پهپاد بادبادکی؛ نوآوری یا توهم فیسبوکی!؟
۰۳ تیر ۱۳۹۸ پهپاد بادبادکی؛ نوآوری یا توهم فیسبوکی!؟

فیسبوک در ادامه نوآوری‌های خود، اقدام به ثبت اختراع جدید و عجیبی نموده که نوعی پهپاد بادبادکی را توصیف می‌کند. این پهپاد که احتمالاً برای فراهم‌سازی و تقویت ارتباطات اینترنتی کاربرد دارد، شامل دو کایت متصل به هم بوده که هر یک از آن‌ها را می‌توان به صورت مستقل نیز هدایت نمود. قابلیت تولید انرژی و در نتیجه افزایش زمان پرواز، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پهپاد ابداعی محسوب می‌شود.

بر اساس این پتنت که در اواخر نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US20190161183» انتشار یافته است، سیستم‌های استفاده شده در پهپاد، دارای اجزایی برای تولید انرژی الکتریسیته بوده که می‌توانند زمان پرواز دو بادبادک متصل به هم را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. منبع اصلی مد نظر فیسبوک برای تأمین انرژی، حاصل از جابجایی بادبادک‌ها و گردش هوای موجود در میان آن‌ها است. یکی دیگر از مزیت‌های پهباد جدید فیسبوک، ابعاد به نسبت بزرگ آن است که در نتیجه فاصله میان دو بادبادک حاصل می‌گردد؛ این مسئله، تا جایی است که فیسبوک مدعی امکان اتصال بادبادک‌ها تا فاصله یک کیلومتری شده است. به این منظور، از پنل‌های خورشیدی نیز برای تأمین انرژی استفاده می‌گردد.

لازم به ذکر است که در ثبت اختراع جدید فیسبوک، به رفع برخی نواقص پهپادهای دیگر، از ضعف عملکردی گرفته تا پرواز در شرایط پیش‌بینی نشده نیز، اشاره شده و مدعی بر طرف نمودن این ایرادات در دستاورد جدید خود شده است. البته باید منتظر ماند و کارایی این پهپاد را در عمل مشاهده نمود؛ به‌ویژه با توجه به تجارب قبلی فیسبوک در پروژه‌هایی مانند «Aquila» و «Catalina» که به ترتیب، یک هواپیمای فیبر کربنی ۹۰۰ پوندی و پهپادهایی به اندازه یک پرنده بودند که هر دو نیز، با نقدهای بسیاری از سوی کارشناسان روبرو شدند.

در طی سال‌های اخیر، پهپادها از سوی شرکت‌های فناور مختلف و با حوزه‌های فعالیت کاملاً ناهمگون، مورد توجه قرار گرفته است. ورود سامسونگ به حوزه طراحی و ساخت پهپاد، در کنار فعالیت‌های وسیع شرکت‌های خرده‌فروشی نظیر آمازون و والمارت برای تحویل سفارشات از طریق پهپاد و حالا تلاش‌های فیسبوک، خود گویای شیب فزاینده پیشرفت‌ها در این حوزه است. رشد چهار برابری تعداد پتنت‌های مرتبط با پهپادها در سال ۲۰۱۷، به خوبی این مسئله را تأیید می‌کند. در این میان، اگرچه هدف فیسبوک از طراحی و توسعه چنین پهپاد عجیبی مشخص نیست، اما می‌توان حدس زد که تقویت یا فراهم نمودن دسترسی به اینترنت در نواحی مختلف، در اولویت این شرکت فناور قرار دارد. این حدس از آنجا نشأت می‌گیرد که فیسبوک پیش از این نیز، اقدام به توسعه پهپادهای دیگری با همین هدف نموده است.

توجه به این نکته خالی از لطف نیست که ثبت و انتشار پتنت‌های متعدد و از جمله پهپاد بادبادکی، به معنای استراتژی ساخت و تجاری‌سازی سریع این پهپادها از سوی فیسبوک نخواهد بود. با این وجود، شاید در آینده‌ای دور یا نزدیک، این طرح‌های نوآورانه و بدیع، بتوانند گسترش دسترسی به اینترنت در هر نقطه از جهان را موجب شوند؛ اما تا آن روز باید منتظر ماند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.