برای چهارمین سال پیاپی، رویترز اقدام به انتشار رده‌بندی نوآورترین دانشگاه‌های اروپایی نموده که در پیشرفت صنعت و ارائه اختراعات در خصوص فناوری‌های جدید، موفق‌تر از بقیه عمل نموده‌اند. بر اساس فهرست منتشر شده، جایگاه نخست در اختیار دانشگاه بلژیکی «KU Leuven» قرار گرفته است. دانشگاه هلندی زبان «KU Leuven»، با قدمت ۵۹۴ ساله، اگرچه یک دانشگاه نوپا نیست، اما قدمت زیاد برای این دانشگاه، به معنای منفعل بودن نبوده و همچنان، نوآوری حرف اول را در آن می‌زند. پتنت‌های به ثبت رسیده از سوی محققین این دانشگاه، ارزش بسیار بالایی داشته و در استنادات توسط سایر محققین، به شدت مورد توجه قرار می‌گیرند و این، معیار اصلی در رده‌بندی رویترز محسوب می‌شود.

دانشگاه «ارلانگن نورنبرگ» آلمان نیز، با سه پله صعود نسبت به سال گذشته میلادی، در رده دوم فهرست مذکور قرار گرفته و دانشگاه‌های کالج امپریال لندن، کمبریج و «EPFL» سوئیس نیز، در رده‌بندی‌های بعدی قرار دارند. نکته جالب توجه در تغییر و تحولات رخ داده در فهرست جدید نسبت به سال گذشته، ورود دو دانشگاه جدید به فهرست ۱۰ دانشگاه برتر اروپایی است؛ یکی از این دانشگاه‌ها، کالج دانشگاهی لندن است که با پنج پله صعود، در رده ششم قرار گرفته و دانشگاه زوریخ نیز با چهار پله صعود نسبت به سال گذشته میلادی، در فهرست جدید جایگاه نهم را از آن خود نموده است. دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه منچستر و دانشگاه «ETH» زوریخ نیز، دیگر دانشگاه‌های قرار گرفته در لیست ده دانشگاه برتر اروپایی هستند.

نکته جالب توجه دیگر فهرست مذکور، ورود تنها یک دانشگاه جدید به لیست ۱۰۰ دانشگاه برتر است. بر این اساس، دانشگاه علم و فناوری نروژ، با قرار گرفتن در رده ۵۹ دانشگاه‌های نوآور اروپا، برای نخستین بار به باشگاه صد دانشگاه برتر وارد شده و جهشی بزرگ را تجربه نموده است.

گفتنی است که از منظر مناطق پیشرو در زمینه نوآوری، دانشگاه‌های آلمانی بیشترین سهم را در مقایسه با کشورهای دیگر اروپایی از آن خود نموده‌اند. پس از آلمان که با ۲۳ دانشگاه در صدر کشورهای نوآور قرار گرفته، انگلیس با ۲۱ دانشگاه و فرانسه با ۱۸ دانشگاه، در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. هلند با ۹ دانشگاه، بلژیک با ۷، اسپانیا و سوئیس هرکدام با ۵، ایتالیا با ۴، دانمارک با ۳، نروژ با ۲ و اتریش، ایرلند و لهستان هر کدام با ۱ دانشگاه، در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. شایان ذکر است که وضعیت نامشخص ناشی از برکسیت، دانشگاه‌های انگلیسی را با یک افت کلی روبرو نموده است و در حالی که دانشگاه‌های آلمان و هلند رو به رشد هستند، جایگاه انگلیس در میان برترین‌های اروپا، تا حدی به خطر افتاده است. علی‌رغم این‌که رده‌بندی رویترز شامل برخی داده‌های تاریخی است که به پیش از رفراندوم برکسیت در سال ۲۰۱۶ میلادی باز می‌گردد، افت مشاهده شده، می‌تواند بازتابی از خروج اولین موج محققین از انگلیس بوده که به دانشگاه‌هایی باثبات‌تر در این قاره نقل‌مکان نموده‌اند.

گفتنی است، رویترز این فهرست را با همکاری شرکت «Clarivate Analytics» منتشر نموده که از مجموعه‌های پیشرو در ارائه خدمات مالکیت فکری محسوب می‌شود. این شرکت، گزارش‌های مختلفی در خصوص دانشگاه‌ها و شرکت‌های نوآور جهان ارائه می‌نماید که از آن جمله، می‌توان به انتشار فهرست دانشگاه‌های نوآور جهان و نیز ۱۰۰ شرکت برتر نوآور جهان در سال ۱۹-۲۰۱۸، اشاره نمود. فرایندهای مورد استفاده در ارزیابی مراکز مختلف توسط این شرکت، از پشتوانه بالای اطلاعاتی برخوردار بوده که می‌تواند ملاکی برای صحت و سقم رده‌بندی‌های انتشار یافته باشد. به منظور رده‌بندی نوآورترین دانشگاه‌های اروپا، بیش از ۶۰۰ سازمان با بیشترین مقالات انتشار یافته در ژورنال‌های دانشگاهی، شناسایی شده و پس از غربالگری آن‌ها، تنها دانشگاه‌هایی که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ میلادی، حداقل ۵۰ ثبت اختراع در سازمان بین‌المللی مالکیت فکری به ثبت رسانیده‌اند، باقی ماندند. در مرحله بعدی، هر یک از گزینه‌های موجود در این فهرست نهایی، بر مبنای ۱۰ شاخص تعریف شده که پتنت نقشی کلیدی در آن‌ها دارد، ارزیابی و اولویت‌بندی شده‌اند. در مجموع، این ۱۰۰ دانشگاه اروپایی، تحقیقات و پژوهش‌های بنیادین و کلیدی انجام داده و با توسعه فناوری‌های نوظهور، تقویت اقتصاد جهانی را موجب می‌شوند. البته رده‌بندی موجود، یک تصویر کلی از دانشگاه ارائه نموده و حاکی از میزان نوآوری بخش‌ها و محققین خاص دانشگاه نمی‌باشد. به عبارت دیگر، این رده‌بندی، نوآوری را در یک سطح نهادی سنجش نموده و مثلاً ممکن است اگرچه یک دانشگاه برای نوآوری کلی خود رده پایینی دارد، اما هنوز یکی از برترین آزمایشگاه‌های فیزیک جهان را در خود جای داده باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.