روند تغییر و تحولات پتنت‌های ارائه شده در حوزه انرژی‌های پاک
۱۲ خرداد ۱۳۹۸ روند تغییر و تحولات پتنت‌های ارائه شده در حوزه انرژی‌های پاک

با توجه به اهمیت روزافزون انرژی‌های پاک، می‌توان گفت که این حوزه از فناوری، به بستر مناسبی برای ارائه ایده و ثبت اختراعات جدید بدل شده است. در همین راستا، اخیراً گزارشی تحت عنوان «مطالعه ترندهای پتنت» در سال ۲۰۱۸ منتشر شده که روند ثبت اختراعات در حوزه فناوری‌های پاک را مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس این گزارش که مبتنی بر پتنت‌های ثبت شده در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا است، ثبت اختراعات مرتبط با بهره‌برداری از انرژی‌هایی همچون انرژی‌های خورشیدی، بادی، زیستی، پیل‌های سوختی و انرژی هسته‌ای، با روندی کاهشی همراه بوده‌اند. علت این کاهش، احتمالاً مربوط به سیاست‌گذاری‌های آمریکا و همچنین کاهش قیمت گاز طبیعی بوده است. علاوه بر این، به دلیل تسلط چینی‌ها بر بازار، پتنت‌های ارائه شده در حوزه فناوری‌های خورشیدی و باتری نیز روندی کاهشی در پیش گرفته و حتی تعدادی از شرکت‌های آمریکایی، به شرکت‌های چینی واگذار شده‌اند. با این حال، برخلاف این روند کاهشی، برخی از شرکت‌ها مانند تسلا، مسیر متفاوتی را در پیش گرفته‌ و همچنان بر روی فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های‌ پاک، سرمایه‌گذاری قابل توجهی می‌نمایند.

هر چند تعداد پتنت‌های مرتبط با استفاده از انرژی و فناوری‌های مرتبط با باتری‌ها کاهش یافته است، اما با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، پتنت‌های ارائه شده در حوزه خانه‌های سبز هوشمند و وسائط نقلیه الکتریکی، روندی رو به رشد را تجربه نموده‌اند. هم‌زمان با این تغییر روندها، پتنت‌های ارائه شده در حوزه شبکه‌های هوشمند «smart grid» نیز، روندی کاهشی داشته است. این مسئله، بدان خاطر است که شرکت‌های انرژی‌ فعال در حوزه‌ فناوری‌های شبکه‌ای هوشمند، بسیار محتاطانه عمل نموده و میزان انگیزه آن‌ها جهت ارائه ایده‌ها و پتنت‌های جدید، متأثر از جذب سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران است. به همین جهت، در این حوزه فعالیت‌های به نسبت محدودتری انجام گرفته است.

یک نکته جالب دیگر، افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ خارجی در حوزه انرژی‌های پاک است. نتایج این تحقیقات، نشان می‌دهد که پتنت‌های ارائه شده توسط شرکت‌های بزرگ خارجی در حوزه انرژی پاک، روندی کاملاً صعودی داشته است. همچنین برخی از این شرکت‌های بزرگ فناور، در مراکز خود اقدام به ساخت آسیاب‌های بادی نموده‌اند تا از این طریق، انرژی مورد نیاز خود را تأمین نموده و هزینه‌ها را به شکل قابل‌توجهی کاهش دهند. علی‌رغم اینکه ورود به این حوزه از فناوری، ریسک‌پذیری مختص به خود را می‌طلبد، اما با بررسی روندها می‌توان افق روشنی را برای آن متصور بود.

لازم به ذکر است که تحلیل روند ثبت اختراعات، شاخصی پیشرو برای ارزیابی میزان سرمایه‌گذاری و تحقیق و توسعه در یک حوزه‌ خاص محسوب شده و در واقع با نگاهی به پتنت‌های اخیر، می‌توان دریافت که فعالان عرصه‌های مختلف فناوری، به دنبال چه ایده‌هایی بوده و میزان پتانسیل موفقیت یا عدم موفقیت ایده‌ها و نوآوری‌های مختلف، به چه میزان است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.