گسترش بازار دارایی‌های فکری نوکیا در نروژ و دانمارک
۰۴ تیر ۱۳۹۸ گسترش بازار دارایی‌های فکری نوکیا در نروژ و دانمارک

نوکیا اخیراً موافقت‌نامه‌ای استراتژیک با یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان سرویس‌های مخابراتی در نروژ و دانمارک به امضاء رسانیده که به کمک این توافق، ظرفیت‌های درآمدزایی سبد دارایی‌های فکری این شرکت در بازار کشورهای مذکور، به شدت افزایش می‌یابد.  بنا بر مفاد قرارداد منعقد شده میان شرکت‌های نوکیا و آلتی‌باکس «Altibox»، به منظور افزایش ظرفیت شبکه در دانمارک و نوروژ، از فناوری‌های نوکیا استفاده خواهد شد. همچنین به موجب این قرارداد، آلتی‌باکس استفاده از تجهیزات آنالوگ قدیمی را کنار نهاده و قابلیت بهبود سرعت سرویس‌های «آی‌پی» را برای مشتریان خود فراهم می‌نماید.

نوکیا از زمانی که مدل کسب‌وکار خود را به کلی تغییر داده و از یک سازنده پیشرو دستگاه‌های تلفن همراه، به یک صادرکننده مجوزهای بهره‌برداری از پتنت بدل گردیده است، موفقیت‌های بی‌نظیری در تجاری‌سازی و درآمدزایی از دارایی‌های فکری خود داشته است. این شرکت را می‌توان یکی از پیشتازان حوزه قراردادهای تجاری «5G» در سرتاسر جهان دانست که حتی شرکت تولیدکننده تجهیزات مخابراتی چینی «هوآوی» را نیز، پشت سر گذاشته است. نوکیا حتی از رقیب سوئدی خود، اریکسون نیز پیشی گرفته، تا پیروز این رقابت نفس‌گیر سه‌طرفه باشد. همکاری با نوکیا و استفاده از قابلیت‌های فناورانه این شرکت، باعث می‌شود تا آلتی‌باکس و شریک تجاریش «Eidsiva Bredbånd»، فضای مانور تجاری بالاتری داشته و با انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی، به ایفای نقش در بازار بپردازند. استفاده از فناوری نوکیا، منجر به بهبود خدمات «آی‌پی» این شرکت‌ها شده که شاهد رشد بازاری در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد در سال است.

لازم به ذکر است که از منظر فعالیت‌های ثبت اختراع شرکت‌های فناور، برنده بزرگ نسل «5G» را می‌توان شرکت هوآوی چین دانست که بیش از ۱۵ درصد از ثبت اختراعات جهانی را به خود اختصاص داده است. شرکت فنلاندی نوکیا با ۱۴ درصد، سامسونگ با تقریباً ۱۳ درصد و «LG» با ۱۲ درصد، در رده‌های بعدی جای دارند. با این وجود، نوکیا بالغ بر ۴۲ قرارداد تجاری «5G» در سرتاسر دنیا به امضاء رسانیده که نسبت به هوآوی و اریکسون با ۴۰ و ۱۹ قرارداد، عملکردی درخشان داشته است. این پیشتازی خیره‌کننده نوکیا را، تا حدود زیادی می‌توان به موفقیت در جلب اعتماد مشتریان نسبت داد. پیچیدگی‌های انتقال از «4G» به «5G» و به‌ویژه در مواقعی که تأمین‌کننده فناوری نیز عوض می‌شود، رضایت از همکاری با نوکیا در فناوری «4G» و قابلیت‌های فناورانه این شرکت در نسل جدید فناوری‌های ارتباطی، در کنار حاشیه‌های اخیر هوآوی و دلخوری فزاینده از این شرکت به دلیل جاسوسی داده‌ها، همه منجر به تغییر بازی به سود نوکیا شده است. این امر، به‌ویژه با دانستن این مطلب که هوآوی از مزیت کلیدی ارزان بودن خدمات و تجهیزات برخوردار است، اهمیتی بیش از پیش می‌یابد. گفتنی است، نوکیا شاهد افزایش رو به رشد مشتریان خود در کشورهای شمال اروپا بوده و حدود ۲۲ مورد از قراردادهای نوکیا، با شرکت‌های معتبر اروپایی بوده است؛ چرا که کشورهای اروپایی تا حدود زیادی از دستور ترامپ برای پرهیز از بکارگیری تجهیزات مخابراتی هوآوی پیروی نموده‌اند.

گفتنی است، نوکیا از یک استراتژی چهارگانه در توسعه بازار خود پیروی می‌کند. اولین اولویت راهبردی این شرکت، پیشگامی در ارائه سرویس‌های ارتباطی با عملکردی فوق‌العاده است. دومین اولویت این است که همواره در پی گسترش فروش و انتخاب بازارهای عمودی، به‌ویژه در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، بخش دولتی، شرکت‌های فناور بزرگ و غول‌های وب مانند گوگل و آمازون باشد. ایجاد یک کسب‌وکار نرم‌افزاری قوی و مجزا، سومین اولویت راهبردی نوکیا محسوب می‌شود و در نهایت اولویت چهارم، به ایجاد فرصت‌های کسب‌وکار و اعطای مجوزهای جدید در اکوسیستم مصرف‌کننده (مشتری) معطوف است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.