گسترش بازار دارایی‌های فکری نوکیا در نروژ و دانمارک
۰۴ تیر ۱۳۹۸

گسترش بازار دارایی‌های فکری نوکیا در نروژ و دانمارک

نوکیا اخیراً موافقت‌نامه‌ای استراتژیک با یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان سرویس‌های مخابراتی در نروژ و دانمارک به امضاء رسانیده که به کمک این توافق، ظرفیت‌های درآمدزایی سبد دارایی‌های فکری این شرکت در بازار کشورهای مذکور، به شدت افزایش می‌یابد.  بنا بر مفاد قرارداد منعقد شده میان شرکت‌های نوکیا و آلتی‌باکس «Altibox»، به منظور افزایش ظرفیت شبکه در دانمارک و نوروژ، از فناوری‌های نوکیا استفاده خواهد شد. همچنین به موجب این قرارداد، آلتی‌باکس استفاده از تجهیزات آنالوگ قدیمی را کنار نهاده و قابلیت بهبود سرعت سرویس‌های «آی‌پی» را برای مشتریان خود فراهم می‌نماید.

نوکیا از زمانی که مدل کسب‌وکار خود را به کلی تغییر داده و از یک سازنده پیشرو دستگاه‌های تلفن همراه، به یک صادرکننده مجوزهای بهره‌برداری از پتنت بدل گردیده است، موفقیت‌های بی‌نظیری در تجاری‌سازی و درآمدزایی از دارایی‌های فکری خود داشته است. این شرکت را می‌توان یکی از پیشتازان حوزه قراردادهای تجاری «5G» در سرتاسر جهان دانست که حتی شرکت تولیدکننده تجهیزات مخابراتی چینی «هوآوی» را نیز، پشت سر گذاشته است. نوکیا حتی از رقیب سوئدی خود، اریکسون نیز پیشی گرفته، تا پیروز این رقابت نفس‌گیر سه‌طرفه باشد. همکاری با نوکیا و استفاده از قابلیت‌های فناورانه این شرکت، باعث می‌شود تا آلتی‌باکس و شریک تجاریش «Eidsiva Bredbånd»، فضای مانور تجاری بالاتری داشته و با انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی، به ایفای نقش در بازار بپردازند. استفاده از فناوری نوکیا، منجر به بهبود خدمات «آی‌پی» این شرکت‌ها شده که شاهد رشد بازاری در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد در سال است.

لازم به ذکر است که از منظر فعالیت‌های ثبت اختراع شرکت‌های فناور، برنده بزرگ نسل «5G» را می‌توان شرکت هوآوی چین دانست که بیش از ۱۵ درصد از ثبت اختراعات جهانی را به خود اختصاص داده است. شرکت فنلاندی نوکیا با ۱۴ درصد، سامسونگ با تقریباً ۱۳ درصد و «LG» با ۱۲ درصد، در رده‌های بعدی جای دارند. با این وجود، نوکیا بالغ بر ۴۲ قرارداد تجاری «5G» در سرتاسر دنیا به امضاء رسانیده که نسبت به هوآوی و اریکسون با ۴۰ و ۱۹ قرارداد، عملکردی درخشان داشته است. این پیشتازی خیره‌کننده نوکیا را، تا حدود زیادی می‌توان به موفقیت در جلب اعتماد مشتریان نسبت داد. پیچیدگی‌های انتقال از «4G» به «5G» و به‌ویژه در مواقعی که تأمین‌کننده فناوری نیز عوض می‌شود، رضایت از همکاری با نوکیا در فناوری «4G» و قابلیت‌های فناورانه این شرکت در نسل جدید فناوری‌های ارتباطی، در کنار حاشیه‌های اخیر هوآوی و دلخوری فزاینده از این شرکت به دلیل جاسوسی داده‌ها، همه منجر به تغییر بازی به سود نوکیا شده است. این امر، به‌ویژه با دانستن این مطلب که هوآوی از مزیت کلیدی ارزان بودن خدمات و تجهیزات برخوردار است، اهمیتی بیش از پیش می‌یابد. گفتنی است، نوکیا شاهد افزایش رو به رشد مشتریان خود در کشورهای شمال اروپا بوده و حدود ۲۲ مورد از قراردادهای نوکیا، با شرکت‌های معتبر اروپایی بوده است؛ چرا که کشورهای اروپایی تا حدود زیادی از دستور ترامپ برای پرهیز از بکارگیری تجهیزات مخابراتی هوآوی پیروی نموده‌اند.

گفتنی است، نوکیا از یک استراتژی چهارگانه در توسعه بازار خود پیروی می‌کند. اولین اولویت راهبردی این شرکت، پیشگامی در ارائه سرویس‌های ارتباطی با عملکردی فوق‌العاده است. دومین اولویت این است که همواره در پی گسترش فروش و انتخاب بازارهای عمودی، به‌ویژه در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، بخش دولتی، شرکت‌های فناور بزرگ و غول‌های وب مانند گوگل و آمازون باشد. ایجاد یک کسب‌وکار نرم‌افزاری قوی و مجزا، سومین اولویت راهبردی نوکیا محسوب می‌شود و در نهایت اولویت چهارم، به ایجاد فرصت‌های کسب‌وکار و اعطای مجوزهای جدید در اکوسیستم مصرف‌کننده (مشتری) معطوف است.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹
۳ خرداد ۱۴۰۰

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹

در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از لغو پتنت‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹، کمیسیون اروپا این اقدام را یک «ترفند رسانه‌ای» نامیده و با تأکید بر نقش کلیدی پتنت در افزایش نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، استفاده از مجوزهای اجباری را به‌عنوان راهکاری جایگزین پیشنهاد داده است.

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۴ خرداد ۱۴۰۰

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. «ویکتور گورا»، استادیار دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۱ خرداد ۱۴۰۰

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» تحت تملک تسلا قرار گرفته است.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.