گسترش بازار دارایی‌های فکری نوکیا در نروژ و دانمارک
۰۴ تیر ۱۳۹۸

گسترش بازار دارایی‌های فکری نوکیا در نروژ و دانمارک

نوکیا اخیراً موافقت‌نامه‌ای استراتژیک با یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان سرویس‌های مخابراتی در نروژ و دانمارک به امضاء رسانیده که به کمک این توافق، ظرفیت‌های درآمدزایی سبد دارایی‌های فکری این شرکت در بازار کشورهای مذکور، به شدت افزایش می‌یابد.  بنا بر مفاد قرارداد منعقد شده میان شرکت‌های نوکیا و آلتی‌باکس «Altibox»، به منظور افزایش ظرفیت شبکه در دانمارک و نوروژ، از فناوری‌های نوکیا استفاده خواهد شد. همچنین به موجب این قرارداد، آلتی‌باکس استفاده از تجهیزات آنالوگ قدیمی را کنار نهاده و قابلیت بهبود سرعت سرویس‌های «آی‌پی» را برای مشتریان خود فراهم می‌نماید.

نوکیا از زمانی که مدل کسب‌وکار خود را به کلی تغییر داده و از یک سازنده پیشرو دستگاه‌های تلفن همراه، به یک صادرکننده مجوزهای بهره‌برداری از پتنت بدل گردیده است، موفقیت‌های بی‌نظیری در تجاری‌سازی و درآمدزایی از دارایی‌های فکری خود داشته است. این شرکت را می‌توان یکی از پیشتازان حوزه قراردادهای تجاری «5G» در سرتاسر جهان دانست که حتی شرکت تولیدکننده تجهیزات مخابراتی چینی «هوآوی» را نیز، پشت سر گذاشته است. نوکیا حتی از رقیب سوئدی خود، اریکسون نیز پیشی گرفته، تا پیروز این رقابت نفس‌گیر سه‌طرفه باشد. همکاری با نوکیا و استفاده از قابلیت‌های فناورانه این شرکت، باعث می‌شود تا آلتی‌باکس و شریک تجاریش «Eidsiva Bredbånd»، فضای مانور تجاری بالاتری داشته و با انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی، به ایفای نقش در بازار بپردازند. استفاده از فناوری نوکیا، منجر به بهبود خدمات «آی‌پی» این شرکت‌ها شده که شاهد رشد بازاری در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد در سال است.

لازم به ذکر است که از منظر فعالیت‌های ثبت اختراع شرکت‌های فناور، برنده بزرگ نسل «5G» را می‌توان شرکت هوآوی چین دانست که بیش از ۱۵ درصد از ثبت اختراعات جهانی را به خود اختصاص داده است. شرکت فنلاندی نوکیا با ۱۴ درصد، سامسونگ با تقریباً ۱۳ درصد و «LG» با ۱۲ درصد، در رده‌های بعدی جای دارند. با این وجود، نوکیا بالغ بر ۴۲ قرارداد تجاری «5G» در سرتاسر دنیا به امضاء رسانیده که نسبت به هوآوی و اریکسون با ۴۰ و ۱۹ قرارداد، عملکردی درخشان داشته است. این پیشتازی خیره‌کننده نوکیا را، تا حدود زیادی می‌توان به موفقیت در جلب اعتماد مشتریان نسبت داد. پیچیدگی‌های انتقال از «4G» به «5G» و به‌ویژه در مواقعی که تأمین‌کننده فناوری نیز عوض می‌شود، رضایت از همکاری با نوکیا در فناوری «4G» و قابلیت‌های فناورانه این شرکت در نسل جدید فناوری‌های ارتباطی، در کنار حاشیه‌های اخیر هوآوی و دلخوری فزاینده از این شرکت به دلیل جاسوسی داده‌ها، همه منجر به تغییر بازی به سود نوکیا شده است. این امر، به‌ویژه با دانستن این مطلب که هوآوی از مزیت کلیدی ارزان بودن خدمات و تجهیزات برخوردار است، اهمیتی بیش از پیش می‌یابد. گفتنی است، نوکیا شاهد افزایش رو به رشد مشتریان خود در کشورهای شمال اروپا بوده و حدود ۲۲ مورد از قراردادهای نوکیا، با شرکت‌های معتبر اروپایی بوده است؛ چرا که کشورهای اروپایی تا حدود زیادی از دستور ترامپ برای پرهیز از بکارگیری تجهیزات مخابراتی هوآوی پیروی نموده‌اند.

گفتنی است، نوکیا از یک استراتژی چهارگانه در توسعه بازار خود پیروی می‌کند. اولین اولویت راهبردی این شرکت، پیشگامی در ارائه سرویس‌های ارتباطی با عملکردی فوق‌العاده است. دومین اولویت این است که همواره در پی گسترش فروش و انتخاب بازارهای عمودی، به‌ویژه در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، بخش دولتی، شرکت‌های فناور بزرگ و غول‌های وب مانند گوگل و آمازون باشد. ایجاد یک کسب‌وکار نرم‌افزاری قوی و مجزا، سومین اولویت راهبردی نوکیا محسوب می‌شود و در نهایت اولویت چهارم، به ایجاد فرصت‌های کسب‌وکار و اعطای مجوزهای جدید در اکوسیستم مصرف‌کننده (مشتری) معطوف است.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۷ فروردین ۱۴۰۰

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم جدید آکادمی کانون پتنت ایران، با هفت رویداد آموزشی-ترویجی در حوزه مالکیت فکری، به استقبال بهار ۱۴۰۰ رفته است. با توجه به تداوم شرایط کرونایی در کشور، این تقویم نیز در برگیرنده دوره‌های غیر حضوری بوده که در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، هر سه‌شنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می‌گردد.

وبیناری به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری: ایده‌هات رو روانه بازار کن!
۲۶ فروردین ۱۴۰۰

وبیناری به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری: ایده‌هات رو روانه بازار کن!

آکادمی کانون پتنت ایران، به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری، برگزاری وبینار ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است: "ایده‌هات رو روانه بازار کن!". این وبینار، در مورخ ششم اردیبهشت و مصادف با روز جهانی مالکیت فکری، از ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰ برگزار می‌گردد.

ایده خلاقانه نوجوان چینی برای بیماران آلزایمری
۱۴ فروردین ۱۴۰۰

ایده خلاقانه نوجوان چینی برای بیماران آلزایمری

یک نوجوان خوش‌فکر چینی، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، پوشیدنی هوشمندی توسعه داده که به یاری بیماران مبتلا به آلزایمر می‌آید. گردنبند هوشمند «لو یوآن» پانزده ساله، برای کمک به افراد مبتلا به آلزایمر طراحی شده و به آن‌ها کمک می‌کند تا با چالش‌های کمتری روبرو شوند. این تجهیز منحصربه‌فرد و خلاقانه، علاوه بر امکان تشخیص اعضای خانواده برای فرد مبتلا، از طریق یک دستیار صوتی، به آن‌ها کمک می‌کند تا راه خانه را پیدا کنند.

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت
۱۰ فروردین ۱۴۰۰

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت

پت‌اسنپ برای توسعه پلتفرم اطلاعاتی و تحلیل پتنت خود، موفق به جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری شده است. این شرکت در صدد است تا از این سرمایه، برای توسعه بستر اطلاعاتی خود که مبتنی بر هوش مصنوعی است استفاده نماید.

تولید محصولات گیاهی مقوی به کمک هوش مصنوعی
۱۵ فروردین ۱۴۰۰

تولید محصولات گیاهی مقوی به کمک هوش مصنوعی

ثبت اختراع جدید «نات‌کو»، دریچه جدیدی به روی صنایع غذایی و فعالان این حوزه باز نموده است. استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای جستجو، شناسایی و تولید محصولات گیاهی متناسب با نمونه‌های مشابه حیوانی، دستاورد خارق‌العاده‌ای است که در پرونده ثبت اختراع نات‌کو، به آن پرداخته شده است. این اختراع منحصربه‌فرد، با حمایت قابل توجه سرمایه‌گذاران معتبری همچون جف بزوس همراه شده و همین مسئله، بیانگر ارزش تجاری بالای این فناوری است.

حق امتیاز ۱.۲ میلیارد دلاری هوآوی برای فناوری «5G»
۱۱ فروردین ۱۴۰۰

حق امتیاز ۱.۲ میلیارد دلاری هوآوی برای فناوری «5G»

هوآوی با تکیه بر سبد پتنت قدرتمند خود در حوزه فناوری «5G»، در حال تهیه و تدارک یک استراتژی تهاجمی مالکیت فکری است. این غول فناوری‌های ارتباطی، به دنبال آن است که به ازای هر گوشی تلفن همراه هوشمند متصل به شبکه‌های «5G» و نسل‌های قبلی این فناوری پیشرفته، مبلغ ۲.۵ دلار از سازندگان تلفن‌های همراه دریافت نماید؛ چیزی که درآمد حداقل ۱.۲ میلیارد دلاری را برای این شرکت در سال ۲۰۲۱ به ارمغان می‌آورد.