عزم جدی اپل برای کنترل وضعیت سلامت در هنگام خواب
۱۲ خرداد ۱۳۹۸ عزم جدی اپل برای کنترل وضعیت سلامت در هنگام خواب

اپل اقدام به تملک حقوق انحصاری یک پتنت منحصربه‌فرد نموده که امکان نظارت بر سلامت کاربر در حین خواب را فراهم می‌نماید. دریافت حقوق انحصاری این پتنت از شرکت «Tueo Health»، حاکی از عزم جدی اپل برای توسعه قابلیت‌های هوشمند سلامت و مراقبت‌های بهداشتی است.

این ثبت اختراع که اظهارنامه آن در ژانویه ۲۰۱۶ به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ارائه شده، در آگوست همان سال، با شماره «US20160224750» انتشار یافته است. بنا بر اسناد ثبت اختراع، حسگرهایی در اطراف کاربر قرار گرفته تا به هنگام خواب، پارامترهای فردی، محیطی، فیزیولوژیکی و سایر پارامترها را دریافت نمایند. بر این اساس، حسگرها را می‌توان در زیر تشک یا بالشت کاربر قرار داد و سیستم را طوری برنامه‌ریزی نمود که سیگنال‌های متعارض و متضاد مرتبط با فرد دومی که از رختخواب استفاده می‌کند، تمییز داده شود.

داده‌های دریافتی، به یک پردازنده انتقال یافته و به کمک آن، یک ارزیابی کنترلی از وضعیت بیماری‌هایی مانند آسم، انجام می‌گیرد. فرد بیمار، خانواده و حتی پزشک، می‌توانند از ارزیابی‌های صورت گرفته، به منظور رصد بهبود نتایج بالینی، استفاده نمایند. در ادامه، سیستمی نیز برای معاینه توسط یک ارائه‌دهنده خدمات مراقبتی بهداشتی در نظر گرفته شده که پس از ارزیابی وضعیت، از طرق مختلفی مانند برنامه‌های موبایلی یا تماس‌های تلفنی، توصیه‌هایی برای کاربر ارسال می‌نماید.

گفتنی است که اپل در سال ۲۰۱۷ نیز، اقدام به تملک شرکت فناور «Beddit» نمود که در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌های نظارت بر خواب کاربران فعالیت داشت. تصاحب «Beddit» و پتنت «Tueo Health»، در کنار برخی شایعات دیگر، نشان می‌دهد که اپل به این بازار چشم داشته و آن را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است.

لازم به ذکر است که «تیم کوک»، مدیرعامل اپل و دکتر «ساموئل دسایی»، معاون بهداشتی این شرکت، در خصوص چگونگی ایجاد تأثیری ماندگار بر مدیریت بیماری‌های مزمن و به صورت کلی، ارتقاء خدمات سلامت و مراقبت‌های بهداشتی توسط اپل، برنامه کلانی داشته و اقدامات چند ماه اخیر این شرکت در حوزه سلامت، شامل عرضه قابلیت «ECG» در اپل واچ‌های سری ۴ در هنگ‌کنگ و ۱۹ کشور اروپایی، ارائه یافته‌های مطالعات قلبی اپل و توسعه مداوم پلتفرم پرونده‌های بهداشتی، در همین راستا ارزیابی می‌گردد. سرمایه‌گذاری‌های گسترده اپل در توسعه قابلیت‌های بهداشتی و سلامت، موجب شده است تا رهبران و تحلیلگران حوزه بهداشت دیجیتال، این غول فناوری را در آستانه بدل شدن به بزرگ‌ترین بازیگر حوزه سلامت دیجیتال بدانند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day