معرفی ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان
۰۲ تیر ۱۳۹۸ معرفی ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان

یکصد دانشگاه برتر جهان از منظر تعداد «US» پتنت‌های گرنت شده در سال ۲۰۱۸ میلادی، از سوی آکادمی ملی مخترعین آمریکا «NAI» و انجمن مالکین دارایی‌های فکری «IPO»، معرفی گردیدند. بر اساس گزارش جدید انتشار یافته از سوی این دو نهاد، دانشگاه‌های کالیفرنیا، «MIT» و استنفورد، در رده‌های اول تا سوم دانشگاه‌های برتر جهان جای دارند.

در این گزارش که با عنوان «۱۰۰ دانشگاه برتر جهان از نظر تعداد US پتنت‌های گرنت شده در سال ۲۰۱۸» انتشار یافته است، پس از دانشگاه‌های کالیفرنیا، «MIT» و استنفورد که به ترتیب با ۵۲۶، ۳۰۴ و ۲۲۶ یوتیلیتی پتنت گرنت شده در صدر فهرست دانشگاه‌های برتر قرار گرفته‌اند، دانشگاه نفت و مواد معدنی «کینگ فهد» عربستان با ۲۰۹ «US» پتنت، در رده چهارم و بالاتر از دانشگاه‌هایی مانند تگزاس، ویسکانسین، هاروارد و جان هاپکینز جای دارد. 

نکته هیجان‌انگیز فهرست اخیر، حضور ۱۱ مؤسسه جدید در میان صد دانشگاه برتر (در مقایسه با فهرست سال گذشته) است. علاوه بر این، نوآوری‌های ارائه شده در این پتنت‌ها، طیف وسیعی از حوزه‌های علمی، اعم از تقویت حافظه، شارژ بی‌سیم، درمان آلزایمر و ... را در بر گرفته است.

شایان ذکر است که گزارش مذکور، هیچ اشاره‌ای به تعداد ثبت اختراعات تجاری‌سازی شده (عرضه موفق در بازار تقاضا) و یا درآمدزایی مبتنی بر صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت نداشته و صرفاً تعداد «US» پتنت‌های گرنت شده را مبنای ارزیابی خود قرار داده است. در ادامه این گزارش، «IPO» قصد دارد تا در تابستان سال جاری نیز، فهرست ۳۰۰ شرکت و سازمان برتر دارنده یوتیلیتی پتنت‌های گرنت شده را منتشر نماید که در کنار گزارش صد دانشگاه برتر، می‌تواند شناختی خوب از بازیگران فعال در حوزه نوآوری و فناوری ارائه نماید.

لازم به ذکر است که با ظهور مفهوم جدید «دانشگاه کارآفرین» و ورود دانشگاه‌ها به حوزه نوآوری و فناوری، نوآوری‌های توسعه‌یافته به معیاری کلیدی برای ارزشیابی و مقایسه دانشگاه‌های مختلف بدل شده است. در این میان، تعداد ثبت اختراعات صورت گرفته در دفاتر ثبت اختراع معتبر جهان، می‌تواند شاخصی مطلوب برای اندازه‌گیری نوآوری‌های دانشگاهی باشد. بر این اساس، هر ساله فهرست‌های مختلفی از دانشگاه‌های نوآور انتشار می‌یابد که فصل مشترک تمامی آن‌ها، استفاده از ثبت اختراع به عنوان یکی از پارامترهای کلیدی برای ارزیابی دانشگاه‌ها است. «پائول سانبرگ»، رئیس آکادمی ملی مخترعین آمریکا، در ارتباط با گزارش انتشار یافته توسط این نهاد اظهار داشته: «پتنت‌های به ثبت رسیده از سوی دانشگاه‌ها، نشان‌دهنده فرآیندها و مشارکت‌های مهمی هستند که در مقیاس محلی، منطقه‌ای، ملی و جهانی، تأثیر قابل‌توجهی دارند. ما افتخار داریم که از طریق این گزارش، برای هفتمین سال پیاپی، دانشگاه‌های برتر از لحاظ ثبت اختراع را معرفی می‌کنیم.»

«جسیکا لانداکره»، معاون اجرایی انجمن مالکین دارایی‌های فکری نیز، در خصوص اهمیت ثبت اختراع توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی اظهار می‌دارد: «دریافت ثبت اختراع برای نوآوری‌های صورت گرفته، اولین گام به سوی تأثیرگذاری ماندگار بر اکوسیستم نوآوری است. گزارش ۱۰۰ دانشگاه برتر از منظر ثبت اختراع، نشان می‌دهد که کدام دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی، پیشتاز این تغییر هستند. این دانشگاه‌ها، بر نقش مهمی که نوآوری در اقتصاد در سطوح محلی، منطقه‌ای و جهانی ایفاء می‌کند، تأکید دارند.»

لیست بیست دانشگاه برتر جهان در تعداد یوتیلیتی پتنت گرنت شده در USPTO  در سال ۲۰۱۸، در زیر ارائه شده است.

 

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.