واکنش سریع خودروهای خودران در شرایط اضطراری
۱۳ خرداد ۱۳۹۸ واکنش سریع خودروهای خودران در شرایط اضطراری

ثبت اختراع جدید تسلا، بیانگر تلاش‌های این شرکت نوآور و پیشرو، برای توسعه و پیشرفت فناوری‌های مرتبط با خودروهای خودران است. این پتنت که تحت عنوان «سیگنال‌های اضطراری در سیستم رانندگی خودکار» انتشار یافته است، روشی جدید برای مخابره سریع اطلاعات از حسگرهای خودرو را توصیف نموده که می‌تواند چالش‌های عملکردی این خودروها را کاهش دهد. به کمک این فناوری جدید که در مورخ نهم می سال جاری میلادی، با شماره «US20190138018» انتشار یافته است، واکنش خودروهای خودران در وضعیت‌های اضطراری بهبود یافته و احتمال تصادفات، کاهش می‌یابد.

پتنت جدید تسلا، بر روی مسئله تأخیر در انتقال اطلاعات در خودروهای خودران متمرکز است. به‌طور کلی، اطلاعات حیاتی و مهم، بایستی توسط نرم‌افزارهای هدایت خودکار پردازش شوند؛ اما برخی اطلاعات در این بین وجود دارند که پردازش آن‌ها، می‌تواند تأخیر در واکنش به موقعیت‌های حساس را موجب شود. با نوآوری جدید تسلا، وضعیت‌های اضطراری توسط حسگرها شناسایی شده و در اولویت پردازش و اتخاذ واکنش مناسب قرار می‌گیرند.

تسلا به منظور حل مشکل تأخیر در ارسال اطلاعات، دو روش را پیشنهاد داده است. در نخستین روش، هنگامی‌که یک وضعیت یا رخداد اضطراری از سوی حسگر تشخیص داده شود، پیام اضطراری در یک زمان کوتاه‌تر و با نرخ انتقال بالاتر نسبت به پیام‌های دیگر، به پردازش‌گر اصلی ارسال شده و نرم‌افزار مرکزی، آن را رمزگشایی می‌نماید. در این شرایط، سیگنال‌های دیگر به دلیل سرعت انتقال پایین‌تر در قیاس با سیگنال هشداردهنده، همچون سروصدای پس‌زمینه تفسیر می‌شوند.

در روش دوم، حسگرهای خودروی خودران طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که در هنگام مواجهه با یک وضعیت اضطراری، سیگنالی ارسال نکنند. در این شرایط، تا زمانی که کنترل‌کننده اصلی، پیامی مبنی بر از سرگیری انتقال اطلاعات به حسگرها ارسال نکند، توقف ارسال اطلاعات ادامه می‌یابد.

گفتنی است که این پتنت، نشانه دیگری از بهبود مداوم توانمندی‌های شرکت تسلا در زمینه خودروهای خودران است. پیشرفت‌های تسلا در این حوزه، خصوصاً توسعه فناوری موقعیت‌یابی خودروهای خودران و استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای توسعه قابلیت‌های این خودروها، به صورت چشمگیری توجه متخصصین این امر را به خود جلب نموده است. «جیمز وانگ»، از تحلیل‌گران صنعت خودرو، اخیراً تخمین زده است که تصمیم‌گیری تسلا برای توسعه تراشه کامپیوتری هدایت خودکار، موجب شده که این شرکت، نسبت به رقبای خود چهار سال جلوتر باشد. «الون ماسک» مدیرعامل تسلا، این تراشه را بهترین نمونه از نوع خود در جهان دانسته و با افتخار می‌گوید: «به نظر غیرممکن است؛ تسلا که هرگز پیش از این، هیچ تراشه این‌چنینی طراحی نکرده، بهترین تراشه در دنیا را طراحی نموده است؛ اما این واقعیتی است که رخ داده است.»

لازم به ذکر است که ماسک در موقعیت‌های مختلف اعلام نموده که تا انتهای سال ۲۰۱۹ میلادی، این نرم‌افزار کامل هدایت خودکار ارائه شده و تنها برخی موانع قانونی برای عرضه آن باقی مانده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day