شرکت ابوی «AbbVie» که در زمینه توسعه محصولات دارویی فعالیت دارد، به تازگی پیروز یک نبرد حقوقی شده که درآمدی چند میلیارد دلاری را عاید این شرکت مینماید. به دنبال این پیروزی، در صورتیکه شرکت آلمانی «Boehringer Ingelheim»، تمایل به عرضه و فروش داروی هومیرا «Humira» در آمریکا داشته باشد، بایستی حق امتیاز آن را به ابوی پرداخت نماید.
هومیرا یک داروی عمومی است که به منظور تسکین درد ناشی از روماتیسم مفصلی، پسورایزیس و برخی بیماریهای مزمن دیگر، تجویز میگردد. با توجه به «US» پتنت ابوی در خصوص این داروی پردرآمد، هر شرکت دیگری که خواهان فعالیت در آمریکا باشد، بایستی نسبت به دریافت مجوز بهرهبرداری از این شرکت، اقدام نماید. در این راستا، شرکت «Boehringer»، به هفت شرکت بزرگ دارویی دیگری پیوست که در ارتباط با این داروی عمومی، وارد دعوی حقوقی گسترده با «ابوی» شده و شکست را تجربه مینماید. در واقع، این شرکت آخرین تولیدکننده هومیرا بود که احتمالاً میتوانست به زودی به بازار آمریکا ورود نماید، اما همانند سایر رقبا، نظیر «آمگن»، «ساندوز» و «پیفایزر»، توافق کرد که تا تا سال ۲۰۲۳ میلادی، بابت فروش این دارو حق امتیاز پتنت متعلق به ابوی را پرداخت نماید.
این توافق، نشاندهنده یک راهبرد موفق و به شدت جسورانه در دعاوی قضایی مربوط به داروی هومیرا است که ۶۱ درصد از فروش ۳۲.۸ میلیارد دلاری ابوی در سال گذشته را شامل میگردد. این شرکت پیشگام در حوزه دارو، مجموعهای از پتنتهای جانبی را به ثبت رسانیده که این فناوری را برای مدت ۷ سال پس از انقضای اولیه ترکیب دارویی در سال ۲۰۱۶، تحت پوشش و محافظت قرار میدهد.
گفتنی است که شرکتهای دارویی بزرگ، به منظور حفاظت از دستاوردهای ارزشمند خود که بعضاً ناشی از میلیاردها دلار هزینه تحقیق و توسعه است، به شدت به سیستمهای ثبت اختراع وابستهاند. در این مسیر، با توجه به مهلت محدود موجود برای استفاده از حق انحصاری پتنتهای به ثبت رسیده، شرکتها از استراتژیهای ثانویهای نیز برای حفظ بازار خود استفاده مینمایند. یکی از این استراتژیها که توسط ابوی مورد استفاده قرار گرفته و عقبنشینی رقبا را به همراه داشته است، ایجاد تغییرات مختصر در دارو یا فرایندهای بهینه تولیدی و همچنین ثبت پتنتهای جانبی است که میتواند منع دسترسی رقبا برای بازههای زمانی طولانیتری را به دنبال داشته باشد.